Permalänk
Medlem

Vilka minnen och moderkort till AM2 ?

Har tänkt att bygga ett AM2 system, men då det är ganska nytt finns det relativt lite att läsa om. ( Nej vill/kan inte vänta på conroe av flera skäl! )

Har tittat på detta moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK9NPL - MSI K9N Platinum nForce 570 MCP - 1169:-
Någon som har något att säga om detta moderkort eller kan rekommendera ett annat?

När det gäller minnen (ddr2) har jag läst runt lite här och var, någon sa att han hade problem med att köra pc5300 minnen med ett visst moderkort, en annan sa att han AM2 var gjort för att köra pc6400 minnen. Jag är mer eller mindre vilse när det gäller ddr2.

Hur som helst vill jag ha 2 gig ram för runt 2000:- och då jag tänkt klocka min processor (måttligt) vill jag gärna ha de mest prisvärda för min budget och helst på db.se.

Förslag !?

Permalänk
Medlem

ok nu är jag inget proffs så minns röst kankse inte är mycket värd men jag skulle tipsa om

2 st http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDR2CV66...

Och bra att vara medveten om som kanske inte alls berör dig är ju att 7950gx2 bara funkar på SLI moderkort

gl

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Hittade typ samma minnen i 2gig paket på komplett.se lite billigare, så det kan nog va värt den extra frakten.

Men när det gäller moderkortet, är det ingen som har erfarenheter av just detta kort eller kanske MSI moderkort i det stora hela? Eller någon som kan rekomendera moderkort av annat fabrikat?

Permalänk
Medlem

Köpte ett liknande moderkort (nämligen detta: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK9NNEOF) med en gig pc5300 kingston-minne (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDR2K667)

Jag köpte även en AMD Athlon 64 3800+ samt ett grafikkort (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSINX66GTHP) (MSI GeForce 6600GT)

Jag vet inte om det, som trådskaparen skrev, beror på att moderkortet inte är kompatibelt med minnena, eller om någon av komponenterna har blivit skadad, men skiten fungerar inte alls.

När jag startar med en XP-skiva och försöker installera windows hänger den sig oftast medan den läser in en massa saker från skivan inför installationen (den säger inte ifrån, utan cd:n bara går ner i varv och bilden fryser). ibland kommer den lite längre, och ger en blåskärm direkt efter det att den läst in ntfs-filsystemet.

Jag bootade med en linux-cd och körde memtest. Resultatet blev en massa errors, samt att programmet hängde sig och startade om datorn. Tänker ringa datorbutiken.com på måndag och se om jag får nya prylar av dem. Om någon har några synpunkter så mottages de tacksamt.
mvh Emil

edit: innan den hänger sig får jag tusentals errors

Permalänk
Hedersmedlem

Dom minnena skall fungera med AM2 moderkort men har du testat att leka med minnes inställningarna?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar menar du? Spänningen? Jag har provat att höja den lite, men det gjorde ingen skillnad. kan jag förstöra något genom att leka med dem inställningarna om jag inte vet vad jag sysslar med?

Permalänk
Hedersmedlem

I "Memclock Mode" kan du först testa "Limit" istället för “Auto” och om inte det hjälper testa "Manual".

Volten skall du inte ändra om du inte klockar och ja man kan ha sönder minnena.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skall testa. tack så mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan kan du i "Memory Configuration" ändra till högre värden så att minnena får långsammare söktider.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det funkade! Tack så mycket! Nu står de på 200 MHz. Är det alltså minnenas 667 MHz jag har klockat ned till 200? Om jag försöker öka succesivt, är det värsta som kan hända då att jag får samma fel som innan?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite osäker men det låter som om du nu kör minnena som DDR2-400 och det närmaste din processor kan nå DDR2-667 är med 300MHz som ger DDR2-600 så testa det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag kunde bara välja mellan 266 och 333 MHz. 333 fungerade inte, nu kör jag på 266 och det verkar funka bra. Tack så mycket för all hjälp, jag var beredd att skicka tillbaka sakerna till datorbutiken.com.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kör du minnena som DDR2-533 och du måste har riktigt otur då 333MHz är DDR2-667 och tydligen gillar inte moderkortet dina minnen men det kanske kommer ett BIOS till kortet som fixar till det, om du överklockar procesorn så tror jag att minnena klockar upp också så det är ett sätt att komma närmare 667.

Jag är också ny på hur AMD hanterar minnesbussen så man får ta det ett steg i taget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nforce-chipet suger. Jag hade väntat tills Ati brädor släpps.