Permalänk
Medlem

Ubuntu 5.10 - nybörjarfråga

Har äntligen fått en dator som jag kan göra precis vad jag vill med (tidigare har vi bara haft en dator i hela familjen), så tänkte därför att jag skulle få användning av de Ubuntuskivor jag beställde hem.

Det jag vill göra är att behålla Windows XP Pro på C:, och installera Ubuntu på den redan färdiga partitionen D:. Problemet är bara att när jag kommer till installationsprogrammet startar den partitionsprogrammet, och jag får den där lilla dödskallen bredvid båda partitionerna. Jag vill inte formatera den översta partitionen, eftersom WinXP ligger där. Men den andra partitionen är helt tom.

Hur ska jag göra för att få det att fungera? Har hittills bara fått felmeddelande om att det inte fanns tillräckligt med utrymme för att installera.. Eller nåt sånt.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort partitionen "d:". Tänk på när du väljer fillsystem att win bara kan lösa NTFS och FAT. Linux kan inte skriva till NTFS. FAT har begränsningar som kanske kan vara intressanta att titta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du kan ta bort partitionen "d:". Tänk på när du väljer fillsystem att win bara kan lösa NTFS och FAT. Linux kan inte skriva till NTFS. FAT har begränsningar som kanske kan vara intressanta att titta på.

Du kan läsa ext2 och ext3 partitioner från windows XP med hjälp av FS-driver. Funkar finfint, dock lite svårt att dälja filer och sådant, men kanske inget man använder i vardagen

FAT har begränsingar som gör att du bland annatinte kan ha större filer än 4GB och i windows kan du heller inte skapa partitioner större än en viss storlek (tror det är 32GB)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Ett tips när du partionerar är att lägga /home på en egen partition, mycket enklare att hantera en systemkrash då.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

ladda ned senaste dapper istället 5.10 är gammalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ladda ned senaste dapper istället 5.10 är gammalt

eller skriv i terminalen: sudo aptitude dist-upgrade

(tror jag det är)

Permalänk
Medlem

vijjje: Hur blir det då, om jag tar bort D? Skapar installationsprogrammet en ny FAT-partition, och låter den bli mina filer på C? C har ju filsystem NTFS, spelar det någon roll?

FAT har ju som sagt vissa begränsningar, så varför har ingen kommit på hur Linux ska kunna skriva till NTFS? Och går det att åtminstone ha FAT32?

meto: Ärligt talat bryr jag mig inte om 5.10 är gammalt eller inte, jag vill bara testa det. Och är det bra, då gör jag bara som Kejsarn skriver. ^^

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Du kan skapa en ny FAT32-partition under installationen. Inget skall hända med C.

Permalänk
Medlem

Ja, nu ligger Ubuntu installerad på en separat partition. Var tvungen att installera med filsystem ext-2, för varken FAT16 eller FAT32 ville fungera. =/

Nu har jag i alla fall stött på nästa problem. Jag hittar inte mitt trådlösa nätverkskort i network-admin. Får bara upp eth0 och modemanslutning.. Hur ska jag göra för att den ska hitta mitt trådlösa D-Link-kort?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Ja, nu ligger Ubuntu installerad på en separat partition. Var tvungen att installera med filsystem ext-2, för varken FAT16 eller FAT32 ville fungera. =/

Nu har jag i alla fall stött på nästa problem. Jag hittar inte mitt trådlösa nätverkskort i network-admin. Får bara upp eth0 och modemanslutning.. Hur ska jag göra för att den ska hitta mitt trådlösa D-Link-kort?

När jag skulle få mitt trådlösa nätverks kort att fungera förut, så fanns det ett program i Automatix som fixade det....

Lite mer om Automatix -->> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=80295

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Nu har jag i alla fall stött på nästa problem. Jag hittar inte mitt trådlösa nätverkskort i network-admin. Får bara upp eth0 och modemanslutning.. Hur ska jag göra för att den ska hitta mitt trådlösa D-Link-kort?

Kan tyvärr inte hjälpa dig på rak arm, men jag kan ge dig några tips

www.ubuntuforums.org -> bra ställe att börja på
www.linuxquestions.org -> Forum med mycket aktivitet

Sök på google -> NÄTVERKSKORT+Ubuntu (byt ut NÄTVERKSKORT mot namnet på ditt nätverkskort)

Hoppas det hjälper lite iaf

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk

En ide jag har är att uppdatera till senaste stabila versionen dapper. Är nyare kärna där som kanske har stöd för kortet direkt.
kolla länken nedan.
http://ubuntu-se.org/Wiki/Uppgraderingsguide

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har kollat upp både NdisWrapper och Automatix men dessvärre förstår jag inte ett dugg.

Jag kollade på uppgraderingsguiden, men förstår inte riktigt hur installationen ska gå till.

Citat:

# Starta Pakethanteraren Synaptic (System->Administration->Pakethanteraren Synaptic)

# Välj menyvalet Inställningar -> Förråd

# För alla förbockade förråd i listan måste du byta Distribution från breezy till dapper. Gör det genom att markera förråden ett och ett, välj Ändra, och byt värdet på fältet Distribution enligt ovan.

# Gå till Inställningar -> Alternativ. Bland alternativen för Uppgraderingstyp, välj Smart uppgradering, tryck sedan på Ok

# Välj knappen Markera alla uppgraderingar, och sedan Verkställ - Datorn uppgraderas!

http://ubuntu-se.org/Wiki/Uppgraderingsguide

Ja, det låter ju inte särskilt svårt. Men måste man vara uppkopplad för att göra detta? Jag börjar bli lite förbryllad faktiskt.. =/

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Ja man måste vara uppkopplad.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Ja, då hjälpte inte det heller eftersom jag vill få igång trådlösa nätverket. :@ Damn it. Jäkligt smart att man måste vara uppkopplad för att få hem typ drivrutiner till nätverkskortet.

Hur ska jag göra?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk

har du kvar windows så gå in där och hämta hem senaste dapper http://se.releases.ubuntu.com/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i386.i... och bränn den som iso avbild windows.

Permalänk
Medlem

Japp, jag har XP kvar, som tur är Har precis beställt ett par skivor, eftersom jag har så jeffla slö uppkoppling. Och den här gången tänkte jag även testa Kubuntu och Edubuntu, plus att jag beställde hem Ubuntu 6.06. Får väl se hur det går då.

Men hur gör jag då, när jag får hem skivorna. Är det bara att följa de där instruktionerna på http://ubuntu-se.org/Wiki/Uppgraderingsguide ? Är det smartast att göra det i terminalen, för när jag gjorde via gränssnittet var jag tvungen att ange nån sökväg eller nåt... =/

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk

När de gäller anvisningarna är terminalanvisningarna bara att klistra in (och skriva lösenordet). Men har du dapper skivorna har du senaste versionen och behöver inte göra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freemanen
När de gäller anvisningarna är terminalanvisningarna bara att klistra in (och skriva lösenordet). Men har du dapper skivorna har du senaste versionen och behöver inte göra något.

Jo, det är sant. Men hur installerar jag dapper drake över breezy badger? Det jag vill veta är alltså hur man uppgraderar breezy, eller måste man göra om hela installationen?

Det var därför jag frågade hur man uppgraderade.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

bäst att installera om från början

Permalänk
Medlem

Usch, det var illa. Hur avinstallerar jag Ubuntu, och hur gör jag om den nuvarande partitionen (som Ubuntu ligger på) till NTFS igen?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

varför ska du göra det?
är val bar att installera på samma partition som ditt gamla ubuntu ligger på.

Permalänk
Medlem

Jo, självklart. Men jag tänkte, det stod att det skulle ta 4-6 veckor innan skivorna kom, och eftersom jag ändå inte tänker använda Ubuntu om inte trådlösa fungerar, så kan jag säkert behöva använda hårddisken till annat medan jag väntar.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Jo, självklart. Men jag tänkte, det stod att det skulle ta 4-6 veckor innan skivorna kom, och eftersom jag ändå inte tänker använda Ubuntu om inte trådlösa fungerar, så kan jag säkert behöva använda hårddisken till annat medan jag väntar.

Det var ganska länge ,,, Be en polare med snabb uppkoppling ladda hem cd imagen. Jag har 0,5 M-bit här och det tar ca 2h för en skiva då, i min lägenhet har jag 8, där går det på 15-20 min

Välj ubuntu-6.06-desktop-i386.iso från:
http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/6.06/

Har du 64 bitars processor kan u välja följande för att utnyttja den till fullo
ubuntu-6.06-desktop-amd64.iso

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Äsch, jag får se hur det går när jag får skivorna istället. Det ligger ändå inte särskilt värdefull information på WinXP-partitionen, men det är ju lite av en plåga att installera om hela XP, uppdatera antivirusprogrammet och allt sådant. Och alla Firefoxtillägg... Inte det roligaste, därför vill jag undvika att råka ut för en formatering. =/

Vi får helt enkelt se hur det går, krånglar det fast sig så får jag helt enkelt be om hjälp

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

det bästa som kan hända är att man "råkar" radera formatera partionen som windows finns på.. då orkar man inte lägga in det igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

spaam: Haha, jo så kan det ju vara. Men en av de få anledningar till att XP måste finnas kvar på datorn är för att jag inte kommer att vara ensam om den datorn, det kommer finnas fler i familjen som använder den. ^^

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
spaam: Haha, jo så kan det ju vara. Men en av de få anledningar till att XP måste finnas kvar på datorn är för att jag inte kommer att vara ensam om den datorn, det kommer finnas fler i familjen som använder den. ^^

Vilka program använder övriga familjen som använder samma dator? det finns säkert liknande program till linux.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grejen är att de vill använda en miljö som de är vana vid. Min familj består inte av Linuxlamers, då hade ju saken varit biff. Men de är Windowslamers, och vill alltså därmed ha och använda Windows.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

tvinga dom bli "Linuxlamers" då. det hade jag gjort om jag var tvungen att dela dator med familjen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så väljer man det enklare alternativet, att köra dual boot. Det är tillräckligt svårt för resten att välja OS i GRUB ffs.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?