Permalänk
Medlem

inbyggda ljudet i a7n8x-e deluxe

Hej

är så att jag har ett asus A7N8X-E Deluxe moderkort som det blivit lite problem med. Den har en inbyggd röst som oftast talar om ifall det blir något fel när datorn bootar upp.

Nu är det så att den har liksom "hängt" sig och upprepar samma sak hela tiden. Det kommer och går hela tiden vilket gör att man knappt kan ha ljudet på. Jag har nyligen beställt ett ljudkort och tänkte höra med er om ni tror att det hjälper, jag hittar ingen jumper på moderkortet som stänger av ljudet helt från moderkortet så allt jag kan göra är väl att installera ljudkortet och plugga in högtalarna där... men tror ni att det kommer hjälpa? I annat fall får jag väl skicka tillbaka ljudkortet innan jag öppnar det :/

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att stänga av funktionen i BIOS? Meny 'Advanced BIOS features', 'Speech POST Reporter'

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

yes box det har jag... allt som ens är relaterat till rösten har jag stängt av men det har inte hjälp :/ den fortsätter att upprepa "system failed cpu test" om och om igen

ibland i några minuter, ibland i flera dagar i sträck :/

Permalänk
Hedersmedlem

Reset CMOS då?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken hardware revision har du, och vilken BIOS?

rev. < 1.04 är extremt problematiska, liksom tidiga BIOS till alla kort.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

jag har testat att resetta bios, flasha det till nyaste versionen och omstallera om operativsystemet... det enda jag kan komma på som jag inte testat är att köra med ett pci ljudkort, vilket jag har beställt men jag vet inte om det kommer att funka :/ vore onödigt att testa det och se att det inte funkar...

Permalänk
Medlem

Brorsan hade samma problem, så vi ryckte bort post-speech chippet för att få den att hålla käften..

Verkar vara ett vanligt problem som A7N8X-orna har.

Under den nedersta PCI-slotten finns speech-chippet, en 8-fotigt chip, slit ut den med rötterna och bränn upp den så den inte kan krypa tillbaka och orsaka ytterligare problem

Permalänk
Medlem

hahah vfan, är det inte risk att man har sönder något annat då Oo

hur gjorde ni annars? tog ni typ bara en kniv och pilla bort "skiten" eller har ni något mer raffinerat verktyg

Permalänk
Medlem

det är en såndär borttagbar krets, bara ta en skruvmejsel och bända loss kretsen försiktigt utan att böja benen.

Om du är rädd att nått ska gå sönder så rekommenerar jag att du slår av strömmen och drar ut nätsladden först

Permalänk
Medlem

eh ja, det kan vara en fördel :s om det inte försvinner med det nya ljudkortet så får jag väl göra det

Permalänk
Medlem

Post speech-prylen funkar endast på det inbyggda ljudkortet så om du kopplar in ett nytt så försvinner det.

Permalänk
Medlem

guld, tack för alla svar ^^