Permalänk
Medlem

DDR2: 1066MHz vs CAS3

Okej, förutsatt att man har pengarna och ett moderkort som klarar av dem, vilket ska man välja?

Corsair TWIN2X 2048MB kit 8500 CAS5 (hög frekvens)
vs
Corsair TWIN2X 2048MB kit 6400 CAS3 (låga latenser)

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Tja!
Sitter i funderingar kring det samma... Men jag skulle tippa på att det i stort sett samma minnen, och att de marknadsfört dem på två olika sätt bara.. De verkar hur som helst ruggigt snabba..
Skulle inte ha något emot att ha sådana i min burk, funderar på 2*512.. 2GB paketet är lite dyrt..

Visa signatur

"Förövrigt anser jag att Cartago bör förintas"

Permalänk
Medlem

Ne vadå. Så dyra är de inte. De kostar bara drygt 5000 kr på Komplett.se

Samma minnen är det ju knappast med så skilda specifikationer, men de har nog liknande prestanda. Eftersom de flesta moderkort inte har stöd för 1066MHz-minnen men fler har för 800Mhz så är nog lägre latenser ett bättre val för de flesta i det här fallet. Motsvarande 6400 CAS3 fast med CAS4 har lite längre latenser, men är SLi-certificerade.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

jo men jag tänkte om du kan köra 1066MHz med typ 5-5-5-15 så kanske du kan palla 3-4-3-9 i 800MHz och tvärt om, du vet MHz och latency hänger liksom ihop och man kan ju bestämma lite själv..

Visa signatur

"Förövrigt anser jag att Cartago bör förintas"

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vilken tillverkade som har gjort CPUn.

Men jag tror inte det är så stor skillnad mellan dom. Det snabbare minnet kan säkert ha lägre latensys i med en långsammare klockfrekvens.

Permalänk
Hedersmedlem

CAS3-minnet har klart lägre latens, i ns räknat, men bandbredden räknas också, mycket svårt att gissa vad man tjänar mest på.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."