Permalänk

AMD AM2 Reverse HT Secret Weapon??

Hittade intressant läsning på the inquirer, men fattar inte riktigt, kan nån som har koll förklara innebörden.

http://www.theinquirer.net/?article=32589

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Shit, fan ockå =P Jag har förbokat conroe =S

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Frågan är om det är sant över huvud taget.
Men det vore ju kul om Conroe fick stryk av en driverupdate på lanseringsdagen. Låter dock lite för fantasifullt tyvärr. Här kommer AMDs 4x4 in i bilden ganska fint också.

Låter som att en K8L på en 4x4 med reversed HT skulle prestera som fan. 8 kärnor med dubbla FPUer och dubbelt så starka SSE-enheter. Kombinerat med bättre decoders, snabbare L1, en ny L3. Sen köra detta på 3GHz+ original.
Slänger du då in en hypotetisk effektiv reversed HT så har du något som motsvarar en processor 8 gånger kraften hos en överklockad FX57. Med 16 gånger FPU kraften.
Frågan är om reversed HT kan göra sånna underverk om den finns över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så var det diskussioner för typ ett år sen ang. varför det var många ben på vissa AMD-cpuer som inte användes. Undrar om det har något samband...
Jaja, vi får väl se vad det blir, intressant iaf.

Permalänk

Fattar fortfarande inte , vad innebär reversed HT i teorin? och vad är det bra för? Kan du förklara Boris?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Fattar fortfarande inte , vad innebär reversed HT i teorin? och vad är det bra för? Kan du förklara Boris?

I teorin ska detta få programmen att tro de flertaliga kärnorna fungerar som en enda single core kärna i single threaded program (den stora majoriteten av spel och program än idag) men det återstår att se hur effektivt det blir men detta var minst sagt en shockande nyhet. Reverse-HT har man ju läst om tidigare men att redan AM2 processorer skulle ha denna egenskap var nånting jag aldrig hade kunnat ana, trodde den var reserverad för K8L eller senare. Bra gjort av AMD ifall de lyckats hålla detta hemligt.

Och visst låter det intressant detdär som Boris talar om... Quad core med reverse-HT, mums

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Du vet hur intels HT fungerar?
Program använder ju inte en processor optimalt. Det finns mycket resurser som inte används oftast. HT lurar operativsystemet att datorn har två processorer. Så skickar operativsystemet lite uppgifter till fejkprocessorn. Och dessa uppgifter tar då de vilande delarna av processorn hand om.
Då lurar man windows lite och man får lite extra prestanda ibland.

Den här tekniken går baklänges. Alltså du har två eller flera processorer som låtsas att dom är en enda fast starkare processor. Då kan du få upp prestandan i många program som bara stödjer en processor. Eftersom du då låter extra processorer hjälpa den första.

Notera att detta ger inte "snabbare" processor. Utan "starkare." Med andra ord, lätta program kanske inte boostas alls. Medans program som använder stora delar av processorn samtidigt kan få en boost.

Se det så här, du åker inte snabbare till danmark med en minibuss än med en bil. Men är ni 8 personer så går det snabbare med en minibus.

Edit: ändrade lite i min liknelse.

Edit2: AM2 chip är 20% större än 939 chip. Det är en stor skillnad. Kanske lurar något där. Dessutom har AM2 940 pins. Men S1 som har samma funktioner har 638 pins.

Permalänk

Tackar er båda, nu känner jag mig upplyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Se det så här, du åker inte snabbare till danmark med en minibuss än med en bil. Men är ni 8 personer så går det snabbare med en minibus.

Den var bra!

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Tackar er båda, nu känner jag mig upplyst.

Den var bra!

Japp, det är beskrivningen av en vanlig flerkärneprocessor. Om det ska stämma här så får du ha flera minibussar med möjlighet att byta buss och även ta upp nya passagerare i farten.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Japp, det är beskrivningen av en vanlig flerkärneprocessor. Om det ska stämma här så får du ha flera minibussar med möjlighet att byta buss och även ta upp nya passagerare i farten.

Nja, det brukar väl vara att det är två bilar?

*En processor är en bil.

* Två kärnor är två bilar. Och kan åka åt varsitt håll på varsitt uppdrag. Men har du bara ett uppdrag så används inte ena bilen.

* En Anti-HT DC har möjligheten att bli en minibuss. Kan köra mer last än en vanlig bil. Men är bunden till att bara köra ett uppdrag åt gången.

* Vanlig HT är när du lånar bilen till polaren på lunchen eller när du inte har uppdrag så att han kan köra uppdrag med den. Då används den effektivare.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det låter lite långsökt, men att AMD efter ~4år med prestandakronan skulle suttit på röven och inväntat conroe är kanske lika osannolikt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, det brukar väl vara att det är två bilar?

*En processor är en bil.

Så långt är vi överens. Även om meningen ser helt flippad ut om man skulle ta den ur sitt sammanhang

Citat:

* Två kärnor är två bilar. Och kan åka åt varsitt håll på varsitt uppdrag. Men har du bara ett uppdrag så används inte ena bilen.

Stämmer bara om du menar två fysiskt åtskilda processorer och inte en processor med två kärnor. De delar ju trots allt samma moderkort och samma sockel. De är svagt beroende av vad den andra gör.

Citat:

* En Anti-HT DC har möjligheten att bli en minibuss. Kan köra mer last än en vanlig bil. Men är bunden till att bara köra ett uppdrag åt gången.

Sant, men det utesluter inte mitt påstående eftersom de separata kärnorna troligen inte delar exempelvis cachen fullt ut utan måste kommunicera mellan varandra separat. Kan liknas vid två eller fler minibussar som kopplas ihop till ett längre ekipage, ett tåg.

Citat:

* Vanlig HT är när du lånar bilen till polaren på lunchen eller när du inte har uppdrag så att han kan köra uppdrag med den. Då används den effektivare.

Nej, vanlig HT är när du bara lånar ut de delar som du själv inte behöver. Exempelvis taket, bromsarna etc. Detta sker under tiden som du fortfarande brukar ditt fordon.
Annars är du inte på vanlig multikörning.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nej, vanlig HT är när du bara lånar ut de delar som du själv inte behöver. Exempelvis taket, bromsarna etc. Detta sker under tiden som du fortfarande brukar ditt fordon.
Annars är du inte på vanlig multikörning.

När det gäller Intel Netburst Technology så är det främst bromsarna det gäller.

AntiHT kan bli riktigt intressant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vill först se några benchmarks innan jag hoppar till, för tidigt att fira än

Permalänk

fan vad jag blev snurrig i huvet av alla bilar å tak å en j*kla massa saker:P
kluriga grejer det där^^

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Låter ju bra, men hittils är det inte mycket till källor vi fått. Kan vara bullshit.
Men det är klart, en AM2 X2 med 512Kb Cache ligger på 183mm. Medans motsvarande på 939 ligger på 147mm. Det skiljer alltså 25% på samma cache. Det är något jävligt lurt egentligen.

L2 Cachen borde ligga run 47mm, om man räknar på skillnaden mellan 1Mb och 512Kb.
Alltså är skillnaderna på själva kärnorna utan Cache 100mm -> 136mm.
Jag vill gärna se hur en chip kan bli så mycket större bara för att dom bytt minneskontroller.

Då är vi uppe i 36% större chip med Cache borträknat.

Permalänk

mkt interessant :), snacka om att intel skulle bli snopna om conroe plötsligt kom i underläge

Permalänk
Avstängd

inte en chans att intel får stryk igen!
dom skulle säkert kunna klocka sina chip ännu högre om dom ville men eftersom det inte behövs så kör dom med låga multiplar i början.

ska bli kul när det börjar komma 4 cores på cpuerna,vilket intel kommer va först med.

Permalänk
Inaktiv

Men om AMD roffar tillbaka "prestanda kronan" precis efter intel släppt sina conroe så vore det ju lite humor..

Permalänk

"Antihyperthreading" är ju precis vad som behövs för att dual/multicore ska kunna leverera den prestanda som kommer att krävas i framtiden , kan tänka mig att många applikationer är svåra/omöjliga att göra flertrådade.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Nordichardware har kommenterat den artikeln lite, för den som är intresserad:
http://www.nordichardware.se/nyhet,10600.html

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Då kan man ju undra om inte Intel också har snickrat på något liknande.

Permalänk
Medlem

undrar bara... har det någonsin hänt att man inom dator världen hänt att man får dubbel prestandard bara för att man har dubbelt så många av "x"...? (inom preson datorer då)
menar... 2 grafikkort = dubbelt så mycke fps/ ögon godis? nej...
dubbla cpuer = dubbelt så mycke.... tja.. allt va d nu ger.... nej...
så vaför skulle d här ge så mycket?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
undrar bara... har det någonsin hänt att man inom dator världen hänt att man får dubbel prestandard bara för att man har dubbelt så många av "x"...? (inom preson datorer då)
menar... 2 grafikkort = dubbelt så mycke fps/ ögon godis? nej...
dubbla cpuer = dubbelt så mycke.... tja.. allt va d nu ger.... nej...
så vaför skulle d här ge så mycket?

Därför att grejen är att slå ihop två kärnor så att den uppfattas som en fysisk kärna. Inte dela upp applikationen i två delar som var för sig hanteras av kärnorna som man gör vid normal dualcore eller HT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Därför att grejen är att slå ihop två kärnor så att den uppfattas som en fysisk kärna. Inte dela upp applikationen i två delar som var för sig hanteras av kärnorna som man gör vid normal dualcore eller HT.

Det kommer fortfarande inte ge en dubbelt så snabb processor. Utan dubbelt så stark processor. Bara program som kan använda 6 instruktioner per klocka kan få ut den fulla potentialen. Och då har vi ändå prestandaförluster i kommunikationen och samordnandet mellan kärnorna.

Permalänk
Avstängd

intel har anti ht på g nu också
det finns även en funktion som låter ena kärnan ta hela cashen men den ska tydligen inte fungera så bra på badaxe korten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det kommer fortfarande inte ge en dubbelt så snabb processor. Utan dubbelt så stark processor. Bara program som kan använda 6 instruktioner per klocka kan få ut den fulla potentialen. Och då har vi ändå prestandaförluster i kommunikationen och samordnandet mellan kärnorna.

Har jag aldrig heller påstått. Hur mycket det ger lär vi väl få se om ett tag...

Permalänk

Spekulationerna fortsätter

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32747

Här filosoferas de i att Intel inte har något svar på AMDs eventuellla Anti/Reverse-HT utan att det handlar om hantering av temperatur.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Jag har varit skeptisk om detta är sant men detta låter onekligen intressant.
Dessutom att AM2-prollarna skulle redan vara klara för detta, och således bara behöva en bios och driver update. Skulle vara väldigt positivt för AMD.

Att detta skulle lanseras i samband med Conroe release, bäddar ju för lite extra spänning. AMDs tur att sabba för intel i samband med release?

Hur som helst, om allt detta överhuvudtaget är sant så lär det läka ut preliminära resultat innan lanseringen i samband med Conroe.