Vill föra över filer från Windows till en gammal Mac

Permalänk
Medlem

Vill föra över filer från Windows till en gammal Mac

Har köpt en Macintosh SE Jag skulle vilja på något enkelt sätt föra över filer från min PC till den. XP vill inte läsa disketter formaterade med Macen och tvärtom. Finns det något sätt att gå runt det problemet?

Permalänk
Medlem

Dra filerna över nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
Dra filerna över nätverk.

Du skämtar va? Han snackar om en SE...

Vad gäller topic kan det bli rätt jobbigt, själv använder jag farsans Performa 600 som mellanhand när jag ska överföra filer till min Classic, om du kan få tillgång till en sådan är det nog lättaste lösningen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Du skämtar va? Han snackar om en SE...

Nej faktiskt inte. Jag vet inte hur gammal den är. Förlåt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har Macen någon form av serieport ?

Jag har använt mig av serieportar och nollmodemkabel ibland när det är lite olika plattformar, för att överföra filer, kräver ett terminalprogram i varje ände bara
(och en nollmodem-kabel)

Serieporten är ju ganska utbredd sedan tidigt åttiotal men o andra sidan har apple varit lite egna..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Här hittar du nog lite som kan peka dig rätt: http://www.jagshouse.com/Macs_and_PCs.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
Nej faktiskt inte. Jag vet inte hur gammal den är. Förlåt.

Man kanske ska försöka ha någon koll på saker innan man börjar ge råd?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen special version av linux för den?

Permalänk
Medlem

Går att få TCP/IP på en SE om man har tur och hittar ett passande kort någonstans, eller en SCSI till ethernet -burk.
Den har port för seriell data (RS-242 och 36kbps ungefär, men 112kbps med extern klocka).
Sätter man in en "superdrive" (dvs. 1,4M diskettstation) i SE:n - om det inte är sådan i den - istället för 800k driven så kan den skriva och läsa
"pezedisketter" med ett tillägg som följer med systemet.
< http://www.atpm.com/8.06/networking.shtml >
(F:ö är länken ovan till "jagshouse" guld värd för nyfikna på gamla Macar som är gamla nog att köpa ut på systemet... )

Det finns väl någon bizarr Linuxdist för 68K (utan FPU/PMMU) men hur få in den? och vad löser det? och den lär garanterat vara i stort sett värdelös! (4meg och ingen fpu/mmu).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Vet ej hur det är med Linux men det borde finnas mer hårdvara stöd för det och det skulle säker klara vfat disketter även om pressandan inte är något att hurra för.

Btw jag tror vi hade en sådan här mac runt 96 då hade vi 2 spel på den ett där man var en tjuv och skulle försöka smita från polisen och ett som man spela luft hockey eller något i den stilen .Någon som vet vad spelen heter? Skulle vara as kula och spela de igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Man kanske ska försöka ha någon koll på saker innan man börjar ge råd?

Betydligt värre "chansningar" har avlagts på det här forumet, men nu har jag hädat en gammal Mac och då blev det rätt så kinkigt. Det värsta som kunde hända i det här fallet var ju att jag skämmde ut mig bara. Kan vi släppa det här nu eller är det någon som vill avlägga en predikan?

Till mitt försvar kan jag väl säga att det inte riktigt framgick att det var en uråldrig sak det handlade om när jag skrev, men men. Sorry igen.

Permalänk
Citat:

Till mitt försvar kan jag väl säga att det inte riktigt framgick att det var en uråldrig sak det handlade om när jag skrev, men men. Sorry igen. [/B]

Trådtiteln säger "gammal Mac" i beskrivningen får man reda på att det är en Macintosh SE.

Permalänk
Medlem

Har för mig att någon variant av SE hade superdrive-diskettenhet (lite lustigt att Apple använde samma namn för DVD-brännare senare ), i så fall är det ju betydligt enklare att överföra filer till den.
Annars borde du kunna jaga reda på någon gammal extern SCSI-disk på några 100 MB och jacka på. Då kan du i alla fall utan större problem flytta filer mellan den och en Linuxburk med SCSI-kort.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera att tanka över med nollmodem. I alla fall smidigare än disketter.
Kanske kan vara lite klurigt att hitta en kabel mellan Mac:ens minidin kontakt och en vanlig 9 eller 25 polig dsub kontakt.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Äh det går att skarva egna kablar (även om prestandan blir lidande) däremot tror jag det är svårt att få pecen att köra appletalk (utan lämplig betalware) eller macen att köra samba. Enda lösningen är nog att starta en ftp-server eller dylikt på någon av datorerna, och sedan hitta en ftp-klient till den andre (kan vara ett problem). Det finns andra betalprogram som gör att pecen kan läsa mac-formaterade disketter, köp det och köp några 800k-disketter så borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Kanske kan vara lite klurigt att hitta en kabel mellan Mac:ens minidin kontakt och en vanlig 9 eller 25 polig dsub kontakt.

RS232 och RS442 är ju inte bara kontakten utan oxå signalen - men eftersom det är hyfsat vanliga standarder båda två så finns det säkert något sätt att kovertera

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

har man kunnat köra 3e parts modem till mac ?
isf måste det ju gå lika fint o köra med nollmodem..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.