Permalänk

CPU, laptop, vad ska man ha?

Hej

Jag ska köpa en bärbar dator hade jagtänkt men jag vet inte vad jag ska ha för en processor till den då jag inte äger någon bärbar nu så har jag inte så stor erfarenhet av mobila CPUs.

Har funderat på en Centrino då de är energi snåla men de blir så dyra istället

Så nu är frågan, ska man ha en AMD eller en Intel (jag har AMD på alla mina 4st startionära system)
Men ska man ha en Intel, ska man då ha en Pentium M eller vänta ett tag på Mehrom? men hur mycket kommer en Mehrom kosta? vill som sagt inte betala så mycket då det blir min första laptop.
Hur stor skillnad är det på en Pentium M och en Celeron M? Går det att ha en Celeron? Kommer inte att spela så jätte krävande spel (HL2, CS, GTA: SA mfl.) lite photoshop och kanske lite 3D Studio Max (håller på mycket med det sisstnämnda programmet i skolan) Hur långt kommer man då på en Celeron?

Jag vet att en Pentium M presterar bättre är en P4 i samma GHz antal men hur bra är en tex. Pentium M 1.73 GHZ jämfört med en Pentium 4?

Samma fråga gäller för AMD, ska jag ha en Turion64 eller går det med en Sempron? (alla mina AMDs jag har nu är Athlon så jag vet inte hur stor skillnad det är på dem)

Det var allt tror jag, tacksam för alla svar

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Conroe (Core Duo 2) lär väl komma inom kort. Fram till dess är det Yonah (Core Duo (1)) som gäller. T.ex. Dell säljer det. Dell har för övrigt grymma laptops och i min mening slår inget företag deras system för att konfigurera datorerna själv.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

okej, men Conroe ska komma till startionära system, Mehrom är motsvarigheten till Conroe men den är till bärbara.

Dell skulle jag aldrig drömma om att ha, skulle jag få en gratis så skulle jag sälja den på en gång (eller slå sönder *evil*) skulle kunna sälja den för halva värdet splitt ny!
i mitt hem kommer aldrig en Dell in, USCH!!!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

på laptop är det turion som gäller. core duo är bara 32 bitars och kommer inte vara värd 5 öre om ett år.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

okej, tack så mycket

hur är det med RAM:en då?
är det typ ett "måste" att ha 1GB eller "går" det med 512MB?

EDIT:
Kan ju tillägga att jag sitter på en av mina datorer med 512MB RAM och den spelar jag BF2, COD2 (och andra spel på) utan problem (inget kvar att allt ska vara på högsta grafiken då det är FPS spel däre man bara springer runt och skjuter på)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

1gb är nog minimum. min brorsa köpte en turionlaptop häromdan och där var 2gb minne på den.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

okej, men jag vill som sagt inte lägga ut så jätte mycket pengar på min laptop, så 1gb blir det nog i så fall.

vilken Turion ska man ta då?
ML-32(3200+)
ML-34(3400+)
ML-37(3700+)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

emm okeej? för det där säger ju mig mycket om vad jag behöver.

jag menade mer, "vad tycker du att jag bör ta?"

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

vet inte. välj själv.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
core duo är bara 32 bitars och kommer inte vara värd 5 öre om ett år.

Av vilken anledning då?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Av vilken anledning då?

/Adrian

Vista troligen. Själv vill jag ha Core 2 Duo i min laptop men det blir nog så att jag precis INTE hinner få den. Den är 64-bit väl?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Jonos: okej, men om jag tar en dator med 1gb RAM och ett X700 128MB, hur bra CPU ska man ta då? det är ju ingen mening att ta den bästa då de andra delarna inte är de bästa (men de räcker gott och väl till mig).

Zandros: jo för att nästa år (troligen V.6) så kommer Windows Vista, och det ska (om man kör med den riktiga verisionen) vara 64-bitars, det kommer även att finnas en 32-bitars verision, men vem vill ha den ? :S
så därför ser inte jag heller någon mening att skaffa en 32-bitars nu.
jag har ingen Intel CPU och tycker inte om dem heller så mycket, om är därför inte heller insatt i dem, nu när jag vet det hät så skulle jag ju aldrig köpa en Core Duo.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind

Zandros: jo för att nästa år (troligen V.6) så kommer Windows Vista, och det ska (om man kör med den riktiga verisionen) vara 64-bitars, det kommer även att finnas en 32-bitars verision, men vem vill ha den ? :S

Jadu, fördelen med 64-bit är ju att du kan adressera mer än 4 GB minne, och den dagen du kan få tag på 4 GB-moduler till en laptop för överkomligt pris så är det nog dags att byta laptop ändå. De extra registren som aktiveras vid 64-bit påverkar inte prestandan så mycket, inte tillräckligt för att slå Yonah, och de program man använder på en laptop har inga större behov av 64-bitars ord.

Core Duo har både bättre prestanda och bättre batteritid än Turion 64 x2.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Jonos: okej, men om jag tar en dator med 1gb RAM och ett X700 128MB, hur bra CPU ska man ta då? det är ju ingen mening att ta den bästa då de andra delarna inte är de bästa (men de räcker gott och väl till mig).

Zandros: jo för att nästa år (troligen V.6) så kommer Windows Vista, och det ska (om man kör med den riktiga verisionen) vara 64-bitars, det kommer även att finnas en 32-bitars verision, men vem vill ha den ? :S
så därför ser inte jag heller någon mening att skaffa en 32-bitars nu.
jag har ingen Intel CPU och tycker inte om dem heller så mycket, om är därför inte heller insatt i dem, nu när jag vet det hät så skulle jag ju aldrig köpa en Core Duo.

Kommer verkligen det bli så tror du. Att de delar upp marknaden med en 32bitars och en 64bitars-del. Med programutveckling för bara en enda?

Borde inte de gå samma väg som resten utav industrin. Och köra med feta binärer, kodade för både 32 och 64-bitars. Så alla spel och apps kommer fortsätta fungera?

Så har Apple gjort sedan bytet mellan 68k till PowerPC. Mellan G4orn och G5or.
I dagsläget har Apple: PowerPC-32, PowerPC-64, x86-32 och x86-64 i en enda binär. Smidig lösning för slutanvändarna.
En Core Duo har bättre prestanda än en Turin64. Samt att den är svalare. Borde det inte vara bättre att välja en Core Duo då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kommer verkligen det bli så tror du. Att de delar upp marknaden med en 32bitars och en 64bitars-del. Med programutveckling för bara en enda?

Borde inte de gå samma väg som resten utav industrin. Och köra med feta binärer, kodade för både 32 och 64-bitars. Så alla spel och apps kommer fortsätta fungera?

Så har Apple gjort sedan bytet mellan 68k till PowerPC. Mellan G4orn och G5or.
I dagsläget har Apple: PowerPC-32, PowerPC-64, x86-32 och x86-64 i en enda binär. Smidig lösning för slutanvändarna.
En Core Duo har bättre prestanda än en Turin64. Samt att den är svalare. Borde det inte vara bättre att välja en Core Duo då?

core duo och turion x2 har ju nästan exakt samma effektförbrukning så det skiljer väl inte. sen angående 64 bitars os så brukar de kunna köra 32 bitars binärer också så vad är då meningen med att köra 32 bitars os? nu vet jag inte ett skit om vista men vad andra säger så kommer "fullversionen" bara att vara 64 bitars vilket är ännu ett skäl att välja en 64 bitars prolle plus att du får bättre prestanda (10-40% under linux).

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
core duo och turion x2 har ju nästan exakt samma effektförbrukning så det skiljer väl inte. sen angående 64 bitars os så brukar de kunna köra 32 bitars binärer också så vad är då meningen med att köra 32 bitars os? nu vet jag inte ett skit om vista men vad andra säger så kommer "fullversionen" bara att vara 64 bitars vilket är ännu ett skäl att välja en 64 bitars prolle plus att du får bättre prestanda (10-40% under linux).

Du får inte bättre prestanda för att något är 64bitar eller 8bitar. Det är övrig design som kan göra prestandaökning.
I fallet K8 vs övriga x86-32bitars-cpuer är det registerantalet som dubblerats från 8 till 16 som gör prestandaökningen...
Men det är inte en konstant prestandaökning, det är när vissa typer utav uppgifter du får prestandaökningen i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du får inte bättre prestanda för att något är 64bitar eller 8bitar. Det är övrig design som kan göra prestandaökning.
I fallet K8 vs övriga x86-32bitars-cpuer är det registerantalet som dubblerats från 8 till 16 som gör prestandaökningen...
Men det är inte en konstant prestandaökning, det är när vissa typer utav uppgifter du får prestandaökningen i.

jo det kan nog stämma. men i vilket fall som helst så är x86_64 framtiden och ia32 kommer så sakteliga att dö ut. det kommer säkert att finnas 32 bitars öppenkällkodsoperativsystem i över tio år till men tyngdpunkten kommer att ligga på att utveckla x86_64 likförbannat.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Njae, det går långsamt att gå över till 64-bitar. Som exempel fins ju Vista Beta 2 i både och, varav 32-bitars verran är väldigt mycket mer stabil.

Visserligen finns en del funktioner i 64-bitars som saknas i 32-bitars, men jag tror ändå att det kommer att ta ganska lång tid innan 64-bitar ersätter helt. Antagligen inte förrän Vistas efterträdare dyker upp, så att köpa en 64-bitars laptop idag är verkligen inte nödvändigt.

Och tills du behöver mer än 4GB är det antagligen en helt ny minnesstandard som gäller, DDR3 kanske?

Sen finns det ännu en anledning att inte köra 64-bitar på en latop, om det inte är nödvändigt, därför att dom extra registren drar mer ström = kortare batteritid. Sånt spelar ingen roll på en stationär, annat än om man överklockar(går bättre i 32-bitar).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

ledsen att jag inte varit inne, har varit på en kortare semester.

Zandros: "Core Duo har både bättre prestanda och bättre batteritid än Turion 64 x2." om du inte märkt det så pratar vi om en Turion 64 inte en X2. och vad koster en Yonah då? när kommer den?

OKej, men jag vill ha en prolle som är 1.billig 2.bra prestanda 3.lite störmförbrukning.
jag kommemr att köra Win XP på den, men jag vill gärna kunna köra Vista på den sen, vad ska jag ta för en då?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
ledsen att jag inte varit inne, har varit på en kortare semester.

Zandros: "Core Duo har både bättre prestanda och bättre batteritid än Turion 64 x2." om du inte märkt det så pratar vi om en Turion 64 inte en X2. och vad koster en Yonah då? när kommer den?

OKej, men jag vill ha en prolle som är 1.billig 2.bra prestanda 3.lite störmförbrukning.
jag kommemr att köra Win XP på den, men jag vill gärna kunna köra Vista på den sen, vad ska jag ta för en då?

Vad en processor kostade den dagen den släpptes är föga intressant. Det är dags priset du ska se efter. En T2600 som är den tyngsta modellen som finns ute kostar 3900kr, resterande kan du få för under 3000kr

Permalänk
Medlem

core duo är snabbare och svalare än en Turon64. Och de tester jag sett har den varit snabbare än en Turion64 X2 också. Att turion64 har 64bitars instruktioner spelar knappt någon roll alls idag.

Windows Vista kommer i både 32- och 64-bitars versioner så man behöver inte oroa sig där. Och som redan sagts, den största fördelen med 64-bitar är att man kan adressera mer än 4gb RAM och när det behövs är det ändå redan dags för en ny laptop!

Och varför vill man ens köra windows vista? Speciellt på en laptop som man i så fall skulle köpa i dagsläget? Det vore ju som att plocka ut 50% av ens befintliga RAM i sitt befintliga XP system!

Jag röstar för en Core Duo (Yonah), alternativt en Mobile Core 2 Duo (Merom) när dom kommer.

EDIT:
dessutom är nog fördelen med att ha dualcore idag större än att ha 64-bitars stöd. Och när Turon64 X2 kommer lär ju Merom ha kommit eller snart ha kommit.

Permalänk

okej, men kan ingen (av er som tycker på en Intel processor) då skicka en länk på en prisvärd dator?
det jag vill ha är 1gb RAM, ett icke integrerat grafikkort (gärna ett X700 128MB) och någon CPU, vilken vet jag inte.
den ska kosta (gärna) runt 7k max 8k

