Permalänk

intel 3,2 eller amd 3800??

hejsan!..har bara en liten fundering...mi polare sa att hans amd 3800+ nånting presterar lika bra som en intel p4 3,8 ghz!?..hur kan detta vara möjligt?amd'n kostar 1300 medans en intel 3,8 kostar närmare 6000?,,logiskt sett så borde ju alla köpa denna amd'n i så fall!??..tillo med min 3,2 ghz intel kostar mer och har 2 md cashe minne..

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Hedersmedlem

Så är det bara i denna galna värld men AMD sänkte priset kraftigt på den processorn då Intel skall börja rea uta alla sina gamla processorer när den nya Core kommer ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

AMD har alltid varr bättre än intel och 3800 är hastigheten gemförd med en vanlig P4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Champion
AMD har alltid varr bättre än intel och 3800 är hastigheten gemförd med en vanlig P4

Amd har inte alltid varit bättre, i sånt fall är du inte äldre än runt 7 år om amd ska ha varit bättre hela din livstid

Amd 3800+ har en rating som ska motsvara 3800MHz intel p4 cpu, dock skiljer det sig ju pga. olika design av kärnorna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

okej

men det låter ju helt sjukt med tanke på att jag klarar mig mykket bättre i spel med mera än andra polare som har amd 3500? vilket då borde motsvara en intel 3,5??och då var det samma grafik kort lika mykket minne samma mhz antal med mera...såå--....?

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Medlem

Kan det där kriteriet med "AMD3800+ motsv 3.8 GHz på Intel" verkligen vara aktuellt längre? Det var definitivt så tidigare, men då menar jag på socketA tiden (XP2200+ var jämförbar med en P4@2.2GHz)? Är t.ex. den nya 5000+ jämförbar på samma sätt, i synnerhet som det inte längre gäller samma processor-arkitektur? Jag vet inte om jag tycker det, utan rating sedan c:a socket 754 är relativ AMD själv.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

ja jag menar det..d kan ju bara inte stämma att en prossesor som kostar 4000 mindre är lika bra:S???

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvibbe@hotmail.c
ja jag menar det..d kan ju bara inte stämma att en prossesor som kostar 4000 mindre är lika bra:S???

Jo det kan det visst!

Dock är rating för x2 lite lustig eftersom dessa har som lägst 3800+ rating men samma frekvens som en 3200+ så för x2 serien är rating inte korrekt.
I övrigt är de ganska vettiga med vissa modifikationer.

Dessutom en P4 3.8 är top of the line versionen av icke dual core p4 och dessa är alltid orimligt prissatta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

hmm okej...så om man skulle gämföra en inte 3,2 med denna amd så är amd'n betydligt bättre?

Visa signatur

intel p4 socket 775 3,2 ghz. asrock p880-pro. radeon 9800pro se. 1x maxtor diamond 80gb. 1x segate barracuda 160gb. bzerk 500W. 2x512 elexir ddr2.

Permalänk
Medlem

En bra regel, så länge man inte jämför Conroe med AMD så suger intel

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

en amd 3800+ presterar bättre än en IP4 3.8 i spel ja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvibbe@hotmail.c
hmm okej...så om man skulle gämföra en inte 3,2 med denna amd så är amd'n betydligt bättre?

Japp, en AMD Athlon 64 3800+ presterar bättre än en Intel P4 3,2GHz i nästan allt, framför allt spel. Intel har traditionellt haft en fördel i beräkningsintensiva program och AMD i spel.

Här är en liten jämnförelse mellan en 3,2GHz P4:a och en 3500+ AMD Athlon 64:a i lite olika spel.
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1854726,00.asp

Här är ett gäng olika processorers prestanda i spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Champion
AMD har alltid varr bättre än intel och 3800 är hastigheten gemförd med en vanlig P4

Om jag nu inte missminner mig är AMDs rating system baserat på hur processorn presterar jämfört med en original Athlon (tror det var 1GHz modellen det baserades på som då skulle motsvara 1000+). Vilket var ungefär samma som motsvarande frekvens på en intel P3 på den tiden.

När sedan AMDs AthlonXP blev mer klös i per MHz, medans intel blev något sämre per MHz i.o.m. P4 så behövdes något som 'Average Joe' kunde begripa...

Visa signatur

Lappy: Dell Precision
Desky: i7 K2600@4.5GHz 2xGTX295 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad har pris med det hela att göra? Bara för att nåt kostar mer behöver det ju inte vara bäst. Se bara på Sverkers test av tvättmedel där ett av de billigaste medlen tvättade bäst. Pris beror på mer än varans kvalitet. Finns guldklockor som är bättre än Rolex men folk köper Rolex för att det står Rolex på den. Samma med Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE