Permalänk
Medlem

uppgradering minne/grafik

Jag har funderat på att uppgradera min dator, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska göra.

* Ska jag köpa två minnen till för 1200:- (likadana och kompatibla med moderkortet)?
* Ska jag köpa ett Club3d X800RX 256 för 1375:-?

Min budget ligger på ca 2000kr. Jag använder datorn mest som htpc/spelar BF2. Jag vill att det ska gå snabbare att ladda spel+ köra med bättre kvalitet. Jag är orolig för att om jag köper något av detta så kommer det inte bli märkbar skillnad. Vad tror ni?

--------------------------------------------------------------------------
Det här är min nuvarande dator:
Amd athlon 64 3000+ Winchester (jättenöjd)
Asus A8V Deluxe (stabilt) men ingen pci-e
Samsung P120 250GB SATA2 (riktigt tyst)
2x512Mb Corsair twinx1024-3200c2
Club3d geforce 6600gt 128Mb (ganska dåligt, instabilt)
Antec sonata + 380W psu + ljuddämpning
passiv kylning på processorn temp idle ca 35grader

Permalänk
Medlem

Om det är fel på grafikkortet du har så köp ett nytt. Jag fick mycket liten prestandahöjning när jag gick från radeon 9800pro till 850 pro. Främst blev det en kvalitetshöjning dock, jag får inte så mkt bättre fps men jag kan nu köra högre upplösning, fsaa osv. Men i många fall känns det som att resten av datorn (ungefär som din fast överklockad) sätter stopp. Till exempel i oblivion som hackar ungefär lika mkt (och då menar jag HACKAR fps:en är bra..) oavsett upplösning och grafikkvalitet..

Permalänk
Medlem

tror jag väntar på conroe + några månader...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde satsa på ett grafikkort men i framtiden kan du skaffa en till 512 eller om du har råd en till Gb

Permalänk
Medlem

vilket grafik ska man satsa på då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidelity
vilket grafik ska man satsa på då?

Tja, eftersom jag inte är så insatt när det gäller AGP så kan jag inte ge några bra råd, men om du har råd så kan du ändra till PCI-e eftersom AGP är en utgående teknik.