Permalänk
Medlem

Vilken dist ska jag använda?

Jag har en P2a 400mhz med 256 RAM som jag använder till torrents, ftp och boinc, så behöver ju egentligen inget GUI, vill dock kunna fjärrkontrollera den på något smidigt sätt från min windows burk. Och jag är total Linux noob
Nån som har nån idé?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Slackware för den burken, installationen är väldigt enkel så den klarar du nog utan problem. Sedan att fjärrstyra görs bäst med SSH och en trevlig klient för Windows är Putty.

Du beöver bara första skivan med Slackware.

En trevlig torrent klient är rtorrent och finns tyvärr ej med i Slackware. Jag vet att jag stöde på patrull när jag försökte kompilera rtorrent själv så det kan vara lite svårt. Men jag vet att någon här på forumet gjorde ett paket i någon form.

Boinc vet jag ej vad det är så det kan jag inte ge något råd om.

Sedan FTP finns det massor med trevliga ftpds för Linux, jag har faktiskt inget emot någon utav följande, vsftpd, proftpd, pureftpd och glftpd(min favorit).

EDIT:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid...
Där har du en länk till en tråd där jag fick hjälp med att få igång rtorrent, och det fungerar super för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visserligen inte Linux, men det låter som FreeBSD skulle kunna passa perfekt för ditt ändamål. Extra bra eftersom du säger dig vara Linux-noob och därmed inte är Linux-skadad än.

Några fler länkar för dig:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/6....
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

De mesta skulle gå fint, men kör in debian netinstall, så får du det mesta med, från början, sedan bara apt-get:a hem resten.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Visserligen inte Linux, men det låter som FreeBSD skulle kunna passa perfekt för ditt ändamål. Extra bra eftersom du säger dig vara Linux-noob och därmed inte är Linux-skadad än.

Några fler länkar för dig:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/6....
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Om ni ursäktar en offtopic-fråga; Ilja, vad är det som gör dig så förtjust i FreeBSD?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Haha, det kan inte vara lätt att fråga om bra distar Du har fått lika många olika dist-alternativ (och även bsd sticker fram) som svar i tråden ^^... Det handlar väl mycket om personligt tycke och smak det här... Själv kör jag Debian och Ubuntu för att jag gillar "apt"-verktygen för att hantera program.

Sen är det väl inte allt för mycket som står på spel heller, skulle du inte gilla en dist kostar det ju inte mycket mer än en brännbar cd skiva (lite beroende på dist och installationsform) och tid för att testa en helt annan

Anyway, lycka till

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar slackware som granden annars Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Visserligen inte Linux, men det låter som FreeBSD skulle kunna passa perfekt för ditt ändamål. Extra bra eftersom du säger dig vara Linux-noob och därmed inte är Linux-skadad än.

Några fler länkar för dig:
ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/ISO-IMAGES/6....
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/

Det finns ingen officiell version av BOINC som stödjer *BSD.

Sen har jag en fråga till, hur bör jag göra med partionerna? Vilket/vilka filsystem? Jag använder nämligen torrent för att ladda ner till FTP arkivet på den burken, sen laddar jag ner det över FTP till mina andra datorer.

Någon som vet om det finns något liknande Streamripper pluginen till winamp till något musikprogram i linux? Eller fungerar winamp i linux?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Om ni ursäktar en offtopic-fråga; Ilja, vad är det som gör dig så förtjust i FreeBSD?

Mm, det undrar jag med Han rekommenderar det ganska ofta också.
Det är ju säkert bra och så, men vad är det som gör det bättre, enligt dig(Ilja), än Linux?

Ontopic: Jag rekommenderar också Slackware. Väldigt enkel dist enligt mig. Kanske inte så himmla enkel att använda av en nybörjare, men när man kan lite så tycker jag det är enklare uppbyggt än andra distar.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Det finns ingen officiell version av BOINC som stödjer *BSD.

boinc-client finns i ports i FreeBSD iaf.

Port: boinc-client-5.4.9
Path: /usr/ports/net/boinc-client
Info: Berkeley Open Infrastructure for Network Computing client

även några andra boinc-grejer finns i ports.
Port: boinc-einsteinathome-4.09,1
Path: /usr/ports/astro/boinc-einsteinathome
Info: Search for gravitational waves, a distributed computing project

Port: boinc-setiathome-enhanced-5.12
Path: /usr/ports/astro/boinc-setiathome-enhanced
Info: Setiathome Enhanced for BOINC

Port: boinc-simap-5.08
Path: /usr/ports/biology/boinc-simap
Info: Similarity Matrix of Proteins project for BOIN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
boinc-client finns i ports i FreeBSD iaf.

Port: boinc-client-5.4.9
Path: /usr/ports/net/boinc-client
Info: Berkeley Open Infrastructure for Network Computing client

även några andra boinc-grejer finns i ports.
Port: boinc-einsteinathome-4.09,1
Path: /usr/ports/astro/boinc-einsteinathome
Info: Search for gravitational waves, a distributed computing project

Port: boinc-setiathome-enhanced-5.12
Path: /usr/ports/astro/boinc-setiathome-enhanced
Info: Setiathome Enhanced for BOINC

Port: boinc-simap-5.08
Path: /usr/ports/biology/boinc-simap
Info: Similarity Matrix of Proteins project for BOIN

Notera: Officiell. Då du lånar ut din dator till folk så vill jag vara säker. Därav bara officiella klienter, och stora projekt.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Notera: Officiell. Då du lånar ut din dator till folk så vill jag vara säker. Därav bara officiella klienter, och stora projekt.

Säker på vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Säker på vad?

Att dom inte h4xx0rar mig.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Att dom inte h4xx0rar mig.

Vem är "dom"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Vem är "dom"?

Nu var det inte BOINC och BOINCs säkerhet denna tråden handlade om, eller hur?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

taotl: Var det inte du som drog upp säkerheten hos BOINC först? Enda sklinnaden är att BIONC kompileras på en FreeBSD-maskin, kanske ens egna. Att en H4xxorad klient skulle
överleva i portsträdet så länge är rätt osannolikt så sluta leka duktig.

Permalänk
Medlem

När jag var i din situation (Linux-noob med en äldre burk som stog och tankade torrents, som jag ville uppgradera till Linux) valde jag Ubuntu (serverinstall utan X) eftersom jag ville testa lite mer med Linux, och det är jag fortfarande rätt nöjd med

Kör den som LAMP-server (Linux-Apache-MySQL-PHP) och Torrentflux 2.1, och även dedikerad spelserver när det behövs

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Det borde ligga en klistrad tråd med svaret på den här frågan. Och eftersom alla främst rekommenderar sin favorit dist när flera alternativ egentligen finns borde även den här länken finnas med i det svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Om ni ursäktar en offtopic-fråga; Ilja, vad är det som gör dig så förtjust i FreeBSD?

Spelar det egentligen någon roll varför jag gillar FreeBSD? Det är i grund och botten en ren smaksak.
Det torde vara mer intressant att fråga varför jag rekommenderar folk att använda FreeBSD.
Kort svar: Folk ber om rekommendationer.
Långt svar: När folk ber om rekommendationer, är de oftast omedvetna om att det finns något annat än Linux. Jag gör dem uppmärksamma på alternativ, för att de ska få en chans att prova på ett operativsystem som jag tycker väldigt bra om. Kanske kommer de att prova och också tycka om det.
F.ö. är jag ingen FreeBSD-fanatiker. Jag ska själv snart prova Linux igen, för att se om det har blivit bättre. Jag har bara aldrig tyckt lika bra om det tidigare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Spelar det egentligen någon roll varför jag gillar FreeBSD? Det är i grund och botten en ren smaksak.
Det torde vara mer intressant att fråga varför jag rekommenderar folk att använda FreeBSD.
Kort svar: Folk ber om rekommendationer.
Långt svar: När folk ber om rekommendationer, är de oftast omedvetna om att det finns något annat än Linux. Jag gör dem uppmärksamma på alternativ, för att de ska få en chans att prova på ett operativsystem som jag tycker väldigt bra om. Kanske kommer de att prova och också tycka om det.
F.ö. är jag ingen FreeBSD-fanatiker. Jag ska själv snart prova Linux igen, för att se om det har blivit bättre. Jag har bara aldrig tyckt lika bra om det tidigare.

