Säkerhet och personlig intergritet ubuntu

Permalänk
Medlem

Säkerhet och personlig intergritet ubuntu

Helt ny på icke-MS OS.

Vad behöver jag göra för att hålla min dator säker? Kör med brandvägg.

Hur är den personliga intigriteten? Tracking coockies? adware? spyware?

Vad bör jag göra?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Utöver SwitchingFromWindows:Security menar du? eller menade du det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Utöver SwitchingFromWindows:Security menar du? eller menade du det?

Tyvärr fattar jag inte ett ord vad du skriver.

EDIT Ok nu kollade jag på länkarna. Ska läsa på och ev. återkomma.

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

jag kör programmet snort på alla in och ut ethernetportar förutom 80/443 & ut 22 med vissa ipn
och går igenom loggarnalite snabbt sådär

jag gör en lista på alla hårdiskens filer vid start som jag jämför med en log från script i cron som också listar alla filer, innan jag stänger av datorn.. lite snabbt sådär för överblick

brandvägg

jag klarar mig innan en duktig hackare får tag i mig, även om jag inte har en aning om vad min processor gör

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

Det du bör göra är ett se efter om sshd körs eller inte, vissa distar kör denna som default vilket kan är en onödig risk om du inte tänkt använda ssh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det du bör göra är ett se efter om sshd körs eller inte, vissa distar kör denna som default vilket kan är en onödig risk om du inte tänkt använda ssh.

Kan se i systemövervakaren att ssh-agent "Sover". Jag kan få den till Zombie, men när jag startar om datorn så sover den igen.

Hur stänger man av den helt?

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda ssh så bör väl "sudo apt-get remove sshd" funka fint... då försvinner det ju totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Om du inte ska använda ssh så bör väl "sudo apt-get remove sshd" funka fint... då försvinner det ju totalt.

Skriva vart då?

Av bara en slump startade jag Alacarte meny editor och fick för mig att lägga till root terminal.

Skrev det du sa men svaret jag får är "Kunde inte hitta paketet sshd".

Linux är nog intget för mig.

/Anders

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att paketet inte heter så då... någon annan kanske har bättre koll på paketnamnen än mig.

Skrivs förslagsvis i valfri terminal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM4RNA
Linux är nog intget för mig.

Det kan alltid kännas lite förvirande med ett nytt OS, men ge det tid, läs, lärdig, du kommer att älska Linux när du försår det.