7900gt/gtx fix ! lösningen finns här !

Permalänk
Medlem

orkade inte slänga upp nån bild igår blev för trött, spelade massa fotboll(vem vill sitta och va lat framför tv'en när man kan göra sköna mål själv???)

EDIT: hur la man upp bilder, ladda upp dom på imageshack tex o sen img/länk/img...något i den stilen vet att det där e fel men någon av er kan nog så de blir rätt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara bussigt om någon som har gjort "fixen" skulel kunna lägga upp bilder, har känslan av att mitt grafikkort börjar bete sig konstigt ibland :S

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Eller så låter man skiten bara krasha o sen få ett nytt o hoppas de funkar bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

RMA korten enkel lösning

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara tydligare.

Det spelet jag har problem med är Everquest 2. Och som ni kanske vet så är det ett hårdvaru slukande spel, flyter knapp på medium grafik med ett 7900gtx.. hmm..

Ajja, igår släpptes en ny update och jag provade att spela idag. Gissa. Inget fel?!
Glad var jag och prova 3dmark. Krasha efter andra testet... hm.. fan är dethär.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoppkick
RMA korten enkel lösning

tidskrävande och jobbig, samt att om felen är små så kanske dom inte upptäcker det, då blir det kasta-skiten-genom-rutan-springa-ut-o-stampa-på-det jobbigt.

sett folk på extremesys. forums som RMA kortet 3-4 ggr. DET måste bara vara jobbigt

EDIT: sorry ska sova nu men imorgon ska jag gräva fram digital kameran och sladden som man för över bilderna till datorn men(va ett tag sen jag såg den)
och ta ett par foton 640*480 ska de va va o sen img/bild/img eller nått

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ledsen att jag inte hört av mig på länge, jag har varit bortrest, hur som hellst så har jag ingen server att lägga upp mina nya bilder på. någon som kan stå till tjänst, så jag får detta inlägget gjort (ganska ordentligt försenat).

Hoppas att ni kunnat få någon hjälp här om ni lider av samma problem som (vad jag förstått) nästan alla 7900gt/gtx ägare har, annars kommer en ny guide så fort jag hittat någonstans att lägga upp bilderna.

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoOki
en ny guide så fort jag hittat någonstans att lägga upp bilderna.

Ladda up på denna, har hört att den är bra:
http://photobucket.com/register.php

annars:
http://www.fotothing.com/
http://www.free-webhosts.com/free-image-hosting.php

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

undersidan av kortet: http://img215.imageshack.us/img215/9640/bild0026to.jpg

översiadan av kortet:http://img215.imageshack.us/img215/783/bild0018ex.jpg

är zalman flänsar på kortet hoppas det hjälper någonting. kan inte det där med /img* grejjen så ni får nöjja er med länkar!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
undersidan av kortet: http://img215.imageshack.us/img215/9640/bild0026to.jpg

översiadan av kortet:http://img215.imageshack.us/img215/783/bild0018ex.jpg

är zalman flänsar på kortet hoppas det hjälper någonting. kan inte det där med /img* grejjen så ni får nöjja er med länkar!

Tack, ska sätta på de nu

BTW. rent o fint du har det i chassit

edit: Satte på flänsigons i förebyggande syfte och en 80mm blåser på dom. Hittills har jag itne sett grafikfel och jag hoppas att jag aldrig ser dom heller

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Tack, ska sätta på de nu

BTW. rent o fint du har det i chassit

edit: Satte på flänsigons i förebyggande syfte och en 80mm blåser på dom. Hittills har jag itne sett grafikfel och jag hoppas att jag aldrig ser dom heller

får hoppas du klarar dig! har väll hyfsat fint iallafall. kul att bilderna hjälpte! aja nu är det upp till sooki att sätta in mer detaljerade bilder men tills dess får ni nöja er med de där!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag ska hämta ut ett XFX 7900GT antingen idag eller på måndag, jag skriver om jag får liknande fel.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

hoppas du inte får något fel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa ett XFX GeForce 7900GT, avråder ni från att köpa det här kortet på grund av problemet som beskrivs i tråden?

*Edit Blev extremt sugen på det när jag såg att det var så billigt på komplett. Får nog leta efter något annat då.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

tycker du ska köra på ett asus om du vill ha 7900gt dom har minst problem, annars kör ATI(VARFÖR,VARFÖR, bytte jag tillverkare nu, skulle hållt mig till ati...ähh gjort e gjort, lär mig något iallafall)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

bleh, jag köpte ett xfx fabriksklockat kort på 520 gpu:n och det ballar ur totalt i 3dmark05 på slutet av testen. tror ni att denna lösning verkligen hjälper? har även märkt fps dropps i WoW fast dom försvinner med en restart av spelet. tror ni att datorbutiken byter ut kortet mot ett ati 1800-1900 om man lägger till resten?

Permalänk
Medlem

Hm...Är det ngn som vet på ett ungefär hur många (procentuellt) som har dessa problem ?

Det kan väl inte gälla alla kort ?

Har sett att en del rekomenderar Asus..Vad skiljer på dessa korten ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

jag har bara problem i 3D Mark 01 (Point Spirts, stavning?) alla andra 3D Mark och spel funkar helt felfritt (har inga fps drop i WoW, Oblivion och fear iaf)

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

Så då sitter jag här igen och nu skall jag försöka förklara och peka ut de värsta delarna, de som kräver mest kylning.

Till att börja med 2 bilder på grafikkortet, med anvisningar till de "problematiska delarna".

Ovansidan av kortet, på mitt moderkort sitter denna nedåt.

Den svarta "saken" (vet inte vad dessa delar kallas, krets eller något) är den värst utsatta delen, den kräver minst en kylfläns med konstant passerande kylluft.

Undersidan, den som är uppåt på mina bilder.
Här visas 2 andra delar som också är på tok för varma för sitt eget bästa. Återgärda detta med en 2 kylflänsar, och en fläkt (bilder på min lösning längre ned).

Här är hur jag löste de överhettade kretsarna på bilden ovan.

En bild på ovansidan av kortet, var lite svårt att få en bra bild då denna sidan är nedåt och gav inte mycket utrymme att ta bild på.

Här ser ni hur jag vinklade fläkten så att den också skulle ge nyluft till NB, jag tror också att just NB har bidragit till att mina artefaker kom så tidigt och att jag fick de första problemen bara några veckor efter att jag köpt kortet, om man känner lätt runt området kring NB, speciellt på min, att det kan bli mycket varmt där med och den sitter väldigt nära de mest utsatta kretsarna.

Jag tror att den slutliga lösning (om inte kretsarna tagit såpass mycket stryk att de förstörts och du nu måste byta hela kortet) är att kyla de utsatta delarna väl och leda bort värmen med tex. kylflänsar, kan inhandlas till ett ganska billigt pris tex.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306464
Pris: 89:-
eller för dem som föredrar koppar, själv tycker jag att det är värt de extra kronorna, jag har vat fullkoppar på alla min kylning (dessa flänsar ingick dock till min grafikkortskylare.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=REVBGACU
Pris: 139:-
samma modell i aluminium.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=REVBGAAL
Pris: 125:-

För att den blåa 80mm skall få relativit ny (kall) luft kopplade jag i en av mina 120mm som sitter i fronten på burken, som kyler HHD:n och vidare till graffet, samt den blåa 80mm, bilden nedan.

Jag vill tillägga för alla som skall försöka åtgärda sitt 7900 problem på detta sättet att det tog mig 3 dagar med pillande innan det funkade, först satte jag bara flänsar på den mest utsatte delen (ovansidan av kortet) då hade jag fortfarande artefakter i de spel där de tidigare kommit och i 3dmark 05, så jag kännde mig runt på kortet och kom underfund med att det var lika om inte ändå varmare på undersidan (uppåt på mina bilder) och satte dit 2 flänsar, nu märkte jag att det blev en del bättre men inte föräns jag låtit kortet kyla av sig och satt dit den blåa 80mm funkade det. Så jag körde 3dmark 05 och spelade 2 spel samtidigt under en längre tid och körde sedan 3dmark05 med all maximal grafik och nu flöt allt på som om kortet var nytt, jag har inte haft det minsta problem sedan dess och jag tror att själva "lösningen" är bra kylning.
En sista bild för er som är intresserade av hur hela kylningen fungerar.

tack aka_the_barf för att ha hålit ståndet medans jag varit borta och för all annan hjälp

tack michael123 för rekommendationen, den sidan var toppen 1gb utrymme, och toppen upplösning, dock lite seg uppladdning

/Mvh Slamsarn (jag vet inte om jag kommer vara aktiv och kommentera hurvida detta är den ultimata eller äns en fungerande lösning för alla, men så vitt jag förstått det är det det, inte heller orkar jag diskutera frågor som berör företaget och hurvida det är deras fel eller tillverkarna, men här får gärna disskuteras och kommenteras allt om problemets lösning, tillvägagång, problem och funderingar kring andra sätt att lösa det, varsåfgoda allihop och lycka till

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

någon som vet om Gigabyte har samma problem som Gainward, XFX och de andra...

Permalänk
Medlem

Läst igenom alla sidor av både denna och den föregående tråden... och tänkte ge lite kommentarer..

Är själv en ägare av ett BFG 7900gt och har ännu inte haft några problem... Många har skrivit att Asus är bäst samt att XFX, Evga och BFG har de största problemen SAMT även att det gäller både överklockade och icke överklockade kort... men Efter att ha läst dessa 8 sidor totalt så verkar det ju snarare som ETT SPECIFIKT kort med problem, nämligen XFX 7900gt Extreme med superklockade 520mhz.. visst det finns vissa som har andra kort som också har problem, men läser man så ser man ju en tydlig majoritet på XFX korten...

@ Aka_The_Barf
Bra engagemang och hjälp till o lösa problemen, men i vissa av dina inlägg så tycker jag nästan du BER om att du ska få problemen... typ kommentarer som "Fan oblivion buggar inte längre" eller "Vet inte hur jag ska få fram artefakterna igen!" hehe när man läser det så tänker man, försöker han lösa problemen eller få de?

Annars en väldigt bra tråd.. Dock så tror jag inte detta är ngn universiell lösning... alla lösningar presenterade här bygger på kylning, som ju också är problemet.. men att lägga fläkt i över grafikkortet och sedan fixa lufttunnel till den fläkten och allt verkar ju vara en aningen klen lösning, typ att man lyckas få ner tempen 1C-5C genom o lasta på både kylflänsar o fläktar...

Det man egentligen söker är ju t.ex o byta ut problemchippen med en lödkolv eller kanske löda heatpipes på kylflänsarna/minnet och ha ngn stor koppar/aluminiumkloss som tar emot all värme. Alternativt använda de som Heatpipes som t.ex vissa CPU kylare....

I grund o botten talar vi ju inte om ett rum där vi kan blåsa kallluft så blire kallt eller varmluft så blire varmt.. vi talar om fysiska delar...Jag kan tyvärr själv inte prova mina teorier.. men ngn med lödkolv och lite entusiasm får ju gärna prova o löda lite.. på de där kylflänsarna(ändå så billiga jämfört med kortet själv) Helst ska ni väl också ha mkt rum i chassit så kanske ni kan tränga in en aluminiumkloss eller ngt som ni på något sätt kan leda alla värme till... ALLTSÅ någon form av passiv central kylare som bara ligger ngnstans i chassit...

