Permalänk
Medlem

Minnena körs bara i 100MHz?

Jag har haft det här ett tag nu, men jag har inte brytt mig om det, men nu tänker jag se om jag ska göra något åt saken. Mitt system underpresterar i mitt tycke. Svaret har jag aldrig fått reda på, men jag håller sakta på att utreda delarna, en i taget. Jag tänkte på mina minnen, som var lite väl kassa. Kolla vad det står i CPU-Z:

Ska det verkligen se ut sådär? Står det verkligen rätt till? Det är "Default Settings" i BIOS! Om jag "överklockar" minnena till t.ex. 400MHz, räknas det verkligen som en överklockning? Kan hårddiskarna krascha av det?

Permalänk
Medlem

Har du PC3200 minnen så ska du ställa in din minnesdivider på DDR400 i bios.

EDIT: om du bara ändrar dividern så behöver du inte oroa dig för någnting. Det är bara hastigheten på minnena som ändras

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Re: Minnena körs bara i 100MHz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Om jag "överklockar" minnena till t.ex. 400MHz, räknas det verkligen som en överklockning? Kan hårddiskarna krascha av det?

Kan du svara på det med, är du snäll?

Permalänk
Medlem

Det är bara vid ändring av HTT som du kan ha sönder något..
Om inte dina minnen är gjorda för att köras i DDR400 så kan du ju kanske få problem som kan yttra sig som att du inte kan boota datorn, plötsliga omstarter etc.
Dock tror jag inte att hårddiskarna kan ta skada av det. Har själv inte haft något problem med det.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Det är bara vid ändring av HTT som du kan ha sönder något..
Om inte dina minnen är gjorda för att köras i DDR400 så kan du ju kanske få problem som kan yttra sig som att du inte kan boota datorn, plötsliga omstarter etc. Dock tror jag inte att hårddiskarna kan ta skada av det. Har själv inte haft något problem med det.

Tack så mycket! Ska prova snart.
Kan man förresten lita på det som står i CPU-Z? Vad betyder det, egentligen? Att minnena körs i 200MHz "egentligen"?

Permalänk
Medlem

Frequency på RAM brukar stå i halva hastigheten på minnet.
Alltså 200 mhz i CPU-z betyder 400 Mhz "egentligen".
Detta då eftersom du har DDR-minnen (double data rate) alltså 200x2 Mhz

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Ändrade till 400MHz i BIOS men fick istället "Frequency: 164.4MHz" i CPU-Z... vad står på?

EDIT: Nu när jag ändå håller på kan jag passa på att fråga: Vet du hur man låser porten så att hårddiskarna absolut inte tar skada? Finns det någon garanti för P-ATA och S-ATA? Det enda jag kan är att sätta PCI-frekvensen på 33Hz och AGP på 66Hz... för S-ATA kan man också koppla in den i port 3 eller 4 istället för 1 eller 2.

Jag måste veta det här, för det är det som håller mig tillbaks från att klocka... det enda! Annars får jag lätt upp min stackars 2800+ i över 2 400Mhz... lätt...

Permalänk
Medlem

Alltså Jag har inte haft problem med hårddiskarna. Det enda de skulle kunna bero på är HTT bussen. Om du börjar gå över 200 HTT så se till att HTT multipeln inte är för hög HTT*HTTmultipel < 1000 Mhz. Ställ den på 3x för säkerhets skull.

Men som sagt. Jag kan inte garantera att dina diskar inte tar skada. Detta gör du på egen risk. Det enda jag kan säga är att de inte borde ta skada.

Angående ditt minne vet jag ej vad som står på. Ställer man in DDR400 och processorn går i originalhastighet så ska minnet köras i DDR400.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Alltså Jag har inte haft problem med hårddiskarna. Det enda de skulle kunna bero på är HTT bussen. Om du börjar gå över 200 HTT så se till att HTT multipeln inte är för hög HTT*HTTmultipel < 1000 Mhz. Ställ den på 3x för säkerhets skull.

Men som sagt. Jag kan inte garantera att dina diskar inte tar skada. Detta gör du på egen risk. Det enda jag kan säga är att de inte borde ta skada.

Angående ditt minne vet jag ej vad som står på. Ställer man in DDR400 och processorn går i originalhastighet så ska minnet köras i DDR400.

Jag kan överklocka, så det är inte det. HTTn ska väl inte ha med diskarna att göra, eller? Det var väl snarare något med nordbryggan...
Jag fattar inte heller det med minnet. Kanske någon divider som håller på, eller så.
Men jag fattade misstankar rätt snabbt när jag såg det där. Jag multiplicerade det med två, och det kom nära 333MHz... och det påminde om något. Jo, bland annat måste man köra på 333MHz när man har 4 x 512MB, eller? Mitt problem är verkligen konstigt.. suck.

Permalänk
Medlem

Kommunikationen med diskarna går genom nordbryggan, så HTT:n har i allra högsta grad med diskarna att göra.
Vad har du för minne egentligen? hur många stickor?

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Kommunikationen med diskarna går genom nordbryggan, så HTT:n har i allra högsta grad med diskarna att göra.
Vad har du för minne egentligen? hur många stickor?

2 x 512MB Ram-Bo... 8)
Men går det inte att låsa portarna? Eller är det verkligen bara HTTn som man ska hålla under 1 000?

Permalänk
Medlem

Tyvärr vet jag inte vad för portar du pratar om.

Men angående minnet.
Måste vara moderkortet som inte vill att du ska köra i DDR400.
Testa någon bios-uppdatering eller sök och kolla om någon annan har samma problem. Har inte råkat ut för det själv så kan inte direkt säga vad det beror på.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS K8N... och många här på forumet har också det, det vet jag. Men jag ska söka på nätet om det. Bra tips!
Portarna jag snackar om är till S-ATA... S-ATA portarna?
Jag kan väl inte göra en BIOS-uppdatering utan floppy?

Permalänk
Medlem

http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t20617.html

Där står det att det bara går att köra DDR400 med bios 1006 eller 1009

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Oj, tack så mycket... men det är inte samma moderkort. Mitt heter bara K8N, och inte K8N-E Deluxe... så det borde alltså inte vara samma BIOS? Men behöver jag floppy för att formatera då?

Permalänk
Gäst

om du inte har floppy kan du bränna en på CD, men jag vet inte riktigt hur men man kan.

Permalänk
Inaktiv

Jag flashade mitt bios från windows, jag....