OT igen kanske, men undrar vad som faktiskt gör att du gillar FreeBSD bättre? Hört att bsdportar ska vara rätt smidiga att handskas med, och att mountning sker på ett annat sätt. Tipsa oss ovetande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Spelar det egentligen någon roll varför jag gillar FreeBSD? Det är i grund och botten en ren smaksak.
Det torde vara mer intressant att fråga varför jag rekommenderar folk att använda FreeBSD.
Kort svar: Folk ber om rekommendationer.
Långt svar: När folk ber om rekommendationer, är de oftast omedvetna om att det finns något annat än Linux. Jag gör dem uppmärksamma på alternativ, för att de ska få en chans att prova på ett operativsystem som jag tycker väldigt bra om. Kanske kommer de att prova och också tycka om det.
F.ö. är jag ingen FreeBSD-fanatiker. Jag ska själv snart prova Linux igen, för att se om det har blivit bättre. Jag har bara aldrig tyckt lika bra om det tidigare.

Jag är intresserad av varför du väljer FreeBSD framför Linux. Inte för att klaga på dina rekommendationer, utan för att jag faktiskt undrar. Har funderat lite på att testa, men enligt vad jag har hört så kommer det inte att fungera så bra med min sil3112-krets. Hur som helst, det är klart att det är intressant att höra varför en användare väljer det ena systemet framför det andra.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Jag använder gentoo till alla burkar just nu (workstation, filserver, htpc och webbserver) nu har dom en grafisk installer så nu kan det även vara en lämplig dist för nybörjare.
annars skulle jag rekommendera freeBSD, det går snabbt att installera och det har mycket packet som man vet funkar. portsträdet är nästan lika bra som gentoo:s portage.
jag använde freeBSD som filserver tidigare och det funkade bra i flera år.
slackware är en ypperlig dist om man vill lära sig linux, har man det som mål ska man undvika suse,redhat och andra väldigt grafisk distar. (bara min åsikt)

Visa signatur

[WS:abitAW8,intel805d@3.4Ghz,1gb,gf6800,raptor36gb][Filserver:Athlon:1.4Ghz,2GbECC,20gb,9*250GB][Htpc:p4.2,0Ghz,1Gb,40Gb,gf4mx4000,Audigy2platinum][Webb:2*pIII500,1gb,scsi9gb,ide200gb]
gentoo all the way! (lirc och freevo i htpc:n)

Permalänk

Gentoo.... Skit ner dig grabben... aldrig någonsin att jag skulle rekommendera den för nybörjare... något mer tidskrävande än Gentoo får man leta efter... Nej, Det jag rekommenderar är Ubuntu utan X. Där finns ett enormt stort arkiv med program bara att apt-get sen köra. rtorrent är bara att apt-get, ftp likaså. BOINC vet jag inte vad det är... Men det finns garanterat det med.

Permalänk
Medlem

Skulle säga Ubuntu om du är nybörjare, vill du ge dig ut på lite djupare vatten så hade jag testat på debian. Ubuntu bygger på just Debian, båda två kör samma pakethantersingssystem - nämligen APT som har nämnts ett par tidigare gånger i tråden.

APT är ett mycket smidigt system som gör att du inte behöver tänka på att ett paket kan bero på ett annat, detta fixar APT själv.

Tummen upp för Ubuntu och Debian

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajp
Skulle säga Ubuntu om du är nybörjare, vill du ge dig ut på lite djupare vatten så hade jag testat på debian. Ubuntu bygger på just Debian, båda två kör samma pakethantersingssystem - nämligen APT som har nämnts ett par tidigare gånger i tråden.

APT är ett mycket smidigt system som gör att du inte behöver tänka på att ett paket kan bero på ett annat, detta fixar APT själv.

Tummen upp för Ubuntu och Debian

Kan bara instämma.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

debian netinstall ska du ha

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Crux, Gentoo, Linux from scratch! gobolinux! rubix! DSL! slackware! mepis! jag kan rabla hur många som helst ^^

Om du verkligen vill lära dig linux så är det slackware som gäller, det är det absolut bästa om man ska lära sig Linux.

Debian är ett alternativ som körs på många servrar världen över, lite bekvämare att underhålla om du nu ska göra det men man lär sig inte en 10del som av slackware.

Om du bara vill ha upp en server snabbt och lätt så är Ubuntu det enklaste. Du lär dig ungefär lika mycket som en fiskpinne på historiska muséet men lätt är det.

slackware är mitt tips

Visa signatur

ubuntu 16.04