behöver eran hjälp att välja OS

Permalänk
Medlem

behöver eran hjälp att välja OS

Hej! Jag funderar på att byta till Linux lr nån form av det. Eftersom att jag har kommit på att Windows har för många säkerhets hål. Jag har aldrig haft Linux förut. Men jag vill ha nåt som inte är allt för komplicerat. dubbel klickar man på en .exe fil så ska den installera automatiskt, man ska inte behöva skriva kommandon. Men jag behöver verkligen era skillz.

Program som ska funka helst är:
Subtitle workshop, steam, mIRC, Winamp, Vlc, Power DVD, Nero, utorrent, dc++, DAEMON Tools, Ventrilo, msn mesenger, Win rar, FireFox, NOD 32, o.s.v

Ni får gärna ge förslag och länkar på hur operativsystemet ser ut och lite om vad man kan göra med det. Ni får jätte gärna fråga mig om ni har några funderingar... Hoppas verkligen ni kan hjälpa mej med det här.

behöver hjälp med hur man installerar linux också. Min dator är AMD 3200+, SAPPHiRE x800GTO, 1024 mb minne, Moderkort: ASUS A8N-e.

Jag är alltså helt nybörjare på det är så jag har inte en aning om nåt typ. där för jag frågar här.

Permalänk
Medlem

Finns torrentklienter, dc klienter, irc kklienter, video klienter osv som slår dom som e gjorda till windows.

Skall du ha det lätt för dig är Ubuntu något för dig.
Finns många bra. Tex Slackware, Debian, Gentoo med flera.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Som föregående talare säger skulle nog, ubuntu vara ett bra alternativ. Likaså kubuntu, eller xubuntu.

Kör själv xubuntu.

Permalänk

Re: behöver eran hjälp att välja OS (nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
Hej! Jag funderar på att byta till Linux lr nån form av det. Eftersom att jag har kommit på att Windows har för många säkerhets hål. Jag har aldrig haft Linux förut. Men jag vill ha nåt som inte är allt för komplicerat. dubbel klickar man på en .exe fil så ska den installera automatiskt, man ska inte behöva skriva kommandon. Men jag behöver verkligen era skillz.

Program som ska funka helst är:
Subtitle workshop, steam, mIRC, Winamp, Vlc, Power DVD, Nero, utorrent, dc++, DAEMON Tools, Ventrilo, msn mesenger, Win rar, FireFox, NOD 32, o.s.v

Ni får gärna ge förslag och länkar på hur operativsystemet ser ut och lite om vad man kan göra med det. Ni får jätte gärna fråga mig om ni har några funderingar... Hoppas verkligen ni kan hjälpa mej med det här.

behöver hjälp med hur man installerar linux också. Min dator är AMD 3200+, SAPPHiRE x800GTO, 1024 mb minne, Moderkort: ASUS A8N-e.

Jag är alltså helt nybörjare på det är så jag har inte en aning om nåt typ. där för jag frågar här.

kolla:

1: Man kan inte med ett klick installera _alla_ program från windows i linux.
2: Ingen av dem där programmen förutom FF finns till linux. Du kommer altså vara tvungen att hitta alternativa program såsom xchat för irc, bmp eller xmms för mp3 osv osv. Spel ska man inte ha i linux, dock så kan ju steam funka, men spela det gör man på windows.

Sen så är liksom linux kärna som kanske är runt 50 mb? Jag har ingen aning här faktiskt :P. Och ovanpå det bygger man till olika saker. Det finns olika "distar" där dem redan har byggt på olika program och annat.

En bra nybörjar dist är Ubuntu, snabb, enkel och trevlig. En lite svårare dist kan vara Gentoo eller slackware. Där får du sitta och hacka kommandon som i cs konsollen för att få allt att funka, men det kan även hända att du i ubuntu måste hacka lite

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

tja ubuntu är vanligast http://www.ubuntu-se.org/

.exe filer går inte installera om du inte kör någon windows emulator som typ wine .
och då måste du vara beredd på att pilla i en terminal om du ska använda linux till avancerade saker som windows spel med mer.

alla dina program finns eller i alla fall alternativ till utom steam Subtitle workshop och dc++.
steam med CS går att få igång med wine vilket också går med dc++ men det är inte helt lätt att få igång

så du bör nog hålla dig till windows men är du intresserad av linux så tanka ubuntu för att se hur det är.

Permalänk
Medlem

Glömde detta, Varför köra antivirus program och brandvägg på en linux burk?

Brandvägg finns med från installationen, men antivirusprogram behövs ju knappast.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Okej. Det verkar ganska komplicerat :S Men jag pallar inte installera om Windows när det blir segt och massa skit på. Men finns ubuntu som live cd?? kan någon ge länk isf?

