Permalänk
Medlem

VI(M) vs Nano...

jag vet att många kötar om Vi och vim, men ingen kötar om nano..

vad är för / nackdelar med de olika editorerna?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

autocompleteringen i vim är underbar, nano är alldeles för slö när man lärt sig använda vim med alla kortkommandon.

Permalänk
Medlem

vim är ingen vanlig editor, vim är vim. Antigen så gillar man vim eller så gillar man det inte. Nano är ganska nice men har man väl lärt sig använda vim så finns alla funktioner som finns i nano i vim + mycket mer. Jag använde nano innan jag gav mig fasiken på att lära mig vim och nu använder jag bara vim

Fördelar nano:
Enkel
Funkar lika bra om man skall göra något litet

Nackdelar:
Är inte lika "snabb" som vim.
Är inte lika smidig när det gäller autogrejer och binds etc

Vim fördelar:
Vim är vim, och har massa nice funktioner. Kommer inte räkna upp dem.

Nackdelar:
Man måste lära sig programmet, try and error enbart funkar inte bra.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Påtal om det, någon som sitter på en schysst guide för att lära sig alla "gömda" trix i vim?

Permalänk
Medlem

vimtutor kan man ju alltid börja med.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Påtal om det, någon som sitter på en schysst guide för att lära sig alla "gömda" trix i vim?

http://vimdoc.sourceforge.net/htmldoc/usr_toc.html

Permalänk
Hedersmedlem

Den här skrev jag för ett tag sedan när en relativt stor tråd om Vim var uppe på tapeten: http://distopic.net/vimintro.pdf

Tar upp långt ifrån allt, ska utöka den någon dag men den kommer aldrig att ta upp hela Vim.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

emacs någon?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Om man dock enbart knatar runt lite i konfigurationsfiler och ändrar ett true till false eller tvärtom så känns annat än nano eller pine lite onödigt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

Kör oftast mg i openbsd, det är en nerbantad emacs. Lärde mig emacs på universitetet så jag är lite "stuck with that".
Jag har kunnat en del om Vim men det är mest bortglömt, jag klarar mig in i editorn, sudda lite och skriva in nytt värde på någon sak och sedan spara och avsluta vim

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Om man dock enbart knatar runt lite i konfigurationsfiler och ändrar ett true till false eller tvärtom så känns annat än nano eller pine lite onödigt

Tycker jag inte, om du har en editor som du är otroligt van vid och som dessutom är liten och snabb så finns det ingen anledning till att köra någon annan editor även om du ska ändra ett ord i en fil.

Jag har liksom Vi(m)-kommandon sittandes i fingrarna så även om jag bara redigerar en liten konfiguration så gör jag det snabbare och smidigare i Vi(m) än med nano/pico.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Tycker jag inte, om du har en editor som du är otroligt van vid och som dessutom är liten och snabb så finns det ingen anledning till att köra någon annan editor även om du ska ändra ett ord i en fil.

Jag har liksom Vi(m)-kommandon sittandes i fingrarna så även om jag bara redigerar en liten konfiguration så gör jag det snabbare och smidigare i Vi(m) än med nano/pico.

Och min finger-firmware är konfigurerad mot nano, så nu vet vi det. Du är vim:are och jag är en sådan där nano-mupp

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Och min finger-firmware är konfigurerad mot nano, så nu vet vi det. Du är vim:are och jag är en sådan där nano-mupp

Then stick to nano!

Nej men vi har alla våra preferenser, du gillar nano, jag gillar Vim och larsrohdin föredrar Emacs (men alla vet ju att det bara är Vi(m) som är rätt. ).
Jag föredrar dock Vi(m) långt före nano och Emacs då jag tycker att tangentbordsnavigationen är riktigt jobbig i dessa två, att hålla in CTRL samtidigt som man trycker på kommandot känns inte optimalt, då föredrar jag olika redigeringslägen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Then stick to nano!

Nej men vi har alla våra preferenser, du gillar nano, jag gillar Vim och larsrohdin föredrar Emacs (men alla vet ju att det bara är Vi(m) som är rätt. ).
Jag föredrar dock Vi(m) långt före nano och Emacs då jag tycker att tangentbordsnavigationen är riktigt jobbig i dessa två, att hålla in CTRL samtidigt som man trycker på kommandot känns inte optimalt, då föredrar jag olika redigeringslägen.

Det fins rätt många CTRL+x i vim, kanske inte dem kommandon man använder mest men de fins där.

Permalänk
Medlem

VI-VI-VI the editor of the beast *gör korstecknet*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det fins rätt många CTRL+x i vim, kanske inte dem kommandon man använder mest men de fins där.

Jo jo, den de använder man inte lika ofta. De mesta använda finns ju på a-z.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

man kan inte ens jämföra nano och vim. det är som att jämföra en lådbil med en fet lastbil.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
emacs någon?

Självklart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Självklart

Woho!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

låt mig styra över konversationen till:
Vilken (terminal) text editor föredrar ni?
Jag vill ha en som är lättanvänd men ändå kraftfull..

Nano börjar jag lära mig .jag tycker om upplägget men jag tycker inte om kortkomandona... (man skall aldrig använda ctrl-v, nej man skall använda ctrl-k(!?))

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Kört pico/nano ett bra tag nu men börjar försöka styra över till vim eftersom jag tycker att vim har lite bättre upplägg vid cut & paste. Sen att den har syntaxfärgning är inte fel det heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
låt mig styra över konversationen till:
Vilken (terminal) text editor föredrar ni?
Jag vill ha en som är lättanvänd men ändå kraftfull..

Nano börjar jag lära mig .jag tycker om upplägget men jag tycker inte om kortkomandona... (man skall aldrig använda ctrl-v, nej man skall använda ctrl-k(!?))

Kör du dvorak- eller svorak-layout så ligger k på v, o på s, o.s.v; då får du det som du vill ha det...

Permalänk
Inaktiv

Har kört nano sedan första dagen i *nix. Det är fortfarande lika smidigt. Vim har massor av funktioner men eftersom jag inte känner till dem ser ja heller inget behöv av att lära mej dem
Sen angående hur vida jag då som använder nano inte sprider mitt intresse likt vissa vim användare så beror det på att jag vinner lika mycket på det, som jag bryr mej om vilken editor andra människor använder...
in nano i trust

Permalänk
Medlem

En nice sak med vim är att om man bara har en tty igång (inte x ingång.) så behöver jag inte låsa datorn om jag pillar i vim (om jag går iväg eller något liknade..)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Hedersmedlem

dagle: Äh, det räcker med att köra Svorak/Dvorak men visst, Vi(m) fungerar också som rätt schysst tangentbordslås (och då gärna i kombination med Svorak/Dvorak ).

En annan nice sak med Vi(m) är att det är installerat i princip överallt så man har alltid tillgång till en editor som man behärskar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ni har (nästan) alla fel, mg och Emacs är väl närmast.

Alla vet ju att det är Jed som gäller för allt. _Allt_.

Har man nån ren OBSD box så är ju mg det givna valet. Men så snart man orkar skriva url'en så drar man in Jed.

Jed är alltså svaret, resten kan läggas ner.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Den här måste ju finnas med i varje tråd av denna typ:
Ed, man! !man ed

"I just want an EDitor!!
Not a "viitor"."

http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html

Kör på emacs själv dock, råkade bli den eftersom brorsan råkade kunna en del kommandon första gången jag behövde en cli-editor.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Den här måste ju finnas med i varje tråd av denna typ:
Ed, man! !man ed

"I just want an EDitor!!
Not a "viitor"."

http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html

Kör på emacs själv dock, råkade bli den eftersom brorsan råkade kunna en del kommandon första gången jag behövde en cli-editor.

Har läst den förut men den tål att läsas igen och igen. Ed is the standard text editor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Ed är faktiskt inte så konstig om man har lite vi-vana.. men inlärningströskeln för nybörjare kunde gärna varit lägre. same goes for vi.

Jed verkade däremot trevlig.. både nybörjarvänlig och funktionell.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hmm for mig so stor valet mellan vim, ee eller nano. Jag anvender vim mest men ee och nano e ockso najs.

PS// jag e po malta so jag har inte svenska boksvarer.

Visa signatur

8D