Nytt moderkort och processor. Nu startar inte datorn, hjälp!

Permalänk

Nytt moderkort och processor. Nu startar inte datorn, hjälp!

Har nyss införskaffat mig en AMD 64 3200+ och Asrock's 939DUAL-SATA2.
Använde mig av antistat-band under hela monteringen med processorn samt när jag monterade dit moderkortet i chassit. Kopplade in alla tänkbara sladdar osv.
Trycker på on-knappen på chassit, och ingenting händer.
Tangetbordet lyser dock och får strömm som det gör (ska lysa då datorn avstängd, med förra moderkortet så kunde man starta datorn genom att tryck på tex. F1)

Är lite osäker på en sak. När jag kopplade sladdarna som ska gå från power-knappen på chassit till moderkortet så fick sladd märkt "Power SW" bara en pigg att sättas i (kunde kopplats till 2 om det funnits en extra ledig).
Kopplade Power (nånting minns inte vad, inte hemma nu) till PowerLED som satt brevid. 3 piggar.
Hoppas ni förstår vad jag menar, ska försöka fixa bild annars.

Har läst i en liknande tråd om några gummigrejjer som ska sitta under moderkortet, några sånna fick jag inte med..

Hoppas någon kan hjälpa mig, mycket tacksam för hjälp.
Finns det inga ställen annars, tex. PcCity där man kan lämna in den så kan dom hjälpa mig? (INTE köpt datorn där dock).

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

"Power SW" behöver givetvis kopplas till två piggar för att fungera. Läs manulen och koppla in den först.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
"Power SW" behöver givetvis kopplas till två piggar för att fungera. Läs manulen och koppla in den först.

Har gjort det, var inte mycket till hjälp. Eftersom att PwrLed tar upp 3 piggar så uteblir bara 1 pigg kvar till PowerSW. Fan, hoppas det inte är sönder och får lämna in det. Kortet köptes nytt f.ö

Edit: Är Powerled lampan som lyser för att visa att datorn är igång, eller att den arbetar. Borde man inte kunna utesluta dom och koppla PowerSW till den istället?

Edit igen: Har exakt samma problem som han här, men förstår inte hur dom menar att man ska koppla sen.

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort har bara 2 piggar till power led medans lådans kontakt är gjord för 3 piggar. En lösning är att klippa sönder kontakten så att du bara använder 2 piggar. Har jag fått göra på en hel del kontakter. Om du inte bryr dig om att ha en power led som lyser så kan du ju skippa den och bara koppla in power kontakten så länge. Då kan du iallafall få använda din dator.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Doomer, använd piggarna till PowerSw sålänge. Visst, det är inte kul att köpa nya grejor och inte få dem att fungera. Jag brukar inte frivilligt "klippa" i komponenterna.

Visa signatur

Pentium D 960 3,4Ghz , 2gb DDR2 PC5300 667Mhz CL5 , Asus P5LD2 Deluxe I945P , Asus Radeon X1900XTX. All beautifully mounted in the blackest of black KanDalf™.

Permalänk

Tack alla för hjälpen som fan, ska ta en titt på detta då jag kommer hem.
Andra problemet är om allt startar och går igång som det ska, får hålla tummarna!

demon_83: Naah, klippa blir inga problem. Bara en sladd från chassi som ska klippas lite och det är inget nytt så kommer inte att kännas!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Finns även 2 ställen att sätta powerLED på på vissa moderkort, ett för 3 piggar och ett för 2. Annars får du klippa

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag brukar börja med att koppla in PWR SW till moderkortet först och sedan om jag orkar sätta in de andra sladdarna. Men jag gör det för att jag tycker det är essetiellt att kunna starta datorn, jag vet inte med er andra om ni tycker det är viktigare att ha en sluten krets till en diod på framsidan av datorn som ändå inte har någon funktion tills man kan starta datorn. Bara en tanke.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superior2005
Har gjort det, var inte mycket till hjälp. Eftersom att PwrLed tar upp 3 piggar så uteblir bara 1 pigg kvar till PowerSW. Fan, hoppas det inte är sönder och får lämna in det. Kortet köptes nytt f.ö

Edit: Är Powerled lampan som lyser för att visa att datorn är igång, eller att den arbetar. Borde man inte kunna utesluta dom och koppla PowerSW till den istället?

Edit igen: Har exakt samma problem som han här, men förstår inte hur dom menar att man ska koppla sen.

speakern jordar ju chassit därav behöver brytaren ingen jord kanske?

Permalänk
Medlem

Processorer - Moderkort - Minnen > Nytt moderkort och processor. Nu startar inte dato

Hej !

När jag plockade ihop min dator så fick jag flytta om sladdarna på kontakterna från chassit för powerl. osv. På mitt chassis kontakter kan man pilla upp små flikar på baksidan av kontakterna och pilla med en liten skruvmejsel då går det att dra ut sladden och byta plats.

Ha de !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
speakern jordar ju chassit därav behöver brytaren ingen jord kanske?

Det ska du inte ta förgivet.
Hade nyligen ett stort problem med min lillasyrras dator. ibland startade den inte alls, ibland hängde den sig .. bytade allt, felsökte på alla punkter möjliga men inget fungerade. Sen slog det mig att speakern kanske inte gjordade korrekt .. så jag lade hela kittet utanför lådan och då gick det som smort.

Felet var alltså att det någonstans på baksidan fanns en kortslutningpunkt. Jag köpte små gummikuddar och lade vid alla anslutningspunkter plus att jag bytte speaker för säkerhets skull (det är nämligen 7mil till föräldrarna där syrran fortfarande bor).

Vad gäller problemet här, så är det ju givet att Power SW (switch) måste ha minst två kontakter eftersom det är en krets som blir sluten (+ över -) då man trycker på knappen till sitt chassi. Om du inte får rätt på det så pröva sätta din Power SW över reset knappen, funkar i vissa sammanhang, då startar du på reset knappen.

Vad de olika anslutningarna gör:
-Power SW (Power Switch) Gör så att du kan sätta på datorn med power-on knappen på chassit.
-Power Led, lampan som indikerar att din dator är ingång.
-HDD led (Harddisk LED) Indikerar om din hårddisk jobbar eller inte.
-Reset SW (Reset Switch) Används för att starta om ditt system oberoende av mjukvaran, ha dock i åtanke att vissa moderkort kräver att denna ska vara sluten för att datorn ska starta, så att när du trycker på reset så ska slutningen brytas och sedan slutas igen för att göra en omstart.
-Speaker, Kontakten till speakern i datorn .. som gör alla olika 8bitars ljud, bla bipen vid start av datorn.

Hoppas det var till någon hjälp.

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk

Tack för alla svar, ska koppla in resten av sladdarna när jag kommer hem!

Gick hur bra som helst igår, datorn startade utan problem.
Dock så kom jag aldrig in i Windows, den bootade om precis innan Win-loggan. Förstod att det var mitt förra moderkorts drivrutiner som fick det att spöka så installerade om Windows och då gick det som smort!

Med nästan 30 grader i rummet så ligger min processor på 35 grader idle med en Zalman CNPS-7700-CU.

Ska röjja undan i chassit också, sjukt mycket sladdar som hänger här och där och ser tokigt fult ut!

Edit: Jordningen går via speaker? Inget annat jag kan passa på att göra för att jorda?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W