Permalänk
Medlem

Är det värt för mig att uppgradera?

Hej!
jag går i tankar om uppgradering av min lite gamla p4:a 3ghz northwood, tycker den är en aning slö på vissa krävande saker.
det den används mest till är datorgrafik, tung sådan, både 2d och 3d.
nu undrar jag om jag har ngt att tjäna på att uppgradera till en amd X2 3800 och behålla mitt ram på 3gb, hur stor tror ni skillnaden kommer vara? kommer det vara märkbart?(jag kommer alltså inte överklocka något)
jag skulle gärna ha köpt en conroe, men vill gärna ha kvar mitt ram en stund till.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&s=sc

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307700&s=sc

det ända som behövs, du har ju allt redan, varför jag inte tog am2 är för du har ju inte ddr2 raminnen.

Permalänk
Medlem

Som sakt går de uppgradera, och de är sista chansen nu med dina ramminnen. Och AMD är som du säkert vet de bättre valet, men jag är tveksam till om de verkligen är värt att spenderade pengar på att uppgradera... Jag skulle nog inte gjort de riktigt än utan vänta säkert ett år till(har liknade dator skälv). Du kan kolla inte prestanda tester på toms hardware eller liknadnde för att få en bild hur många sekunder du sparar vid rendrering av bilder och liknande, igentligen bara en fråga om hur mycket din tid är värd i förhållande till vilka ekonomiska muskler du har.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

jag tror jag försöka se om någon kompis har någon liknande setup och testa på den, hum, känner en som har en intel 940, ligger den till lite bättre än 3800+ eller? kan ju kolla hur bra den går och sedan bestämma om det är värt det, främst är det att jag vill att det skall flyta på riktigt bra i ritapplikationer, jag känner mig lite alergisk mot eftersläpning av penslar ibland, samt att en amd säker skulle gå lite svalare än min pentium så att man inte behöver lika mkt kylning.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |