Permalänk
Medlem

Köpa ny processor

Hej min bror har en P4 1,7GHz, 1024mb sdram, Intel moderkort med 4x agp kort, ett asus 6600 256mb. Det hackar skitmycke för han i WoW. Han har 10fps i storstäder, och e ända nere i 2-3fps när han raidar. Han maxar typ 25 fps. Graffekortet funkar skitbra i brorsans dator med 1gb ram och en Sempron 3000+ processor. Då flyter wow skitfint, han ligger på 45fps i vildmarken och 25-30 i staden. Vi har omformaterat datorn och bytt drivisar flera gånger, kört med öppen chassisida osv. Det känns alltså som att cpun är en flaskhals. E de lönt att köpa ny prolle? Kan fixa en p4 2,4ghz för 250kr. Kommer det hjälpa? Moderkortet stödjer max 2,6ghz cpu. Kommer wow fortfarande lagga med ny cpu? Polarn har en amd xp 2600+ och 9250SE och hans dator flyter lite bättre i wow än min brorsas.

Permalänk
Medlem

700 Mhz extra för 250kr skulle jag slagit till på direkt iaf. Funkar inte det kan du ju testa något annat. T.ex. ny dator i "värsta" fall.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ny dator blire inte. Han har typ 1000kr atm och köpte grafikkortet nyligen.

Permalänk
Medlem

Om moderkortet klarar av den nya cpun tycker jag 250kr är värt det.

Dock ska ni inte bli besvikna om det inte blir så mycket bättre för sdram är långsamt!!!

Personligen skulle jag nog bytt ut alltihopa nu i sommar när det ska bli prissänkningar på många cpuer men frågan är hur mycket ni vill lägga ut och vilka krav ni har.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mjo.. Får försöka övertyga brorsan att fixa lite mer deg och köpa ett uppgraderingspkt. Men vi får se..

Permalänk
Medlem

Tycker inte det borde vara nått problem att lira Wow med den datorn han har, beror förstås på vilka inställningar han kör med och hur lågt han kan tänka sig att gå. Som jämförels så har jag spelat wow på en dator med följande config:
Intel Celeron 1.3Ghz
SDRAM 768MB
ATI Radeon 9600SE 128MB

Sedan kan man ju fundera över om det är hack lr lagg han upplever.

Jag hade oxå slagit till på en 2.4:a för 250 spänn.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Det är hack. Jag sitter på samma lina och laggar ingenting. Han kör 1024*768 med nåra få shaders påslagna. Fpsen e samma om han kör på 1280*1024 eller 800*600. De hjälper inte me att ställa ner inställningarna någonting.

Permalänk
Medlem

Det låter som CPUn är begränsningen iaf. Men köp den snabbare CPUn. Du har inte möjlighet till överklockning antar jag?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ditt moderkort kan vara S423.
Då fungerar inte den nya CPUn då det är en S478.

Skulle du ha S478 så ska du även kolla så den nya CPUn har 100Mhz FSB (400 quadpumpat) och INTE 133(533) eller 200(800).
Dessa kommer då eventuellt inte att funka och gör dom det går dom i reducerad hastighet.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Brorsans cpu är en socket 478. Har kollat på prollen fysiskt, samt de står på intels hemsida. Mobot är ett Intel D845WN.

Ja, jag måste höra med säljaren vad han säger. Vad händer om de är nu 533mhz fsb då? Hur mycke reducerad hastighet är det? I bioset kan jag inte klocka, har kollat där redan. Vet heller inte vilken windowsmjukvara jag kan använda för att klocka datorn.