Permalänk
Medlem

Mailserver frågor

Det är så att jag tänkt sätt upp en mailserver.

Utgångsläge:
OS:Linux - Debian, unstable.

Krav:
POP3
IMAP
WEBMAIL
Säkert
Stabilt
"De mest vanliga "paketen""

Frågor:
1) Vilka paket bör jag titta på?
2) SASL dyker upp hela tiden, vad är det?
3) MySQL koppling, på vilket sätt underlättar det?
4) Vettiga FAQs / Guider

fler frågor kommer säkert.

// M

Permalänk
Medlem

Jag kör på postfix + courier + roundcube, vilket är rätt vanligt. Dovecot och squirrelmail är populära de med.

SASL är ett authorization lager, kan enkelt bskrivas som så att du petar in användarinformation i en databas som sedan kan användas av andra program.

MySQL kan vara trevligt, speciellt om du använder virtuella användare. Du har all data på samma plats. Rätt jobbigt om man är helt ny på området dock.

google.com och gentoo-wiki.com brukar vara rätt bra utgångspunkter

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

1) Paket med dom namnen i, för webmail gillar jag squirrelmail eller IlohaMail
2) http://asg.web.cmu.edu/sasl/
3) Man kan ha kontoinformationen i en MySQL databas men som standard används "unix" kontona.
4) google eller här

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Kör qmail + couirer imaps + roundcube

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Jag kör Postfix, Dovecot och Squirrelmail

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Varför vill du köra Unstable på en mailserver? det är bara riskt att det blir mer strul när man ska uppgradera systemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv kör jag för närvarande Postfix och Dovecot, funderar dock på att byta tillbaka till Exim istället för Postfix då det är så förbannat konfiguerbart (och en trevlig MTA).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sundstorm
Varför vill du köra Unstable på en mailserver? det är bara riskt att det blir mer strul när man ska uppgradera systemet.

Om det bara är någon hemmaserver är unstable roligare och det spelar inte så stor roll om det mot all förmodan blir fel.

Här hemma kör jag postfix, dovecot och roundcube, fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Squirrelmail är väl den största och mest innehållsrika gratis webbmailmjukvaran. Roundsube kör ajax, så det är ju "coolt".

Som mailserver kan du köra Exim, Postfix, Qmail eller Sendmail. Jag föredrar Postfix på grund av att jag först och främst kan det, sen för att det är relativt enkelt att konfigurera, utan att för den skull tumma på flexibiliteten.

Du kan köra Courier, Dovecot eller liknande för imap, som du sedan ansluter till med Squirrel, Roundcube eller vad du vill köra.

Du kan antingen köra virtuella användare eller systemanvändare. Vill du bara ha enstaka användare och några alias behöver du inte använda MySQL överhuvudtaget då du kan ha filbaserade virtuella användare, men vill du lära dig och/eller ska sätta upp en server för många användare underlättar MySQL mycket. Du kan då också installera Postfixadmin, så får du ett trevligt gränssnitt för MySQL som du kan använda för att administrera databasen med, men också en frontend för användare så de kan lägga till forwards, byta lösenord etc. Det finns även plugins till Squirrel för detta.

Jag har en gammal, icke komplett och ouppdaterad guide för Postfix etc. Den är kanske inte lösningen, men kan vara en bit på väg.

Lycka till.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Har varit rätt ockupperad av arbetet, men nu har jag tänkt att återuppta detta projekt.

Jag har tänkt använda mig av:

* Postfix
* Dovecot
- Webamil fortfarande osäker.
- SPAM skydd osäkert, förslag?

Har lite bekanta som vill kunna registrera sina mail adresser på valfri @domän.tld, förstår ju självklart att dom måste köpa denna domän för att sedan kunna koppla en MX record mot min server.

Min fråga då är hur löser jag det här med virtuella aliases och domäner på en och samma server tjänst, är det enklast/säkrast löst med en sql server (mysql)?

Rätt mig om jag har fel, men det det är väl så att man kan spara ner all information på sql servern, alias, virtuella domän, mail och kontakter etc.

Vill även passa på att tacka för alla svar.

//M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darky
Min fråga då är hur löser jag det här med virtuella aliases och domäner på en och samma server tjänst, är det enklast/säkrast löst med en sql server (mysql)?

Rätt mig om jag har fel, men det det är väl så att man kan spara ner all information på sql servern, alias, virtuella domän, mail och kontakter etc.

Lite omständigare att sätta upp t.ex postfix-mysql, men när det väl är klart är det extremt lätt att lägga upp alias, domännamn, konton så det är värt den extra timmen det ev. tar.

Kör själv Postfix-mysql + Courier-imap, courier-pop3 + apache-ssl med squirrelmail.
Har inte hunnit/orkat, bygga/integrera nån mailadministrerings funktion än då det är så smidigt att administrera via DbVisualizer eller phpmyadmin.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör en "Postfix + Courier IMAP/POP3 + MySQL + Horde" åt ett webhotell.

Vi utgick från nämd howto, men har numera migrerat till FreeBSD istället.

1) Vilka paket bör jag titta på?
http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/

2) SASL dyker upp hela tiden, vad är det?
Jag förstod mig aldrig på det, så jag skippa det i FreeBSD migreringen

3) MySQL koppling, på vilket sätt underlättar det?
Om du har många konton och vill hantera dem på bättre sätt

4) Vettiga FAQs / Guider
http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/

Tänk på att Mailserver i Linux/UNIX är en ren vetenskap.. Det finns liksom inget "Installera mailserver OK" bara. Utan allt är en stor sörja av små komponenter som hela tiden skickar saker fram och tillbaks internt, och hänger ihopa genom milslånga konfigurationer.

Postfix är den enklaste och vettigaste SMTP jag har hittat.
Sendmail's config-filer måste man ha Aspergers syndrom för att förstå sig på

Permalänk
Medlem

varför är det egentligen så krångligt? varför har ingen kommit på ideén att göra ett packet som kan ALLT? både smtp imap och pop3?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
varför är det egentligen så krångligt? varför har ingen kommit på ideén att göra ett packet som kan ALLT? både smtp imap och pop3?

http://www.hula-project.org
Är rätt nytt men är buslätt att sätta upp, tog kanske 15 min eller så.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy