Nån ide att uppgradera? Kör på P4 2.4 Ghz

Permalänk

Nån ide att uppgradera? Kör på P4 2.4 Ghz

Tjena. Sitter mellan valet och kvalet att uppgradera. Suttit med fingret på beställ knappen nu i jag vet inte hur länge.

Blev lite suktad när jag ser att AMD athlon 64 är rätt billiga. +3800 för 1200 rätt najs ?

Just nu har jag delarna :

CPU : P4 478 2.4 GHz northwood
Modekort : Asus P4GPL- X
Grafikort : Connect 3D Radeon x800GTO 256 MB (PCI-E)
Minnen : Corsair Value S. DDR 1024 MB ( En stikka)

Allt är oklockat. Går inte ens att klocka nåt för den delen heller. Pissed..

Vill kunna spela dom senaste spelen på shjyssta grafik inställningar. Funkar bra med det jag har nu fast det skulle inte skada med en bättre processor så då tänkte jag att ni kan ge mig lite råd för annars kommer jag sitta några timmar i sträck och bara bli snurrig.

Är det värt OCH kommer det göra en stor prestanda vinnst om jag uppgraderar till en AMD 64 +3200 / +3800 ? eller är det lika bra och vänta tills t.ex conroe kommer ut ? Går det bra att klocka t.ex +3200 upp till +3800 hastigheter ?

Ni som tycker det är lönt att uppgradera nu får givetvis klistra in olika förslag på moderkort och processor. OBS detta gäller bara AMD 64 då dom är relativt billiga nu. Annars väntar jag några månader till. Vill ha nya pryttlar nu bara :< Köp fingret har vilat länge.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kommer definitivt bli snabbare och svalare med en 3800+, men jag föreställer mig, och med viss rätta verkar det som, att många kommer säga att det är bättre att vänta tills conroe kommer. Det gör det om några veckor, så det kan vara värt att hålla ut tills dess. Oavsett kommer vi nog få se en prisförändring på processorer i samband med den releasen.
Men vill du prompt köpa NUUU så är s939-3800+ ett bra alternativ. Jag har en sån (3800+) och den gör utmärkt tjänst, hur nöjd som helst. Ska din dator i något senare skede agera server, eller du tror att spelen kommer behöva det i en snar framtid (jag tror det kommer dröja ett tag till) är det en tanke att överväga en 2x3800+ istället.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Mjo, skulle jag köpa s939 i dagsläget skulle det absolut bli en X2. Har iofs redan en men iaf Annars är det conroe som gäller. Dock är båda dessa alternativ troligen utanför din budget som jag har förstått det. En vanlig 3200+ 2.0 Ghz får du troligen upp till 2.4 GHz (3800+) rätt lätt. Syftar du däremot på en X2 3800+ så går det såklart inte, är ju en kärna mer.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Re: Nån ide att uppgradera? Kör på P4 2.4 Ghz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobermann303
Tjena. Sitter mellan valet och kvalet att uppgradera. Suttit med fingret på beställ knappen nu i jag vet inte hur länge.

Blev lite suktad när jag ser att AMD athlon 64 är rätt billiga. +3800 för 1200 rätt najs ?

Just nu har jag delarna :

CPU : P4 478 2.4 GHz northwood
Modekort : Asus P4GPL- X
Grafikort : Connect 3D Radeon x800GTO 256 MB (PCI-E)
Minnen : Corsair Value S. DDR 1024 MB ( En stikka)

Allt är oklockat. Går inte ens att klocka nåt för den delen heller. Pissed..

Vill kunna spela dom senaste spelen på shjyssta grafik inställningar. Funkar bra med det jag har nu fast det skulle inte skada med en bättre processor så då tänkte jag att ni kan ge mig lite råd för annars kommer jag sitta några timmar i sträck och bara bli snurrig.

Är det värt OCH kommer det göra en stor prestanda vinnst om jag uppgraderar till en AMD 64 +3200 / +3800 ? eller är det lika bra och vänta tills t.ex conroe kommer ut ? Går det bra att klocka t.ex +3200 upp till +3800 hastigheter ?

Ni som tycker det är lönt att uppgradera nu får givetvis klistra in olika förslag på moderkort och processor. OBS detta gäller bara AMD 64 då dom är relativt billiga nu. Annars väntar jag några månader till. Vill ha nya pryttlar nu bara :< Köp fingret har vilat länge.

tack på förhand!

Om du vill kan du köpa den, men om du vill ha en dubbelkärnig processor för samma pris:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PD805
Jag väntar iaf på Conroe processorerna.

Permalänk

Oj oj oj macarena!.. ey!! margarena!

Hur är den dualen jämfört med t.ex AMD´s ?

Finns det ett test mellan dom flesta nya processor nånstans så man har nåt att gå på?

Endå känns det rätt värt att vänta ett tag och uppgradera fett istället. Måste vara klyftigare i långa loppet. Tack för tippsen. Var riktigt nära att beställa eller rättare sagt jag gjorde en beställningen på en prolle men ångrade mig 10 minuter senare

-EDIT-

Lägger till en grej. Finns det ett bra modekort för 939 utan t.ex inbyggt ljud och nätverk ? Vill få ner priset .Då kan en uppgradering bli aktuellt.

-EDIT- IGEN

Kom på... Kan inte kosta många kina puffar att ha med skiten så.

Permalänk

När AMD kom med sin 64bitars prolle var det ett jädrans snack om att det var framtidsäker och att den processorn skulle hålla i många år framöver men så vart det inte för nu är det dubbelkärnig processor som gäller och om jag ska va helt ärlig som kommer det dröja ett tag till innan de fläsa programen kommer stödja det så du kan lätt köpa dig en AMD 64 3200+ / 3800+ utan några problem och det kommer ju blir ett stort lyft mot din nuvarande processor.

Så köp en billigare AMD cpu nu och om någon månad ett värre grafikkort för det vinner du mer på än en dubbelkärnig processor i spel.

Sen när du uppgraderar nästa gång så kan du sattsa på en fyrkärning processor.

Jag vet att jag kommer få en massa mothug nu men allvaligt så stor skillnad är det inte om man nu inte sitter och pysslar med det extremaste programen på marknaden.

Följ mitt råd och var smart och ligg steget efter och tjäna pengar.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

låter vettigt enligt mig mannen. Så jag brukar tänka. Är det nåt nytt på G. Vänta tills det har svalnat och kör generation innan för en billig spåttstyvel. Har aldrig aldrig aldrig någonsin köpt top of the line på studs när det gäller dator prylar.

Permalänk

Jag är böjd att hålla med. Det går ju att för en billig penning få upp prestandan på burken ganska rejält om han satsar på 939. Då behöver han ju bara byta moderkort och processor (eventuellt köpa till 1GB minne).

310964 ECS KN1 Lite, nForce4 Ultra, S939 648,00
320933 AMD Athlon64 3500+, S939, BOX, Venice 1.048,00

Varubelopp inkl. moms: SEK 1.696,00

Detta förlänger ju livslängden på datorn ett tag till (helst med 1GB minne till +800kr ungefär). Tillräckligt länge i alla fall för att det skall hinna komma stabila moderkort till Conroe och DDR2 skall hinna sjunka i pris.

Visa signatur

~Pelle~