Permalänk
Medlem

Amd processorer

hejsan, jag och min vän sitter på ett ganska stort dilemma. vi sitter just nu och tänker på vad som skulle passa bäst i hans nya dator.

vi har funderat på följande:

AMD X2 3800+
AMD 64 4000+
Intel 660 3.6ghz

nu är frågan, vad skulle passa bäst för ett spel som släpps inom en snar framtid som rekommenderas till en 3.0ghz P4. datorn ska enbart vara anpassad till spelet och det kommer antagligen inte behöva Dual Core

Permalänk
Medlem

båda amd processorerna är bättre för spel än intels.

jag skulle valt x2

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt 3700+. Klockar skitbra och den är mer prisvärd än 4000+ och har mer minne än 3800+.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag skulle valt 3700+. Klockar skitbra och den är mer prisvärd än 4000+ och har mer minne än 3800+.

de va nått nytt

Visa signatur

dude

Permalänk
Medlem

Jo, det är såhär... en 3700+ och en 4000+ har samma storlek på cache, så det spelar ingen roll.

och jag har hört att X2an ska vara lite labil i vissa lägen.. och hur fungerar egentligen dual core?

Permalänk
Avstängd

Det är X2 som gäller.
Den har två kärnor. Inte nog med att det ger ett bättre flyt i datorn rent allmänt. Du kan få riktigt fina prestandabooster av den andra kärnan. Framförallt i kommande spel.

Vad du än gör köp inte P4 iaf. Den är inte att rekommendera.

Permalänk
Avstängd

X2 självklart ! Alla nya spel kommer vara optimerade för multikärnor (kommande CPUer kommer ha 4, 8 tom 16 kärnor) och även existerande spel kommer patchas. Att köpa en enkelkärnig CPU idag är att vara bakåtsträvare...och du kommer ångra dig ordentlig om knappt 2 månader.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Redzo: Nä inte om man sitter fastklistrad vid ett tex MMorpg spel som inte funkar med dualcore

Den sittsen sitter jag i. Kan inte lira så mkt på dator 3 då spelet buggar som fan med dualcore.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Om det är inte genast kan du nog vänta ett tag tills amd sänker priset på x2an till runt 1500-1600kr
Den 24 juli eller nått sånt hade jag för mig

Permalänk
Medlem

Noxxer, stäng av ena kärnan när du spelar ditt MMORPG ?

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Redzo: Nä inte om man sitter fastklistrad vid ett tex MMorpg spel som inte funkar med dualcore

Den sittsen sitter jag i. Kan inte lira så mkt på dator 3 då spelet buggar som fan med dualcore.

Har du använt dig av rätt drivrutin till din CPU ?Har för mig att AMD har gett ut ny mjukvara som är ungefär som hyperthreading fast tvärtom. Den gör att mjukvara ser dubbelkärniga CPU som en och kan snabba upp en del program och spel
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/Setup....

Och förresten om en spel buggar/kraschar med dualcore så är det en dåligt skriven spel vi pratar om. Tänk lite längre framåt, kommer du spela bara 1 spel i framtiden ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triob
Jo, det är såhär... en 3700+ och en 4000+ har samma storlek på cache, så det spelar ingen roll.

och jag har hört att X2an ska vara lite labil i vissa lägen.. och hur fungerar egentligen dual core?

4000+ har dessutom 12x multipel och klockar nog bättre

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
4000+ har dessutom 12x multipel och klockar nog bättre

Marginellt. Finns Amd Venice 3200+ som klockar högre än Venice 3500+
Mycket har även med vilken stepping det är på proppen.