Nytt moderkort unt processor opt. för OC

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort unt processor opt. för OC

Som topic lyder, jag ska inhandla ny processor samt nytt moderkort till min dator.
Jag har en budget för dessa på sammanlagt ~4000:-
Jag vill gärna överklocka processorn och även mitt grafikkort.
Det går inte så bra med mitt nuvarande
Är det värt det så kan budgeten höjas.
Det är främst moderkort jag vill ha hjälp med, har ställt in siktet på en 3700+
Säg gärna också varför det är bäst osv.

Tack på förhand.

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk

För 4000 på endast moderkort och CPU så kan du få riktigt trevliga saker till Socket 939, men om du känner för att spara så kanske en 3800+ Venice med endast 512kb cache skulle sitta lite bättre då den kostar endast 1300kr på komplett.se (dock ej i lager förrens 16) och bör vara ganska likvärdig i standard utförande. Om hur bra den överklockar vet jag tyvärr inte, men bör inte vara allt för dåligt iaf :). Angående moderkortet bör valfritt DFI LANPARTY funka väldigt bra, dock så sägs det finns problem med dem tillsammans med Corsair tror jag. Du kanske kan leta lite på www.dfi-streets.com och se ifall det finns problem/lösningar för dina minnen. Annars duger nog också ett
Asus A8N32-SLI, Asus A8R32-MVP eller nåt Abit moderkort i den övre prisklassen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte först att det stod: "Nytt moderkort utan processor".

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

För 4000kr får du i dagens läge väldigt mycket. DFI är inget krav föröverklockning. Andra moderkort funkar riktigt bra de också. Så vill du komma rätt billgit undan, köp något annat märke. 500kr-1000kr extra tycker inte jag att det är värt iaf. Om jag i dagsläget skulle köpa ny dator skulle jag satsa på AM2. Dock måste du byta ut dina minnen då vilket jag antar att du inte vill. Annars kan du alltid vänta på Intels "Conroe" som även den kräver DDR2. Jag skulle köpa dual core/tvåkärnigt i vilket fall. SKa du köpa s939 skulle jag tagit 3800+ Dual Core.

EDIT: Nerios, så jäkla bra sign!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt vänta till Conroe men jag har ingen lust att köpa till DDR2 minnen faktiskt.
Jag har pengarna för det men
Iof skulle man ju kunna köpa processor och moderkort för drygt 3000:- och sen köpa några bra DDR2 minnen
Vet dock inte om jag har lust att köpa en sån "imba" processor då jag har sånt kasst grafikkort, köper hellre s939 för 2000:- och ett grafikkort
Har kollat på Sapphire X1800GTO.
Men jag ska kolla på Asus, gillar att det är passivt kylt på nordbryggan
Å andra sidan vill jag gärna handla på Datorbutiken.com eftersom dom har den kylpasta jag vill ha, känns så onödigt att punga ut med en 100 lapp till bara för att beställa från en annan butik.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1

Har plockat ihop lite uppgraderingar till min dator.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=177589
+
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319064

Blir det bra tror ni ?

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk

Det ser väldig bra ut tycker jag