Permalänk
Medlem

Köpa freeBSD?

Goddagens!
Jag är en gammal windowsanvändare som på senare tiden börjat intressera mig för Unix-världen. Jag har snokat runt lite och har väl mer eller mindre bestämt mig för att börja lära mig med freeBSD. Jag vet att det finns att ladda ner gratis på nätet, men jag skulle gärna vilja köpa något paket istället eftersom jag vill ha någon form av manual eller liknande som kan guida mig på rätt sätt.

Finns här någon som kan ge mig tips om vart jag kan vända mig för att köpa freeBSD med svensk manual?

Tycker ni att det finns bättre sätt att lära sig Unix på än med freeBSD så tipsa gärna om det också.

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem

Handböcker och skivor köper man nog enklast aktuella ex av från < http://www.freebsdmall.com >
Manulerna har ju ISBN-nummer (1-57176-327-9 och 1-57176-328-7) så de kan ju beställas på lokala boklådan om man (och dom) vill
Men på Engelska (Amerikanska) lär ju manulerna vara...

Bättre sätt? OS X

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Handböcker och skivor köper man nog enklast aktuella ex av från < http://www.freebsdmall.com >
Manulerna har ju ISBN-nummer (1-57176-327-9 och 1-57176-328-7) så de kan ju beställas på lokala boklådan om man (och dom) vill
Men på Engelska (Amerikanska) lär ju manulerna vara...

Det där verkar ju bra. Engelska är inget krav, det är mer att det skulle vara lite trevligare med en manual på svenska.

Citat:

Bättre sätt? OS X

Haha, hade jag haft råd med en Mac så

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns inte som FreeBSD är stort nog för att det ska finnas marknad för en aktuell bok på svenska.
Och någon tryckt manual (av tjockare slag) får man väl inte med om man köper skivorna? Kent-mustaffa vet nog mer.

Du kan ju köpa skivor för att stödja projektet, eller som du visste om - ladda ner det.
FreeBSD handbook brukar rekommenderas och jag tyckte innehållsförteckningen i de där böckerna från freebsdmall var snarlik handboken:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/
Sen i.o.m. att den är online och mest officiella handboken så är den ju så uppdaterad som något kan vara.
Övrig dokumentation finns ju här: http://www.freebsd.org/docs.html

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

men det är alltid smidigare med en hårdkopia.. tänk om X krashar och han måste fixa det... då är en hårdkopia bra..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
men det är alltid smidigare med en hårdkopia.. tänk om X krashar och han måste fixa det... då är en hårdkopia bra..

lynx eller links går alltid att använda

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

.. försig..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Finns ju en guid på freebsd.se men den kanske är lite gammal? FreeBSD är fö. ett bra vall, det aeger. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

som sagt du vinner inte så mycket på att köpa det finns bra uppdaterade manualer på internet
men om du nu vill stöda projektet så köp det
och en sak till FreeBSD ska du inte se som något direkt alternativ till windows det riktar sig till helt andra typer av användare och områden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
som sagt du vinner inte så mycket på att köpa det finns bra uppdaterade manualer på internet
men om du nu vill stöda projektet så köp det
och en sak till FreeBSD ska du inte se som något direkt alternativ till windows det riktar sig till helt andra typer av användare och områden.

Jag har ju en laptop som jag kan ha jämte mig hela tiden. Lite synd att det inte verkar finnas någon bra bok, jag gillar ju böcker

Tänker köpa själva skivan iallafall, FreeBSD känns som ett projekt som man vill stöda med en liten slant.

Jag tänkte lära mig lite om hur det fungerar först och därefter installera FreeBSD på en gammal p4 som ska användas som filserver, VPN server och trådlös router. För de uppgifterna är väl FreeBSD ett utmärkt val?

Tack allihopa för snabba svar!

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokan
Tänker köpa själva skivan iallafall, FreeBSD känns som ett projekt som man vill stöda med en liten slant.

Ska du handla på freeBSDmall så missa inte de extremt eleganta kalsingarna
(om de finns kvar?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Haha, ja jag såg dem

Synd att de bara finns i storlek XL och XXL. Tror de att alla geeks ser ut som Comicbook Store Guy?

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: Köpa freeBSD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokan
Goddagens!
Jag är en gammal windowsanvändare som på senare tiden börjat intressera mig för Unix-världen. Jag har snokat runt lite och har väl mer eller mindre bestämt mig för att börja lära mig med freeBSD. Jag vet att det finns att ladda ner gratis på nätet, men jag skulle gärna vilja köpa något paket istället eftersom jag vill ha någon form av manual eller liknande som kan guida mig på rätt sätt.

Finns här någon som kan ge mig tips om vart jag kan vända mig för att köpa freeBSD med svensk manual?

Tycker ni att det finns bättre sätt att lära sig Unix på än med freeBSD så tipsa gärna om det också.

Kul! Att installera och använda FreeBSD är ett perfekt sätt att lära sig Unix på. Ge inte upp om du stöter på problem bara, för då finns det alltid forum och mailinglistor till hands.

Det finns inga vidare bra manualer på Svenska, och något projekt med fokus på att översätta den officiella handboken till Svenska har ännu inte startats, AFAIK. Däremot finns det en mängd böcker som du kan ha nytta av, speciellt följande två:

The Complete FreeBSD (finns även gratis på nätet, lagligt förstås)
Absolute BSD

Handboken hittar du här: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ind...
Den kan även köpas från The FreeBSD Mall: http://www.freebsdmall.com/cgi-bin/fm/bsdhandbk3.1?id=Tksfigb...

Ett annat tips: Om du ämnar att köpa FreeBSD så välj version 6.1. Det tål att nämnas igen: Välj version 6.1!

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

The Complete FreeBSD verkar vara en fantastiskt bra bok! (Otroligt att människan delar med sig av ett så omfattande arbete helt gratis ) Jag lyckades m.h.a. den och handboken igår installera FreeBSD, samt (via packages) peta in bash och Xorg. Att bara installera bash och sätta den som default-shell tog mig ca 45 minuter Men det berodde mest på att jag fick bråka en massa med vi (som ju skiljer sig ganska markant från windows notepad) innan jag började få kläm på hur programmet fungerade. En annan sak jag inte riktigt förstått än är hur UNIX delar upp mappar osv. För en Windows/Dos-användare känns det väldigt konstigt i början att det inte finns någon c: o.s.v, men jag antar att det är något man bara måste lära sig en gång och sen sitter det där.

I kväll tänkte jag försöka ge mig på att installera KDE och (om jag hinner) även Samba, så att jag kan börja snacka med windowsburkarna på nätverket.

Det är lite frustrerande att allt tar så lång tid för en såhär i början, men samtidigt är det väldigt kul att lära sig något helt nytt. Jag gör ju inte det här för att jag måste eller behöver det, utan mest för att det är roligt och extremt lärorikt.

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokan
Att bara installera bash och sätta den som default-shell tog mig ca 45 minuter Men det berodde mest på att jag fick bråka en massa med vi (som ju skiljer sig ganska markant från windows notepad) innan jag började få kläm på hur programmet fungerade.

Tips: Det finns en editor vid namn ee, som står för easy editor. Det finns inkluderad i FreeBSD redan från början. Använd kommandot "man ee" för att läsa manualsidan för ee, och om du fastnar i programmet så är ESC en bra tangent på ditt tangentbord...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"