Köpte ett extra 512 minne till datorn, men hittas ej.

Permalänk
Medlem

Köpte ett extra 512 minne till datorn, men hittas ej.

Hejsan
Jag har ett litet problem som troligen sätt ljuset här på swec flertalet gånger innan.
Har sökt, men ej hittat svar

Hade följande minne i datorn: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=120855
och köpte : http://komplett.se/k/ki.asp?sku=112666

Problemet:
När datorn skall starta så förblir allt svart, så jag nollade CMOS och försökte igen.
Denna gången startade datorn som vanligt, men jag hittar bara 512 mb ram istället för 1024 mb

Vad är felet ?
Går det inte att köra dessa minnena ihop ?

// Niklas

Visa signatur

// Nagazh

Permalänk
Medlem

Verkar inte som det, prova att köra ett i taget och se om de fungerar felfritt då.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Har testat detta, och det fungerar fint...
men när jag kör med båda så ser jag bara 512 mb dyka upp i win xp samt bios
Windows tjötar om för lite virtuellt minne när båda är i, vilket jag ökade, men utan effekt :S

usch.... problem är lätt att få, men ska man få ett riktigt jäkligt problem, då krävs en dator =/

Hoppas det finns någon som kan komma på nått
Jag lär ju inte vara den ändå som har haft detta problemet..

Visa signatur

// Nagazh

Permalänk

vad har du för moderkort?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk

testa byta plats eller ta ut sen sätt i igen. Det hände mig ozzå en gång när jag köpte nytt

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Har testat att byta plats på dom, men det vill sig inte

Mobo = Lanparty UT 250 GB nF3, tror jag det heter...

Kan det vara så att minnena vill köra på olika timings & frekvenser eller nått sånt ?

Visa signatur

// Nagazh

Permalänk
Medlem

Se till att minnena verkligen sitter som sten. Kan lätt hända att man inte trycker i ordentligt..

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer..

Permalänk

http://www.dfi.com.tw/Upload/Manual/lp%20ut%20nf3%20250gb%208...

Läs sidan 18 och 19 och se att du följer rekommendationerna med placering och i BIOS kör dom i DDR200/333/400 1T/2T beroende på om de där oem minnet är dual/single rank.
Corsair minnet är dualrank tror jag. Sen vill de där OEM minnet ha 2.5 CAS latency (CL)

Definition på Single/Dual:

# Single Rank Memory defines a set of DRAM chips (on a module) comprising 8 byte wide (64 bits) data, or 9 bytes (72 bits) with ECC. All devices in a Rank are connected by a single Chip-Select. The actual memory size is not defined. Single-sided memory modules are always Single-Rank. Double-sided unbuffered DIMMS and SODIMMS are always Dual-Rank. Server DIMMS may have up to 4 ranks. Single-rank memory modules will allow a server to reach its maximum memory capacity and highest performance levels, whilst enabling support forthe latest server chipset and motherboard features

# Dual Rank Memory defines 2 sets of DRAM chips (on a module) each comprised of 8 byte wide (64 bits) data, or 9 bytes (72 bits) with ECC. All devices in a Rank are connected by a single Chip-Select. The actual memory size is not defined. Normally a module will have one rank per PCB side. Dual-rank modules can be used if a server supports them. These modules generall offer the best price/performance point but can limit overal system capacity or restrict future upgrade options.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Märkte just att det stod CL 2 på mitt första minne, och CL 2.5 på det jag köpte.

Kan detta vara problemet ?

Testade precis att ändra CL i BIOS från auto till 2, och sedan till 2.5, men ingen skillnad =/

Ska jag höra med komplett om jag får byta minnet till ett sådant jag hade innan, eller tror ni detta går att lösa ?

tror att OEM minnet är single rank, och mitt corsair är dual rank..

Visa signatur

// Nagazh

Permalänk

Det bästa är alltid att köra två likadana minnen, men det kan funka ändå.

Testa köra CL3, 2T, och dra ner till 100mhz (DDR200).

Även om de är skräp kan ju va intressant att se om de funkar.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagazh
Märkte just att det stod CL 2 på mitt första minne, och CL 2.5 på det jag köpte.

Kan detta vara problemet ?

Testade precis att ändra CL i BIOS från auto till 2, och sedan till 2.5, men ingen skillnad =/

Ska jag höra med komplett om jag får byta minnet till ett sådant jag hade innan, eller tror ni detta går att lösa ?

tror att OEM minnet är single rank, och mitt corsair är dual rank..

CLen ska inte spela någon roll, bara det att ditt "snabbare" minne kommer köras i samma "dåliga" hastighet som ditt dåliga minne.
För det andra så är det aldrig bra att blanda olika minnen.
Men som redan sagts så testa flytta runt dom lite.

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Hittade lite specs : Corsair minnet är Dual- , och OEM är single - rank, men det löser tyvärr inte mitt problem

Har läst igenom manualen till mitt mobo, där det står vilken DIMM dom skall sitta i, men det blir tyvärr ingen skillnad..

Visa signatur

// Nagazh