Permalänk
Medlem

Programmera BIOS-Chip?

Jag har nu beställt ett BIOS-Chip. Fick ett mail idag om jag ville få det programmerat. Det ska jag väl göra? Vad händer om man inte programmerar det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Re: Programmera BIOS-Chip?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Jag har nu beställt ett BIOS-Chip. Fick ett mail idag om jag ville få det programmerat. Det ska jag väl göra? Vad händer om man inte programmerar det?

Inget händer.

Kan du boota upp en dator utan operativsystem. Samma svar där. Det går inte.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Re: Re: Programmera BIOS-Chip?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Inget händer.

Kan du boota upp en dator utan operativsystem. Samma svar där. Det går inte.

Så då ska man alltså programmera det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nog inget du kan göra själv tror jag...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hjälpsam

Ja, BIOS chippet avgör hur en dator skall bootas, utan info händer inget.

Lättaste sättet att programera ett färskt BIOS chipp är med en E-PROM brännare, en del entusiaster har det hemma men inte så många.

Det går även att hotswap flasha ett BIOS om du redan har ett fungerande BIOS på ett identiskt moderkort (OBS rekomenderas inte av den ovana). BIOSet används endast under uppstart, man kan med andra ord starta en dator på ett fungerande BIOS, sedna medan datorn är igång byta till ett färskt eller felflashat BIOS och sedan flasha rätt mjukvara på den.

med andra or, ja du vill att de skall programera BIOSet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett från Eksitdata.se och dom frågade om dom skulle programmera det först och då skrev jag att de skulle göra det.

Hoppas dom hinner få mitt mail innan dom skickar det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

De lär ju knappast skicka det innan de fått ditt svar?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
De lär ju knappast skicka det innan de fått ditt svar?

Hoppas det i allafall

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850