Sil3112-stöd i FreeBSD och Linux

Permalänk

Sil3112-stöd i FreeBSD och Linux

Jag håller på att sätta ihop en liten labburk här hemma nu, där jag mest kommer att experimentera med Linux och *BSD. Jag funderar på hur jag ska lösa lagringen just nu, jag har en gammal SATA-disk liggandes här hemma och då behöver jag bara ett kontrollerkort för att kunna använda den. Jag funderar på ett sil3112-baserat kort mest p.g.a. priset. Det finns stöd för detta kort i både Linux och FreeBSD, men min fråga är: fungerar det stabilt? Senast jag körde (körde, testade rättare sagt) detta chip i linux var med väldigt tidiga 2.6-kärnor (<2.6.5, kanske till och med 2.6.0). Jag fick det inte till att fungera alls då.

Någon som vet hur det fungerar i Linux 2.6 och FreeBSD 6.1-Release?

Alternativet är att köpa en oversized PATA-disk och en kontroller till den (gammalt moderkort och jag litar inte riktigt på att jag kan lura BIOS att en mindre disk sitter i, fungerade inte på en annan burk jag försökte göra så med).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag har ett inbyggt Sil3112A på mitt moderkort som jag kör en S-ATA disk på under Linux, det fungerar hur bra som helst. Vad det är för skillnad (om det är någon) på 3112A och 3112 vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit AN7 moderkort med Sil3112 också i min maskin och det har funkat fin fint i linux för mig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Sil3112 funkar perfekt i Linux här också.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Sil3114 har jag i min ubuntuserver, funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Kanske är nyare revisioner av kretsen bättre, men mina erfarenheter av SII3112A är fruktansvärda. Frågar du mig, gamblar du med din mentala hälsa om du skaffar ett sådant kort för att köra med FreeBSD. Highpoint är ett mycket säkrare kort, men också aningen dyrare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Om det finns en enda krets här i världen som du skall undvika att kombinera ihop med FreeBSD, så är det sil3112. Stödet kommer antagligen aldrig att bli bättre heller.

Köp hellre kort från Areca, Promise eller Highpoint.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Hehe, jag har ett sil3112 (på moderkortet) i min workstation, funkar ganska bra i FreeBSD fakiskt. Iaf över förväntan (ta i trä)

Permalänk

Förväntade mig nästan detta svar angående FreeBSD. Blev ett sånt kort ändå, får se hur det fungerar. Om det inte fungerar är det bara att investera i ett bättre kort, finns säkert alltid någon som vill köpa ett knappt begagnat SATA-kort lite billigt Ett 2p RAID-kort från Highpoint var också intressant och om Komplett bara hade haft det i lager hade det blivit ett sådant. Jag återkommer med resultat

Skönt att det verkar fungera i Linux iaf, men jag vet inte riktigt om jag vågar lita på det där heller. Körde med ett integrerat Sil3112 ett tag för länge sedan och jag tyckte inte ens Windows verkade jätteförtjust i det

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

sitter du med PCI-X så har väl freeBSD native stöd för Hightpoint RocketRaid 18X0 -korten..

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
sitter du med PCI-X så har väl freeBSD native stöd för Hightpoint RocketRaid 18X0 -korten..

Nope, inget PCI-X. Bara vanlig PCI, är egentligen inte intresserad av RAID heller. Bara det att ett 2p RocketRAID med raidfunktion var billigare än alla vanliga SATA-kort utan Sil3112 på komplett. Lite lustigt

Aja, får nog grejerna på fredag så då blir det till att försöka installera FreeBSD till att börja med. Blir säkert en massa extra problem bara för att jag vill boota från disken också

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Lycka till.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Skönt att det verkar fungera i Linux iaf, men jag vet inte riktigt om jag vågar lita på det där heller. Körde med ett integrerat Sil3112 ett tag för länge sedan och jag tyckte inte ens Windows verkade jätteförtjust i det

Mitt funkar bättre i Linux än i Windows. (Bättre och bättre, det funkar med de flesta förkompilerade kärnor i Linux, men i Windows ska drivrutiner installeras skiljt)

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp lite bättre nu, jag har ett Sil3112A integrerat och det har funkat kanon i över ett år i både windows och linux, men när jag testade FreeBSD så blev det korruption och konstigheter direkt, jag kör all min lagring på en EXT3 i linux också på den kontrollern så att så pass litar jag på linuxdrivarna och med windows har det aldrig varit något problem heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

kör den enda disken i min stationära på ett pci-kort med SiI3112 och det har aldrig vart problem med det

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Det blev lite ändrade planer, det verkar som att kortet på något sätt är inkompatibelt med datorn jag skulle ha det till. Det var helt omöjligt att förmå datorn att boota från CD-rom när en disk är inkopplad. Så nu sitter Si-kortet och SATA-disken i en annan burk där Windows rullar och ett pålitligt Promise Ultra100 TX2 har tagit dess plats i labburken. Det känns som att detta är en mycket mer pålitlig lösning Antar att FreeBSD liksom Linux har utmärkt stöd för detta kort.

Ska snart börja med installationen, ska bli kul att testa ett helt nytt OS, var länge sen nu

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det blev lite ändrade planer, det verkar som att kortet på något sätt är inkompatibelt med datorn jag skulle ha det till.

Jag vill absolut inte verka skadeglad eller hånfull på nåt sätt, men oj vad förvånad jag blir.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vill absolut inte verka skadeglad eller hånfull på nåt sätt, men oj vad förvånad jag blir.

Kan faktiskt säga samma sak själv Blev inte särskillt överraskad när kortet inte ville leka i den datorn, det jag däremot blev lite mer förvånad över är att det går klanderfritt i två andra burkar jag testat det i.

FreeBSD är iaf installerat nu, så nu ska jag börja leka

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"