Okej. aa som sagt jag vet inte mkt om linux. Är det svårt att få virus på linux?

Permalänk
Medlem

nej det finns ingeavirus till linux

och ja ubuntu finns som livecd då du installera från det
http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu
och du kan behålla windows när du installerat ubuntu

Permalänk

För att komma igång med Linux måste du faktiskt läsa lite själv, det går inte att fråga om ALLT.

Läs på sidan det tipsades om lite längre upp (orkar du inte skrolla upp så var adressen http://www.ubuntu-se.org/ )

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Okej. Men vill jag ta bort Windows är det bara att installera ununtu då? Men ska man skriva in några grejer när man ska köra live cs lr laddar den alldeles själv?? kan man göra program från Windows när man kör ubuntu live cd? Kan man gå in på sina andra 2 hårddiskar när man kör ubuntu??

[ABF]Henkeman: Jag har faktiskt läst hur det fungerar. Men får läsa några gånger till..men måste ju fråga det som man inte fattar? lr hur?

har man AMD athlon64 processor ska man ladda ner AMD64 va?

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag har fått av er.

Hur ska man bränna .iso filen sen?? med Nero burning rom -> burn image? lr hur ska man bränna`?

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar dig att ta hem och installera 32-bitars utgåvan då vissa saker inte finns för 64-bitars och kommer mest bara att ställa till problem för dig om du vill få dom att funka, för att göra det så enkelt som möjligt så kör på 32-bitars, den lilla prestanda skillnaden du kanske kan få kommer du nog inte att ha så stor nytta av om du inte gör stora beräkningar som t.ex i databaser, rendreringar o liknande.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

PMJ: vilken ska jag ta då? Ladda ner för Intel x86, Power PC eller för AMD64? Jag tog AMD64. Så vilken tkr du jag ska ta?

Permalänk
Medlem

Dessa är 32bitars utgåvorna funkar till alla maskiner i princip.

PC (Intel x86) desktop CD

PC (Intel x86) alternate install CD - Denna är en textbaserad installation och mer inriktad till lite mera avancerade användare eller hur man ska säga som har speciella krav på saker dom vill kunna ställa in under installationen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

kör Intel x86 och ja bränn image i nero
du bör behålla windows eftersom du spelar en del vilket du kan välja när du installerar tror jag

Du kommer nog bara kunna läsa från din windows disk och som sagt läs på lite själv också.

Permalänk
Medlem

Här är länkar till deras forum och wiki, bra ställen att söka hjälp på, när det är installerat hittar du xchat-gnome i menyn (irc client) så är det bara att ansluta med den så kommer du direkt in på deras support kanal också.

http://www.ubuntuforums.org/
https://wiki.ubuntu.com/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Okej det låter jätte bra..Tack så jätte mkt för all hjälp. uppskattar det till 110%

Det alltså den här som jag ska använda?: Använd denna skiva för att testa Ubuntu utan att installera det, eller installera Ubuntu. Du vill troligen ha den här.
#

Det här är både tidigare Live-CD och Installatians-CD i ett. Den kräver 192 MB RAM.
Ladda ner för Intel x86, Power PC eller för AMD64

Sen ska jag ladda ner Intel x86?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
Okej det låter jätte bra..Tack så jätte mkt för all hjälp. uppskattar det till 110%

Det alltså den här som jag ska använda?: Använd denna skiva för att testa Ubuntu utan att installera det, eller installera Ubuntu. Du vill troligen ha den här.
#

Det här är både tidigare Live-CD och Installatians-CD i ett. Den kräver 192 MB RAM.
Ladda ner för Intel x86, Power PC eller för AMD64

Sen ska jag ladda ner Intel x86?

Låter lämpligt.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte bra att det inte gick att bränna .iso filen på en DVD-r skiva måste man verkligen ha CD-r/RW skiva för att bränna filen?

Edit: Fixade det.

Permalänk
Medlem

Re: behöver eran hjälp att välja OS (nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McNuggle
Hej! Jag funderar på att byta till Linux lr nån form av det. Eftersom att jag har kommit på att Windows har för många säkerhets hål. Jag har aldrig haft Linux förut. Men jag vill ha nåt som inte är allt för komplicerat. dubbel klickar man på en .exe fil så ska den installera automatiskt, man ska inte behöva skriva kommandon. Men jag behöver verkligen era skillz.

Program som ska funka helst är:
Subtitle workshop, steam, mIRC, Winamp, Vlc, Power DVD, Nero, utorrent, dc++, DAEMON Tools, Ventrilo, msn mesenger, Win rar, FireFox, NOD 32, o.s.v

Ni får gärna ge förslag och länkar på hur operativsystemet ser ut och lite om vad man kan göra med det. Ni får jätte gärna fråga mig om ni har några funderingar... Hoppas verkligen ni kan hjälpa mej med det här.

behöver hjälp med hur man installerar linux också. Min dator är AMD 3200+, SAPPHiRE x800GTO, 1024 mb minne, Moderkort: ASUS A8N-e.

Jag är alltså helt nybörjare på det är så jag har inte en aning om nåt typ. där för jag frågar här.

Tråkigt att säga det, men först och främst; exe-filer fungerar inte med Linux.
I stort sett inga program av de du nämner fungerar i Linux (med det finns alternativ), de är helt enkelt endast byggda till Windows-plattformen, med undantag för Firefox (cred till dom) Antivirusprogram (NOD32) känns ju lite överflödigt i Linux.. Finns inte mycket virus till det os:et..

Som många andra i denna tråd säger, skulle även jag rekommendera Ubuntu till dig. Det är en enkel distribution med uppdaterade paket och ett bra pakhanteringssystem när du ska installera nya program m.m. Enkelt att komma igång med och enkelt att hålla uppdaterat.
www.ubuntu.com
Ladda ner och bränn iso-filen som en image i t.ex Nero.

Observera att det i stort sett aldrig går riktigt smärtfritt att switcha från Windows till Linux bara sådär.. Du kommer säkerligen slita håret av dig flera gånger om i frustration
Ge det någon/några månader så kanske du har kommit in i det lite. Personligen har jag aldrig lyckats hålla mig kvar med Linux (inte som workstation menar jag då. På mina servrar kör jag Linux). Oftast på tok för mycket pill för att få igång saker och ting, vilket helt enkelt är för jobbigt och tar för mycket tid.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Okej. Nee jag ska ju köra live cd och testa hur det är..kan jag det inte så är det ju inte mkt o göra.

Edit: Jag har försökt få igång ubuntu men inte lyckats. Allt laddar och så men sen kmr det fram till en sida där man ska skriva in sudo, -u username och massa..Där har jag inte en aning om hur man ska göra?? :S Så är det någon som kan hjälpa mig med det?

Permalänk
Medlem

hmm... allt du behöver göra är att stoppa i din skiva (om det är standard live/install-cd du har till ditt förfogande), välja första alternativet i menyn när den frågar vad du vill göra och sedan kommer du vara inloggad o klar efter en stunds laddande.

När ber den dig om sudo? behövs iaf inte för att logga in, möjligtvis om du försöker göra något som kräver root-rättigheter...

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
hmm... allt du behöver göra är att stoppa i din skiva (om det är standard live/install-cd du har till ditt förfogande), välja första alternativet i menyn när den frågar vad du vill göra och sedan kommer du vara inloggad o klar efter en stunds laddande.

När ber den dig om sudo? behövs iaf inte för att logga in, möjligtvis om du försöker göra något som kräver root-rättigheter...

Så till vida att han inte har dragit ned alternative skivan... Vilket med hans beskrivning verkar vara problemet.

Nybörjarens misstag.

Och McNuggle om du bara vill prova i LiveCD läge är knoppix att rekomendera.

Eller kororaa

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk

Håll dig kvar till Windows, att lära sig det systemet först är ju en bra idé.

Din motivation att byta till ett annat OS är ju inte den bästa heller.

Mina slantar är på att även om du byter till någon Linux dist så är du tillbaka till windows inom några veckor.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Re: Re: behöver eran hjälp att välja OS (nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
kolla:

1: Man kan inte med ett klick installera _alla_ program från windows i linux.
2: Ingen av dem där programmen förutom FF finns till linux. Du kommer altså vara tvungen att hitta alternativa program såsom xchat för irc, bmp eller xmms för mp3 osv osv. Spel ska man inte ha i linux, dock så kan ju steam funka, men spela det gör man på windows.

VLC finns ju till Linux.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att linux är något för dig? Du kommer att träda in i en helt ny värld med nya begrepp. Det kommer att kräva mycket läsande och eget pillande.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Re: Re: Re: behöver eran hjälp att välja OS (nybörjare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
VLC finns ju till Linux.

my bad

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Mjoo jag vill iaf testa Linux och se hur det är. Men vilken ubuntu ska jag ha?? hittade en igår men det var ju fel tydligen..Men jag vill gärna ha den som dvd..ge länk tack.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hum, är det bara jag som får en tom .iso fil om jag klickar på den länken?
Förövrigt så känns det bara slöseri med tid om du inte vill "använda massa komandon"

http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06-desktop-i38...

länk till en CD-image desktop/livecd/install - ja, det är en sådan du ska testa.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Movement: nej jag får också det.

Meto: Gärna en länk där man kan ladda ner, tack.