Textbaserad FTP-klient med stöd för SSL?

Permalänk

Textbaserad FTP-klient med stöd för SSL?

Hej!

Jag vill ha en FTP-klient med stöd för SSL eller TLS. Helst Implicit SSL. Den måste fungera på en dator utan X-server så glöm GTK. Den får gärna ha ett gränssnitt som MC då jag har lite svårt för enbart kommandobaserade program, men det kan gå det med. Jag måste ju trots allt lär mig det någon gång.

Stödet för SSL, TLS får gärna vara inbyggt. Det känns bäst så.

Det finns gftp och lftp hittade jag här, men det måste väl finns fler? Smidigt får det gärna vara med och inte orsaka mig huvudvärk.

Sammanfattning:
Så en textbaserad FTP-klient med stöd för SSL/TLS är det jag vill ha. Vilken ska jag välja?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

pftp/fxp bör funka.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

lftp är riktigt smidig och klara av ssl/tls finfint.
Klarar även av sftp och http

Riktigt fint readline-interface med tab-kompletering på allt, även jobb-hantering i stil med vanliga shell.
"slots" funktionen är riktigt smidig för site-to-site (fxp) transfers också.

Edit: /ignore på mig, läste inte hela ditt inlägg till att börja med
Vad är det som inte är bäst med lftp tycker du då?

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk

pingy:
Tack!

phreak:
Tack! Lftp kan fungera med. Jag har inte skapat mig en uppfattning av det innan. Min fråga var mest om det fanns fler klienter. Jag vill inte ta första bästa utan den som flest personer anser bäst.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

pftp mew edition

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

pftp mew edition är en lite mysko klient, men hittils tyvär den enda vettiga jag hittat som klarar både FXP och SSL/TLS.

yafc är det bästa ja vet, dock saknar den SSL/TLS

Permalänk
Medlem

har för mig att ncftp stödjer SSL/TLS

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem

lftp är mysig som fan, stödjer en hel del protokoll, TLS/SSL och FXP, vad finns det att inte tycka om?

Till de som vill läsa mer om den: http://lftp.yar.ru/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Oja, lftp är bäst.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

pftpfxp-mew(-shit edition), har dock ändrat lite fler saker själv, tycker den fungerar ypperligt, använder i stort sett uteslutande den, dock tycker jag den inte är någon höjdare för vanlig ftp utan mest för fxp.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

lftp är en verkligen perfekt ftp-klient.
Det är den enda jag använt i Linux dock så kan inte utala mig direkt mycket om några andra textbaserade. Men vet att den uppfyller allt jag ville a när jag bytte till Linux, och den var väldigt smidig.

Visa signatur