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

jaha, jag får ta tillbaka vad jag skrev tidigare om mitt exemplar. för nu fungerar det utmärkt att köra igenom 3Dmark05 och 06. men märkte att temperaturen på kortet ökat från 43 till 47 idle, men det är kanske priset man får betala för att ha det fungerande eller? ^_______^

ökar jag gpu eller memory med bara ett ända snäpp så får jag artifacts...
trodde att man skulle kunna kräma upp kortet lite mer än fabrikklockningen eller är jag ute o cyklar nu? 520/1500

Permalänk
Medlem

Jahapp...mitt RMA:ade 7900GTX kort höll i en vecka. Sen dock det upp samma symptom som med förra. Dags att kontakta Komplett, ännu en gång.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Gardinen får jag fråga vilket märke, vilka temps du har i chassit samt vad grafikkortet visar? och överklockra du? och i sådana fall hur mkt?

vore bra om vi fick in lite fler siffror tror jag.. även om det inte e själva Gpun som krånglar så vore det bra o veta åtminstone chassitempen...

för er alla så kan jag ju rekommendera att öka era fläkthastigheter med speedfan om ni inte redan gjort det, det är sommar nu ivlket är lika med varma rum och höga temps...

Av ngn konstig anledning ligger mitt BFG 7900gt o idlar på 54 grader dessa dagar, (brukade vara 45 innan) Fick skruva upp mina chassifläktar till medium/high för o få ner det till 52

Men ännu inga artefakter eller problem vid spel

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

man vill ju veta hur kortet ska ha det. bugga ur totalt eller vela hit o dit, gillar inte velande antingen eller!:)

sen så tror jag inte på att kyla den lilla liggande grejen(voltregulatorn) på ovan sidan av kortet eftersom en person redan lött bort den och satt dit en ny utan resultat. den kyler jag inte men de andra kyler jag. och kortet tycks ha bestämt sig för att fungera!

nu vill jag helst höra om andra som löst problemet på detta sätt!

vad säger ni om kompressor kylning på de utsatta delarna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack SoOki för denna pedagogiska guide med bra bilder

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Medlem

nån som vet eller har kännedom om xfx kommer fixxa till korten, altså om nästa sändning kort oxå kommer vara defekta? jobbigt om man slår till på SLI sen o får ett ruttet kort?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har ett XFX 9700GT och en vf900 här nu, hur ska jag göra med flänsarna, bör jag sätta dem på de utsatta komponenterna eller ska jag sätta dem på sin riktiga plats, minnet?

Jag har ett Abit KN8 SLI kort med passiv heatpipekylning på nordbryggan.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt ett Gainward kort till att börja med, RMA:ade tillbaka det till komplett och fick ett ASUS av dem, det ni säger att ASUS klarar sig bäst är inte fallet för mig tyvärr, så jag RMA:ade tillbaka ASUS kortet med, BANG! Dom hittade inget fel på det medans dom gjorde det med Gainward kortet, båda korten är icke-fabriksöverklockade.
Komplett själva har sagt att det kan vara moderkortet, nätaggregatet eller minnena... Kan det stämma tro?

Jag har följande:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311983 : Moderkort
http://www.joujye-computer.com/psu2_jj-460ppsa.htm : Nätaggregat
och två DDR 400mhz (3200) ett Canyon och ett Twinmos, dessa minnen hade jag i min förra dator och gav mig inga problem då.

Kompletts mail:
Följande tester har utförts:Installation/Stresstest, Komplett installation
av Windows XP samt alla drivrutiner - OK
Stresstest, 3DMark2005 5 loops - OK
Stresstest, 3DMark2006 5 loops - OK
Stresstest, VillageMark (OpenGL) 30min - OKStresstest, FableMark 30min - OK
Speltest, Oblivion 60 min - OK
Oblivion har varit igång över natt, drygt16 timmar
testat under heat box för att simulera dålig ventilation i låda

Vafan ska man göra?!?