Permalänk
Medlem

har jag spräckt processorn??

Nu var det s att jag skulle byta processorfläkt i datorn vid ett företag. Jag beställde en Zalman cnps-7700 CU.

Från början fanns där en "intel stock cooler" eller va den hette. Den satt otroligt hårt fast, så jag fick ta i lite med hårdhandskarna. Sen hördes ett litet knäck och så lossnade fläkten...jag fortsatte och monterade fast den nya.
Sen då jag skulle starta om datorn så snurrade fläkten typ ett halvt varv och sen slutade den att snurra. Power LED:sen lyser där framme så nog är det ström i moderkortet, men den vägrar snurra

kan det lilla knäcket ha gjort så att processorn sprack?

(btw.Processorn är en celeron) <--om det har någon skillnad.
snälla hjälp mig..kan vara att jag hamnar att ersätta datorn om jag inte får den att fungera

Permalänk
Avstängd

kolla om cpu:n ser intakt ut, om den tydligt är fysiskt paj, att man alltså ser att den är krossad, så försök få tag på en annan cpu som passar, typ köp det billigaste du hittar som får datorn att boota upp.

Permalänk
Medlem

syns det på undersidan eller?
den var nog ganska billig processorn (40€) men säg, man måste väl inte formatera om datorn för att byta processor?

tackar för svar// anton

Permalänk
Medlem

nja inte om processorn är snarlik men olika mhz så behövs nog ingen formatering

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

startar datorn inte alls eller är det bara fläkten som inte går?
kolla om cpu lossnade från socketen när du tog bort fläkten

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
startar datorn inte alls eller är det bara fläkten som inte går?
kolla om cpu lossnade från socketen när du tog bort fläkten

den snurrade ett halft varv och sen stannade den. hårddisken snurrade inte igång heller..enda som lös var en lampa på moderkortet och power LED:sen i fronten av datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla även så att du inte har kommit åt något annat i datorn, lätt att man fokuserar väldigt mycket på det man tror det är.

Permalänk
Avstängd

fläktens hastighet bör inte ha något med cpun o göra,kolla så du inte klantat dig o råkat få ut någon kabel istelet då.

Permalänk
Medlem

testa fläkten med en adapter som ger runt 0-12 volt annars? jag tycker att det låter som att det är den nämligen, eller moderkortet, men det borde ju inte ha pajjat, om det inte var det som lät, kolla det med.

tur för dig att det förmodligen är budget moderkort och CPU .. men visst, inte kul o punga ut pengar..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

testa annan psu, hdd'n ska ju spinna upp även utan mobo.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Testa att ta loss och sätta dit minnena igen, samma sak som du beskriver har hänt mig, men med en AthlonXP. Då var det minnena som värkade ha fått nått glapp av något slag.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Kolla nätaggregatet, skulle processorn vara trasig så skulle endå alla fläktar och resten av delarna starta upp, det enda som händer om processorn är paj är att datorn inte postar dvs ingen bild

Permalänk
Medlem

nu far jag till företaget...ska dubbelkolla sladdar, ta ut/lägga in processorn igen, ta ut/lägga in minnen, ta med en extra fläkt o kolla om den fungerar. nått annat?

och hur ser jag om nätagget e paj?..det måste ju nog ge ström eftersom powerleds på moderkortet och i fronten av lådan lyser..

Permalänk
Medlem

Ett nätaggregat kan vara trasigt endå fast det ger ström åt delarna, men den kanske inte ger fullständigt med volt för att starta datorn

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte moderkortet kräver att det sitter t.ex en fläkt med 4 anslutnings-stift, det kan vara så att moderkortet känner av om det inte sitter en sådan där och vägrar starta därför som ett skydd för att datorn inte ska starta utan en fungerande fläkt och därav gå sönder, ungefär som ett överhettningskydd.

Testa att montera dit den gamla temporärt för att se om den fungerar då eller låt zalmanen sitta där och anslut den gamla fläkten till moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Zalman 7700 CU är lite overkill för en celeron
liksom processorn och processorkylaren kostar nästan lika mycket

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

tack alla för era tips!! fick den att fungera för några timmar sen
kanske lite overkill...men vem bryr sej då företaget betalade
ett ram minne satt lite löst och så hade en sladd i 20 pin kontakten börjat glappa...provade sen starta datorn efter att jag fixat deet och voila'

tack än en gång alla som hjälpt mig!!

Permalänk

Ingen orsak!

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC