Permalänk

ubuntu... X funkar inte

Har återigen tröttnat på windows och tänkte återigen köra med linux ett tag, och tänkte ge ubuntu en seriös chans. Senast jag provade ubuntu fungerade allt som det skulle, men nu har jag uppgraderat lite.

Bl.a. amd 64 bit och radeon x550 pci express (skit kort) och nu vill X (xorg) inte starta.
Har provat med ati egna drivar, men vill sig inte.

Felmeddelanden:

Live CD:

Skipping
"usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_xform.o": No Symbols found (även clip.o och norm.o)

(WW) RADEON: No matching device section for instance (BusID PCI:5:0:1) found

(EE)no devices detected

fatal error:
no screens found

Installationen:

Skipping
"usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_xform.o": No Symbols found (även clip.o och norm.o)

dublicate symbol rol_long in /usr/X11R6/lib/modules/drivers/fglrx_drv.o also defined in /usr/X11R6/lib/modules/linux/libint10.a

fatal server error
module load failure

Vad kan jag göra. Kan tilläggas att det är ubuntu ver. 5.1
Tror ni att det löser sig om jag installerar den nyaste ver.?

Vill ogärna installera win endast för att bränna ut nyaste ver. av ubuntu om det inte spelar nårgon roll

Väldigt tacksam för svar

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har fått en defekt skiva. Jag tror att du ska pröva med den nyaste versionen och se om den lirar villigare.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Du bör installera den senaste versionen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag tror att du har fått en defekt skiva. Jag tror att du ska pröva med den nyaste versionen och se om den lirar villigare.

tror inte det är en defekt, har endel direkt från dem, provade en till nu, men samma fel...

Men gr det inte att installera nyaste ubuntu över nätet?

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Om du har problem med den grafiska skivan så testa alternate skivan istället den är kanske lite svårare men inte så svår att installera från, då körs inte installationen i X windows.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

kolla md5 summan på iso:n...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkVillage
tror inte det är en defekt, har endel direkt från dem, provade en till nu, men samma fel...

Men gr det inte att installera nyaste ubuntu över nätet?

Borde väl gå att göra en ftp install om du har snabb uppkoppling och hittar en lika snabb ftp.. brukar jag göra. Men för att göra det helt utan skiva behöver du nog göra en pxe-boot innan, finns säkert pxe till ubuntu (behövs extra dator och korsad kabel som dras ut när pxebooten har laddat klart..). Disketter går kanske också, det vet jag inte..

Permalänk
Medlem

Byt grafikkort så kommer det funka.