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, men kan ingen (av er som tycker på en Intel processor) då skicka en länk på en prisvärd dator?
det jag vill ha är 1gb RAM, ett icke integrerat grafikkort (gärna ett X700 128MB) och någon CPU, vilken vet jag inte.
den ska kosta (gärna) runt 7k max 8k

kan redan nu säga att du kan glömma en sån laptop för 7-8000kr. Letade laptop för en väns vän för några dagar sen och vi slutade på 9995kr och då hade han en Turion64 och ett geforce go 7300 och 512MB RAM. Så ska du ha runt x700/6600, core duo och 1gb RAM får du nog hosta upp runt 15 000kr skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
okej, men kan ingen (av er som tycker på en Intel processor) då skicka en länk på en prisvärd dator?
det jag vill ha är 1gb RAM, ett icke integrerat grafikkort (gärna ett X700 128MB) och någon CPU, vilken vet jag inte.
den ska kosta (gärna) runt 7k max 8k

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=550976

En av de mest ekonomiska alternativen idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Zandros: "Core Duo har både bättre prestanda och bättre batteritid än Turion 64 x2." om du inte märkt det så pratar vi om en Turion 64 inte en X2. och vad koster en Yonah då? när kommer den?

Du får ursäkta mig, jag trodde vi jämförde dual core mot dual core. Core Duos kärna har kodnamnet Yonah, så de är samma sak. Dessutom är en Turion64 X2 också en Turion64.

Men ska du ha en laptop för 7000 får du nog välja mellan en Celeron M och en Sempron, och då skulle jag nog ta Sempronen, med tanke på att den har Power Now!, medan Celeronen inte har Enhanced Intel SpeedStep.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

MOrKiz:
Okej, men vilken dator menar du då?
och jag fattar inte riktigt nått på den där sidan, det står ju inga priser :S

Zandros:
"Dessutom är en Turion64 X2 också en Turion64."
ja men vi pratade om just ML-xy modellerna och inte TL-xy, alltså bara de enkel kärniga modellenra och inte någon X2a, ursäkten godtages

koej, men en budgen variant tänker jagi nte ta, jag tänkte lägga ut ca 7-8k och jag har ju hittat en med Turion64 3200+, 512 RAM, 64 X700 (inte integrerat) och så är den i allmänhet bra, bara att den har 64 MB VRAM på graffet, jag vet inte hur mycket skillnad det gör att ha 64MB eller 128MB, någon som vet?
och så har den 512(2x256) MB RAM, jag vil ju ha 1GB då alla säger att det typ är "minimum" så då blir det massa extra penger.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

För under 10 k för du ingen speldator, så är det bara. Sen behöver du knappast 1GB RAM om det är ett X700 med 64 MB grafikminne vi snackar om. Då lär 512 MB räcka bra. Du kan väl spela typ The Sims 2 och liknande.

1GB kan däremot vara bra om du ska gör mycket samtidigt. Dock verkar du inte ha alltför höga krav med tanke på vad du tittar på för grejer. Därmed tror jag att du kommer att bli nöjd. Lycka till!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

okej, nja asså en spel dator ska det inte vara, (inte en högpresterande speldator i alla fall) skulle jag spela (vilket jag nästan inte gör nu för tiden :/ ) så spelar jag nog på någon av mina 4st startionära, var av 2st kan kallas speldatorer.

jag håller på ganska mycket i photoshop, och då behövs det ganska så mycket RAM, men datorn jag håller på och PSar har 512MB och 128MB på graffet (varav 128 av RAMen är tilldelat graffet i BIOS) och det går bra, men då har jag ju också en växlingsfil på 1249MB och när jag hållit på med en bild ett tag så tar den typ upp all RAM och kanske 800MB av växlingsfilen, så jag ska köpa till RAM till den, men jag kommer nog inte att göra så avancerade photoshop saker på bärbara, lite 3DsMax blir det nog på den dock, det kräver inte så mycker om man ställer om visa visuella effekter så det blir nog inga problem, de spelen jag (möjligen) kommer att spela är typ: HL2(samt expansioner), GTA: SA och liknande som inte kräver så mycket, dessa spelar jag nu på datorn som jag beskrev tidigare med ett 9600(uppklockat till) XT

men jag hörde av min chef på mitt andra sommarjobb idag och jag får se hur mycket jag ska jobba, kan kanske röra sig om att jag får ihop en 11k till datorn, men det är bara kanske så det behöver vi inte spekulera i nu (alltså inte kolla efter en dator för ca 10-11k)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
MOrKiz:
Okej, men vilken dator menar du då?
och jag fattar inte riktigt nått på den där sidan, det står ju inga priser :S

Gör följande istället..

surfa in på www.shg.biz --> tryck på sök i vänsterspalten --> mata in "550976" där det står varunummer..