Permalänk
Medlem

Problem med xubuntu

Jag har nu gett mig på linux igen, sist gång körde jag ubuntu men jag fick inte ljudet att fungera, nu fungerar ljudet men jag har lite andra frågor

1. Hur fixar jag än högre upplösning? När jag går in i etc/x11/xorg.conf och ändrar får jag upp medelandet "Error, cant open file to whrite".

2. Hur installerar man saker? Vad jag har förstått är att man skriver "sudo apt-get install (filens sökväg)". Har jag rätt eller fel, eftersom att det inte funkar att installera irssi så?

Edit: Grammatik.

Permalänk
Medlem

1. Vanliga användare har inte tillgång till att ändra i xorg.conf, du måste vara vara inloggad som root eller använda sudo (senare rekomenderas)

2. testa att köra sudo apt-get update så bygger denom sin databas över tillgängliga paket. Eller anänd synaptic package manager (finns i menyn under administration)

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk

clp: sudo apt-get install paketnammn.
För att söka sudo apt-cache search vadsomhelst.

man måste köra med "sudo nano /etc/....." men du kan ju köra "sudo -s" så blir du inloggad som root, och slipper därför skriva sudo före varje kommando.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

root@damir-desktop:~# apt-get install /home/damir/irssi-0.8.10a.tar.gz
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)

Vad är det som är fel?

Permalänk
Medlem

nej... apt-get är för paket som finns i förådet.
om det är en tarball (source typ) skall du extrahera det och sedan komilera)
om det inte är det följ Instruktionerna...

Tex.
sudo apt-get install gimp
eller
sudo apt-get install inkscape

för att kompilera ett paket behöver du diverse DEV paket...

cd "mappen med source filerna"
./configure
make
(sudo) make install

Edit :
för att göre det hela mycket änklare använd "sudo synaptic" eller "gksu synaptic" (bara att skriva i terminalen..)

edit:
för att instalera paket som du har på "hårddisken":

  • 1 .se till att paketer är i .deb (ubuntu format, kan även gå med debian)
    2. att su har rätt paket som behövs.
    3. sudo dpkg install "sökväg till paket"

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Okej, allt är fixat nu, förutom en sak, upplösningen, det vägrar funka! Jag har googlat, sökt i forumet samt snackat med folk över irc, när jag sitter i xorg.conf och ska spara det jag ändrat får jag fram "can't open file to write". Riktigt irriternade att behöva sitta i 1024x756

Permalänk
Medlem

men som sagt du måste vara root
sudo!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag har kört sudo -s

Permalänk
Medlem

funkar det inte att öpnna med ?
sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem

Det ser ut såhär:

(klickbar)

Permalänk
Medlem

stort X i X11 för *nix är känslig för stora och små bokstäver...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Men f*n, det går inte, har t.o.m. tagit bort alla andra alternativ.
http://img95.imageshack.us/img95/8766/fanfanfan6tl.png

Permalänk
Medlem

men nu kom du ju in i xorg.conf i alla fall

Permalänk
Medlem

Ja, men jag har fixat så att det är 1280x1024 överallt, men det funkar inte.

Permalänk
Medlem

Googla fram vad din monitor har för "Vertical Refresh" och "Horizontal Sync" värden (brukar även stå i manualen) och ändra under Section "Monitor" i 'xorg.conf' så att det ser ut ungefär så här:

# # IBM ThinkPad X40 - 12" TFT Section "Monitor" Identifier "LCD" HorizSync 28-49 VertRefresh 43-72 Option "DPMS" EndSection # # ViewSonic VA702 - 17" TFT Section "Monitor" Identifier "External Monitor" HorizSync 30-82 VertRefresh 60-60 Option "DPMS" EndSection

Då bör du se alternativet 1280x1024 i "System > Inställningar -> Skärmupplösning" i Gnome.

Edit: Ändra inte raden Identifier som i mitt exempel, annars måste du editera på fler ställen i 'xorg.conf' utan bara HorizSync & VertRefresh

Permalänk
Medlem

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Tryck enter tills du kommer till valen för skärmupplösning markera 1280x1024 med mellanslag, Tryck enter tills du kommer ut ur configureringen.

Fort var det gjort Varför krångla till det?

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Tryck enter tills du kommer till valen för skärmupplösning markera 1280x1024 med mellanslag, Tryck enter tills du kommer ut ur configureringen.

Fort var det gjort Varför krångla till det?

Det funderade jag också på när han vill installera irssi från sås, speciellt med tanke på

haffe@lillkebaben:~$ apt-cache search irssi irssi - terminal based IRC client irssi-dev - text-mode version of the irssi IRC client development files irssi-text - irssi dummy transition package ctrlproxy - An IRC proxy with multiserver support ekg - console Gadu Gadu client for UNIX systems fisg - Fast IRC Statistics Generator irssi-plugin-icq - ICQ plugin for irssi irssi-scripts - collection of scripts for irssi libconfig-auto-perl - Magical config file parser

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.