Permalänk

Temp probs på ett MSI K9N SLI Platnium

hej, har som sagt temp problem på mitt nya MSI K9N SLI platnium, nordbryggan blir skollhet + att precis ovan för sitter graffekortet och det är ett xfx 7900gt som inte heller är känt för att vara svalt och problemfritt, men tänkte, är det nån annan som har detta moderkort som har samma problem eller kan det vara fel på mitt 7900gt som alla andras så att nb får jobba ihjäl sig?. Tempen på cpu,gpu och på temp-sensorn på moderkortet ligger runt 40 grader allihopa.( Har vattenkylning på gpu och på cpu) + att jag har 4 st 120mm fläktar ( nätagg inräknat ) 2 st 80mm och 1 90mm, så tror inte på att det har nått med dåligt luft flöde att göra, men som sagt är det nån som har haft samma problem med sitt nyiskaffade MSI K9N SLI Platnium?

//NIklas

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk
Medlem

nForce4 (och nForce5 som är nästan samma sak egentligen) blir faktiskt sjukt heta. Det lilla chippet producerar lika mycket om inte mer värme än t.ex. en A64 3000+ och ska kylas av en liten fjärt till kylare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
nForce4 (och nForce5 som är nästan samma sak egentligen) blir faktiskt sjukt heta. Det lilla chippet producerar lika mycket om inte mer värme än t.ex. en A64 3000+ och ska kylas av en liten fjärt till kylare.

så ditt tips är att skaffa en ny kylare?

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk
Medlem

Hur ser kylaren ut? Sitter det en heatpipe som går bort mot CPU-socketen så är det tänkt att den ska kylas av en nedåtblåsande fläkt. Har man en torn-kylare så kommer nordbryggan få ganska lite kylning pga av det.

Har du bara en vanlig kylfläns på den så fixa en 80mm fläkt som du ghettomoddar fast i närheten på något sätt. Mer flöde ska nog inte behövas men det kommer nog göra en hel del!

Annars tål nordbryggor rätt mycket, över 100C. Min nordbrygga kan man tända cigaretter på men datorn fungerar stabilt ändå..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

jo det sitter en liten fjuttig fläns på den men har fixat nu så att en av fläktarna från stora radden blåser på den

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme