Permalänk
Medlem

MAC o PC

Läste en artikel häromdan att man nu kan ha windows på sin MAC.
Eftersom jag alldrig har sett en MAC men mina egna ögon (utom på bild) så undrar jag vad är skilnaden mellan en PC o en MAC. Vad är det som gör att man inte förens nu har kunnat använda Windows i en MAC ???

Permalänk
Medlem

Man har kunnat använda (emulerat) Win i en Mac sedan kronprincessan sket i blöjorna.
Bara för du inte läst om det så behöver det ju inte betyda att det inte finns, dessutom borde det ju inte vara svårt att veta vad en Mac är om man orkar läsa en gnutta.

Vad har din Windowsfråga i "UNIX och övriga operativsystem" att göra?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det förkortas INTE MAC!

Apple har tidigare kört med en helt annan processorarkitektur i sina datorer vilket självklart gjort det omöjligt att köra Microsofts x86-binärer. De håller nu på att gå över till processorer av Intel av x86-typ. Hårdvaran i övrigt skiljer sig inte på några fundamentala plan, den stora skillnaden är egentligen att Apples datorer saknar BIOS vilket tills vidare omöjliggör konventionell installation av Microsofts Windows.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Avstängd

Att man kan installera Windows på en Mac visar ju bara en sak. Att Apple behöver alla kunder dom kan få

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Att man kan installera Windows på en Mac visar ju bara en sak. Att Apple behöver alla kunder dom kan få

Så illa går det inte för dem.

Citat:

Försäljningen av den minsta Macbok-modellen med 13,3-tumsskärm ökar. I juni gick 120 000 enheter, jämfört med omkring 100 000 när modellen lanserades i april, skriver Digitimes.

http://www.idg.se/ArticlePages/200607/05/20060705090847_IDG.s...

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

apple gick nyligen om dell i storlek, o dell är ju en rätt stor tillverkare på PC sidan om man ser till antal sålda datorer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
apple gick nyligen om dell i storlek, o dell är ju en rätt stor tillverkare på PC sidan om man ser till antal sålda datorer

Källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Källa?

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=apple+...

OT nu?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Att man kan installera Windows på en Mac visar ju bara en sak. Att Apple behöver alla kunder dom kan få

Ja, Apple måste vara det enda kommersiella företaget som tänker så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
apple gick nyligen om dell i storlek, o dell är ju en rätt stor tillverkare på PC sidan om man ser till antal sålda datorer

Var väl Aktievärdet som gick om Dell om jag inte kommer ihåg fel.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Var väl Aktievärdet som gick om Dell om jag inte kommer ihåg fel.

ja, alltså inte antal sålda datorer. utan hur mycket företaget är värt in cash så att säga :D:D nå annat menade ja inte.

det ironiska va ju det där med att michel dell (VD för dell) för några år sen när apple gick dåligt, att om han var ägare skulle han lägga enr det o dela ut möjlig vinst till aktieägarna, tji fick han

men detta ä ju rätt OT

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Om man instalerar windows på en apple (mac) så har man ju sumpat hela poängen redan där. Ungefär som att sitta på tronen och få en slägga i huvudet och trilla ner igen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Ungefär som att sitta på tronen och få en slägga i huvudet och trilla ner igen.

Med den liknelsen förstår man ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Med den liknelsen förstår man ännu mindre.

Om vi säger som såhär då. Köpa en Porsche men byta ut motorn mot en från en gammal sunkig Volvo 240.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Eller såhär: som att skaffa en Mac och lägga in Windows på den.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Eller såhär: som att skaffa en Mac och lägga in Windows på den.

Eller: "Ungefär som att sitta på tronen och få en slägga i huvudet och trilla ner igen."

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Haha, inte helt oväntad utveckling på den här tråden.

Det finns vissa ämnen som verkligen är helt omöjliga att diskutera objektivt på detta forumet; Mac vs. PC = givet flamewar, Intel vs. AMD = say no more, Nintendo - PS - Xbox = omg.

Skratt retande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

man kan ha osx windows och något annat *nix på en intelcore macentosh.
allt man behövet är en spesial instalerad vesion av lilo (vet inte om det går meg grub.)
källa: TLLTS

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
man kan ha osx windows och något annat *nix på en intelcore macentosh.
allt man behövet är en spesial instalerad vesion av lilo (vet inte om det går meg grub.)
källa: TLLTS

Tror GRUB ska klara detta också.

Permalänk
Medlem

men gör man dätta kan man inte använda bootcamp(pga att bootcamp vill att hela hdd:n skall vara hfs..). men man kan ju alltid köra pararells (tror jag det heter...)

edit:
tänker...
oj, jag vill nog ha en mac...
tänker...
eller nej, filen hittas inte för att utföra "köp en mac" kommer nu starta om.
tänker..
åker och badar....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Det har, som tva sa, "alltid" gått att köra windows på en mac. Anledningen (antar jag) till att det uppmärksammas just nu är att det går att köra lika fort som på en "vanlig pc". Tidigare var man som sagt tvungen att emulera. Det populäraste programmet för detta heter Virtual PC, numera ägt av Microsoft.

Virtual PC fungerar utmärkt för lättare saker (den där access-databasen som man bara måste få upp...) men värdelöst för saker som faktiskt kräver lite mer än kontorsprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det har, som tva sa, "alltid" gått att köra windows på en mac. Anledningen (antar jag) till att det uppmärksammas just nu är att det går att köra lika fort som på en "vanlig pc". Tidigare var man som sagt tvungen att emulera. Det populäraste programmet för detta heter Virtual PC, numera ägt av Microsoft.

Virtual PC fungerar utmärkt för lättare saker (den där access-databasen som man bara måste få upp...) men värdelöst för saker som faktiskt kräver lite mer än kontorsprestanda.

Precis, för nu kan det köras "native", eftersom Macen numer är byggd på x86-arkitekturen och är inte särskilt mer annorlunda än en vanlig PC.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Om man instalerar windows på en apple (mac) så har man ju sumpat hela poängen redan där. Ungefär som att sitta på tronen och få en slägga i huvudet och trilla ner igen.

Är väl rätt bra om man vill lira lite.
Det är det som saknas på Macen - spel.

Permalänk

Jag är lite sugen på att stoppa in windows på min nästa mac. Det är en fördel att ha tillgång till programutbudet för windows utan att hålla sig med separata datorer. Däremot ser jag ingen anledning till att köra windows "till vardags".