Permalänk

ATI på Nforce 570/AM2?

Hej alla,

Vet inte om jag är korkad, men jag har inte riktigt hajat om denna kombo funkar (och omvänt). Vill nämligen bygga ett AM2 system med ett ATI XT1800, men det finns ännu bara att få tag på MB med nvidia 5 chipset (och inte ATI:s motsvarande).

Även om det rimligen borde funka med singlekort, så kan man undra om det funkar bra: jag menar, nvidia kanske funkar bäst med nvidia?

Eller spelar det ingen som helst roll, så länge det bara handlar om ett kort?

Någon som vet?

ionfresko

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, så länge man inte ska köra sli.

Permalänk

varför vill någon bygga ett aM2 system?
Conroe FFS ! AM2 kommer eller borde iaf bli en flopp, inte för att är dåligt men för att conroe är sååå mkt bättre.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

du conroe är inte så j*vla mycket bättre

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Medlem

AM2 kommer vara billigare och erbjuda tillräcklig prestanda. Jag bryr mig inte om jag får 10k i 3Dmark06 istället för 8k. Flyter spelen är jag nöjd och det lär de göra med den billigare AM2 också (priserna kommer sjunka på AM2)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
varför vill någon bygga ett aM2 system?
Conroe FFS ! AM2 kommer eller borde iaf bli en flopp, inte för att är dåligt men för att conroe är sååå mkt bättre.

Dude, man får en A64 AM2 3800+ för 1295:- nu. Vill se Conroe matcha det. Tänk lite ffs innan du slänger ur dig massa skit. Alla kanske inte har råd med Conroe.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Dude, man får en A64 AM2 3800+ för 1295:- nu. Vill se Conroe matcha det. Tänk lite ffs innan du slänger ur dig massa skit. Alla kanske inte har råd med Conroe.

Det är faktiskt X2 du ska jämföra med, conroe kommer inte mig veterligen släppas i en enkelkärnig version.

En X2
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320788
kostar 2800kr ungfär

och den billigaste conroen kostar runt 2100kr på sgh.biz.

Dock så är conroen inte släppt än.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är faktiskt X2 du ska jämföra med, conroe kommer inte mig veterligen släppas i en enkelkärnig version.

En X2
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320788
kostar 2800kr ungfär

och den billigaste conroen kostar runt 2100kr på sgh.biz.

Dock så är conroen inte släppt än.

Sen så kommer bl.a amd x2 3800+ sjunka i pris när conroe kommer till 150USD vilket motsvarar... tja 1100kr + lite moms å skit när det kommer till Sverige, blir ungefär 1300-1400kr kan vi säga

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Dude, man får en A64 AM2 3800+ för 1295:- nu. Vill se Conroe matcha det. Tänk lite ffs innan du slänger ur dig massa skit. Alla kanske inte har råd med Conroe.

Nu är det så här att 3800+ är en singelcore och ingen dualcore som conroe är så då får du gämföra med ngn singelcore ifrån intel isf.

Det finns conroe proppar för runt 2000:- som spöar AMD's topoftheline och ja visst även om det inte skiljer så mycket mellan conroes billigaste och amds dyraste så får man koppla på huvudkontoret lite, pris/prestanda ngn ?

Åter till topic; tycker du borde vänta med att köpa system, am2 kmr kanske att prissänkas, så klart men de tär pgr utav att conroe släpps till mycket bra pris men varför hoppa på en am2 då ? Då kan du lika gärna köpa in conroe istället när du ändå är i farten, dessutom så åker amds värsta på stryk så det ryker om det för nårga tusen kr. Det är inga pengar tanke på vad du får ut ur prollen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det är faktiskt X2 du ska jämföra med, conroe kommer inte mig veterligen släppas i en enkelkärnig version.

En X2
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=320788
kostar 2800kr ungfär

och den billigaste conroen kostar runt 2100kr på sgh.biz.

Dock så är conroen inte släppt än.

Kommer komma en som heter Conroe-L om det som sägs stämmer och den skall vara enkelkärnig.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Tack för svaren, och diskussionen.....intel/amd verkar fortfarande hetsa upp folk. Det verkar då som att det funkar som jag tänkt.

Jag håller med om att det inte är helt lyckat att bygga just nu, både med tanke på Conroe och AM2 prissänkningar. Men jag har gått och lallat ett år nu, och har inte tid i höst, och vill spela på sommaren etc (sitter med GF3 och AMD 1700 - gammalt gammalt...).

Det verkar ju handla antingen om 20% prest (Conroe) eller ett par tusen (Am2 prissänk), vilket jag ka leva med. Men vem vet, systemet är ju inte byggt än...

ionfresko

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnaden mellan socket 939, och AM2 är i det närmsta obetydlig, och bara intressant om man ska uppgradera sin burk med nyare cpu längre fram...Eftersom AMD inte har några mängder med nyheter på lager hade jag shoppat billiga s939 system i dagsläget, om jag skulle ha en burk med 2-3 års livslängd.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ni måste ju jämföra rätt generationer mot varandra.

De processorer som kommer ut till AM2 är inte på något sätt nya, det är samma som till S939 fast med stöd för DDR2.

Jämför istället processorerna som KOMMER från intel (dvs Conroe, som inte har släppts än) med K8L, som inte heller har släppts. Först då kan vi se en jämn match.

Klart AMDs gamla processorer inte spöar intels nyare, hade de gjort det hade Intel lagt ribban väldigt lågt och jag hade blivit förvånad.

Fördelen med att bygga ett AM2-system idag är snarare att kunna använda de processorer som faktiskt kommer i framtiden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Det ÄR ingen revolutionerande skillnad mellan tillverkare A eller tillverkare B. Skillnaderna är i marginalen och bara människor med våldsamt litet förstånd anstränger sig att hitta skillnader och sedan religiöst hålla sig till dem.

Mycket intressantare med hela system/lösningar och det är där de riktiga skillnaderna visar sig.

Köp det som passar Er, det är inte samma som passar någon annan.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nu så köp ett single-core A64 am2 system så att du enkelt kan uppgradera det till en dual-core senare. En A64:a är ju snorbillig nu så.

AMD kommer visst att kapa priserna i slutet av nästa månaden på dual-core, men det är ju en månad dit så....;o)

Sen att säga att han ska köpa Conroe är ju bara löjligt, killen ska ju ha grejor nu och inte om tre månader. Om det varit en tråd om att köpa system i höst/vinter så lär alternativen vara betydligt fler.

Permalänk
Hjälpsam

I detta läget är det nog mer intressant att köpa ett system med stöd för Conroe men nöja sig men en toktrimmad P4 805a tills vidare, läjligt billig och klockvänlig dualcore, och sedan när tiden är mogen trycka i en Conroe.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

conroen kommer bli föresenad till september http://www.bit-tech.net/news/2 006/06/08/core_2_duo_launch inte helt säker om källan stämmer men det lär bli enorm prisökning med tanke på efterfrågan

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6300, Corsair 2048MB Twin2x 5400 DDR2, Sapphire Radeon X1900XT 512MB