Permalänk
Medlem

Moderkort som hålller om 3 år?

Så hade tänkt att skaffa dator.
Grundtanken är att det ska vara en dator som går att uppgradera allt med tiden går.
Efter att jag indentifierat en massa komponenter är jag nu framme vid moderkortet.
Tanken var att detta ska kunna hålla länge. Minst 3 år iaf (och gärna gå använda som grund för uppgraderingar då med).
Det ska vara ett vanligt ATX kort och vara tyst och kompatibelt med socket 775 och nya Conroe (vet inte vikken socket det är).

Vad rekommenderar ni??
Gör inget om det kostar under 3000 kr.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

intel brukar visst byta chipset med jämna mellanrum så detta kan du nog glömma. dessutom så är tre år en ganska lång tid så inte ens intel vet exakt vilka chipsets de ska ha om tre år.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

moderkort med intel 965 chipset eller i975X som lanseras nu under de närmaste veckorna stödjer conroe.

Jonos ska du inte snacka med om Intel produkter han är AMD fanboy på högnivå och hatar Intel

Edit: Följande moderkort fungerar till Conroe

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
moderkort med intel 965 chipset eller i975X som lanseras nu under de närmaste veckorna stödjer conroe.

Jonos ska du inte snacka med om Intel produkter han är AMD fanboy på högnivå och hatar Intel

Edit: Följande moderkort fungerar till Conroe

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779

det jag skrev ovan gäller till viss del även amd. tre år är en lång tid i prolle branschen och socklar kommer och går.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Så det är ingen höjdar idé att lägga en massa pengar på ett dyrt moderkort eftersom det oxå behöver bytas ut senare??
Allt byts ju ut förr eller senare iofs, men behöver man lägga mkt pengar på ett dyrt moderkort om resten av datorn inte är "top of the line"??

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

AM2 tror jag är relativt framtidssäker. Sedan kommer det core moderkort som tydligen ska vara kentsfield (quad core conroe) kompatibla. Dom lär ju också vara ganska så framtidssäkra ...

Men det är svårt att säga och 3 år mycket i it-branschen ...

Permalänk
Medlem

Som jag läser på din tråd verkar d ju som om du e beredd o lägga ut upp till 3000kr på ett mobo...

Mitt tips e väl i sådana fall att du köper ett nu för typ 1000-1500 och sen köper du ett nytt om 1.5 år eller ngt... Det borde täcka dina 3 år ganska lätt..

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Framtidsäkert är defust. Senaste är väl alltid säkrast men man vet aldrig vad som krävs för att köra med senaste processorn, grafikkortet osv. Även om processorn är socket komptabil med moderkortet faller det oftast på sånt som bussen inte kan köras i önskade frekvensen eller att annan form av inkomptabilitet i chipsen mm på mobot inte gör det möjligt. I dagsläget är det relativt vanligt att man får byta moderkort om man byter processor.

Det som är någorlunda framtidsäkert är tex PCI-E så grafikkort kommer du nog kunna köra det senaste om 3 år dock lär du inte ha nytta av det då rästen av datorn lär vara relativt slö. Diskar mm lär också fugnera utan problem men vad det gäler byta processor utan att behöva byta moderkort och minne på köpet efter 1-2 år är relativt ovanligt att det går så som det ser ut i dag.
Det gäller alla plattformer i princip så som AMD och Intel. Att den ena skulle vara värre än den anndra är mäst bullshit. Att intel bytte socklar mer än AMD för kan ju förklaras av att intel var ledande och att AMD i regel gjorde processorer som fugnerade med intels chip och socklar fram tills dom började utväckla egna architekturer så som K7 processorn för Slot A och sedan för socket A och nu K8 för sokcet 754, 939, 940, AM2 och uppkomande Socket F.

För att hålla prestanan på topp i dag krävs det mer än att klocka upp befintliga processorer och förbättra dom utan även att förbättra platformen dom körs på så skulle vilja påstå att numera blir komponenter inkomptabila med ny hårdvar fortare än någonsin vad det gäller cpu, moderkort och minne främst.

Köp det du har råd med som du är nöjd med helst dom senaste standardena som DDR2 och AM2 eller 775 med conro eller liknande och självklart PCI-E osv så har du någorlunda möjligheter för uppgraderingar för grafikkort mm.

Tips är att sattsa på en minnesmägd som räcker datorns livslägd ut. Det gör alltid jag så ska den hålla 3 år från och med nu så skulle jag säga minimum 2Gb om du ska spela spel av dom mer krävande varianterna och helst 3-4Gb så håller det datorn ut så slipper man strul med att köpa minnen som kanske är svindyra om 2-3 år för dom fasas ut.

Hyffsat vettig processor med behöver itne vara snabbaste men en hyffsad då det oftas är de dyraste att byta då det drar med sig minne och moderkrot oftas som jag sa tidigare.

Grafikkort kan du nog byta utan problem om säg 1-2 år och säkerligen fördubbla spelprestandan.
Gjorde nyligen det på farsans dator å den blev som ny.

Aja så brukar jag tänka i alla fall. Men några tips, så hoppas jag det hjälper dig lite.

Permalänk
Medlem

conroe eller am2 ska du kika på då!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör Socket A ännu

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag kör Socket A ännu

Samma här

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag kör Socket A ännu

Haha, jag trodde jag var ensam om det. ;D

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Framtidsäkert är defust. Senaste är väl alltid säkrast men man vet aldrig vad som krävs för att köra med senaste processorn, grafikkortet osv. Även om processorn är socket komptabil med moderkortet faller det oftast på sånt som bussen inte kan köras i önskade frekvensen eller att annan form av inkomptabilitet i chipsen mm på mobot inte gör det möjligt. I dagsläget är det relativt vanligt att man får byta moderkort om man byter processor.

..........

Grafikkort kan du nog byta utan problem om säg 1-2 år och säkerligen fördubbla spelprestandan.
Gjorde nyligen det på farsans dator å den blev som ny.

Aja så brukar jag tänka i alla fall. Men några tips, så hoppas jag det hjälper dig lite.

Mycket bra utläggning av pa1983. Om än lite felstavat men vi vet varför.

Köp ett moderkort som stödjer PCI-E, S-ATA II, DDR-2 och som stödjer antingen Conroe eller AMD:s framtidsmodeller (sockel AM2).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

socket A <3

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Många tack till pa1983 för ett bra utlägg.

AM2 Sata II och DDR2 är det alltså som gäller.

Får börja tänka lite då.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste hålla med om att AM2 sockeln verkar mer framtidssäker än tex 775 från Intel. Intel byter oftare än vad AMD gör om man ser till historien. Även om sockeln kanske är densamma så brukar inte nya processorer fungera utan nya chipset. Intel har precis visat det med att kräva nya moderkort för Conroe.

Men inget är säkert, det är mycket möjligt att DDR2 byts ut mot DDR3 nån gång nästa år, eller i slutet på nästa år. Då är det kört på den fronten. Och ingen vet hur de stora processortillverkarna har tänkt sig de närmsta åren.