Permalänk
Medlem

OS X på pc?

tjena

jag blev lite sugen efter att ha lekt lite med mina systrars mac laptops (avundsjuk) att lägga in os x på min pc...
är detta möjligt i dagsläget eller är dom versonerna som man har sett köra lite tester omöjliga att få tag i?

jag är berädd på att ta till alla medel

mvh//Stefan

Permalänk
Medlem

Olagligt tråden kommer låsas... sök på google istället för att fråga här...

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

ok....sorry.....
(sökte men hittade inte något matnyttigt)

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är olagligt. Köp en Mac istället.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ok....sorry.....
(sökte men hittade inte något matnyttigt)

Sök bättre....

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Medlem

som sagt, inte tillåtet här och nån eller flera hårdvarudelar kommer garanterat inte funka även om man får ett fint skrivbord att härja runt och testa känslan i lite.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra det lagligt via någon sorts virtual-machine?

Permalänk
Medlem

det får bli till att köpa en billigare mac laptop senare då
ska stilla min hunger med att lägga in Vista betan i stället

men tack i alla fall

//Stefan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Som sagt, det är olagligt. Köp en Mac istället.

Varför köpa en dyr Mac när man kan köpa en PC och köra OSX? iallafall så hänvisar jag alla intresserade att besöka www.osx86project.org för att köra OSX på sina PC maskiner.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Som sagt, det är olagligt. Köp en Mac istället.

Vilken lag reglerar det?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Varför köpa en dyr Mac när man kan köpa en PC och köra OSX? iallafall så hänvisar jag alla intresserade att besöka www.osx86project.org för att köra OSX på sina PC maskiner.

Därför att du får en maskin som är gjord för OSX, allting fungerar. Varför köpa en semidyr PC; installera OSX via diverse hack och ha en maskin som inte fungerar helt och fullt?

Permalänk
Medlem

Det är det som är så jävla härligt med macar - att allt "bara fungerar"!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vilken lag reglerar det?

ja alltså, macosX funkar ju inte rakt av på en PC, inte utan att först hackas. om du går till butiken o köper osx, så får du väll troligen själv hacka den o lägga in den, det tror jag man får göra, man äger ju ändå den kopian, men där rykter väll allt va support o garantier innefattar. troligen ryker även möjligheterna till allt vad uppdatering innebär. det är heller inte lätt o hacka systemet själv.

kvar återstår i stort sett att ladda ner operativsystemet olagligt, vilket går under upphovsrätt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Finns det inte en lag som säger att du inte får knäcka ett skydd som inte hindrar dig från att använda produkten som den är tänkt att användas. Mac OS X är inte till för att användas på PC, således får skyddet inte kringgås för att möjliggöra detta.

Permalänk
Medlem

Men om man kör det genom någon virtual-machine då bryter man väll inte mot någon lag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Finns det inte en lag som säger att du inte får knäcka ett skydd som inte hindrar dig från att använda produkten som den är tänkt att användas. Mac OS X är inte till för att användas på PC, således får skyddet inte kringgås för att möjliggöra detta.

Det tror jag inte finns i Sverige.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Du kan ju testa http://pearpc.sourceforge.net/ det är helt lagligt vad jag vet.

Dock kommer det gå megasegt. (Eller?)

Har för mig att CD-ROMen inte fungerar i windows också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja alltså, macosX funkar ju inte rakt av på en PC, inte utan att först hackas. om du går till butiken o köper osx, så får du väll troligen själv hacka den o lägga in den, det tror jag man får göra, man äger ju ändå den kopian, men där rykter väll allt va support o garantier innefattar. troligen ryker även möjligheterna till allt vad uppdatering innebär. det är heller inte lätt o hacka systemet själv.

kvar återstår i stort sett att ladda ner operativsystemet olagligt, vilket går under upphovsrätt

garantin på OSX kan ju inte påverkas då det är en kopia man haxar, sen är kopian olaglig, men kopian är inte originalet som det var tänkt för Mac enbart vilket gör OSX olagligt att haxa, så då kan ju inte kopian strida mot lagen som gör den olaglig om OSX-kopian redan är haxad. :confusius:

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
garantin på OSX kan ju inte påverkas då det är en kopia man haxar, sen är kopian olaglig, men kopian är inte originalet som det var tänkt för Mac enbart vilket gör OSX olagligt att haxa, så då kan ju inte kopian strida mot lagen som gör den olaglig om OSX-kopian redan är haxad. :confusius:

haha, va svamlar du om nu :D:D

jag snackade om en laglig version som man köpt, att man borde få göra vad man vill med den kopian. så länge man inte sprider den osv. dock så ryker ju garanti o allt annat sådant om man använder den till nått den inte är tänkt för.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
haha, va svamlar du om nu :D:D

jag snackade om en laglig version som man köpt, att man borde få göra vad man vill med den kopian. så länge man inte sprider den osv. dock så ryker ju garanti o allt annat sådant om man använder den till nått den inte är tänkt för.

Jag kan tänka mig att det står väldigt tydligt i avtalet att man inte får modifiera det hur som hälst.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt med folk som är helt besatta över det här med apple och mac. Måste ni "Mac folket" alltid visa era dåliga sidor?

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man ens köpa Mac OS X tiger för x86 separat ännu?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kan man ens köpa Mac OS X tiger för x86 separat ännu?

Såvitt jag har förstått det så ingår både PowerPC och X86 varianterna på de skivor som man köper i butik. Köper man en ny X86 baserad Mac burk så får man endast Intel versionen på skiva.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
haha, va svamlar du om nu :D:D

jag snackade om en laglig version som man köpt, att man borde få göra vad man vill med den kopian. så länge man inte sprider den osv. dock så ryker ju garanti o allt annat sådant om man använder den till nått den inte är tänkt för.

att det är lite av ett premptivt moment 22 som gör att det inte kan vara olagligt efter att den är skapad. man måsta alltså bli tagen laserrödhandad!

ja exakt. men garantin från Apple gäller ju att skivan ska funka, (med en Mac, och att Macen har garanti) vilket inte påverkas av haxingen såvida men inte försöker bränna över den fysiska skivan då. (inte HDDn som Svenska Macar envisas med att kalla skiva då utan installationsskivan) men garantin för att ditt haxade OSX inte sabbar datorn eller dina data gäller givetvis inte ..men det gör det ju inte för Windows heller tex. men nog är skivorna fortfarande garantiberättigade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Jobbigt med folk som är helt besatta över det här med apple och mac. Måste ni "Mac folket" alltid visa era dåliga sidor?

hur menar du då? att vi säger att det är olagligt? att det är nått man inte får diskutera här på forumet? för det är olagligt o läs reglerna på detta forum så får du för det klara vad man får o inte får snacka om här. o varför reglerna finns är för att sweclockers måste ha ryggen fri, annars kan det sluta illa.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Jobbigt med folk som är helt besatta över det här med apple och mac. Måste ni "Mac folket" alltid visa era dåliga sidor?

Självklart måste vi "mactalibaner" det! Det är vår plikt! Vi måste, likt all andra minoriteter, försvara vårt udda val, för inte verka dumma i huvudet! Du som vanlig PC-nisse måste inte försvara något då du följer strömmen.

Nej men ärligt! Om nu apple vill förhindra att folk kör Mac OS X på en PC, är det väl upp till dem. Och om det är någon som vill knäcka detta "skydd" (eller spärr), är det väl upp till den personen. Mig kvittar det. Jag gillar min Mac.

Permalänk
Medlem

Om nu någon fortfarande tror att det är lagligt att installera osx på en icke mac så läs license avtalet här:

http://store.apple.com/Catalog/US/Images/MacOSX.htm

för dom som nu fortfarande inte verkar vara läskunninga:

Citat:

"This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time."

Och för dom som nu tror att man får göra vad man vill med sin osx skiva:

Citat:

"You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the original. "

Citat:

Except as and only to the extent permitted in this License and by applicable law, you may not copy, decompile, reverse engineer, disassemble, modify, or create derivative works of the Apple Software or any part thereof.

Köp en mac om ni vill använda osx... ni kommer inte ångra er!

Visa signatur

Windows användare sedan 1995 (Windows 95A)
Linux användare sedan 1998 (Red Hat 5.2)
Mac användare sedan 2005 (Mac OS 10.3)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Självklart måste vi "mactalibaner" det! Det är vår plikt! Vi måste, likt all andra minoriteter, försvara vårt udda val, för inte verka dumma i huvudet! Du som vanlig PC-nisse måste inte försvara något då du följer strömmen.

Nej men ärligt! Om nu apple vill förhindra att folk kör Mac OS X på en PC, är det väl upp till dem. Och om det är någon som vill knäcka detta "skydd" (eller spärr), är det väl upp till den personen. Mig kvittar det. Jag gillar min Mac.

Fast ni kanske kan vara lite mer positiva till PC's då alla Mactalibaner jag stött på änsålänge påstår att microsoft suger när dom knappt aldrig själva suttit vid en PC t ex

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Csoft
Om nu någon fortfarande tror att det är lagligt att installera osx på en icke mac så läs license avtalet här:

http://store.apple.com/Catalog/US/Images/MacOSX.htm

för dom som nu fortfarande inte verkar vara läskunninga:

Och för dom som nu tror att man får göra vad man vill med sin osx skiva:

Köp en mac om ni vill använda osx... ni kommer inte ångra er!

nu kan jag va galet ute här men Apple har ingen möjlighet eller rätt att stifta lagar om nånting. men finns en lag för det de villkorar i landet där lagen existerar kan de kräva den efterlevs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En liten fråga, hur kan det vara olagligt att installera OSX på en PC men Apple har själva släppt verktyg för att installera Windows på en Mac.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD