Permalänk

EP-8RDA+ Problem

Mina föräldrars dator som jag byggde för 3-4 år sen strejkar, vet inte vad som är fel.

Först bootar den inte alls, hänger sig direkt med "C1" post code på moderkortet om och om igen.
Sen 1 gång, så börjar den tjuta, "beep, beep, beep.....". Efter omstart så funkar det? Kommer in i Windows och allt, startar om den 2-3ggr, allt OK. Drar ut nätsladden för att få ner datorn på golvet. När jag stoppat i sladden och ska starta så är det tillbaks till "C1" ingen boot överhuvudtaget. Plockar ut minnen, byter plats på minnen, trycker och drar i alla sladdar, ingen skillnad.

Låter den stå en kvart, då bootar den i 2-3 sekunder och hänger sig på "2b" Post code står det på moderkortet. Håller på så hela tiden, startat om massa gånger, hänger sig på 2b efter 2-3 sekunder. Clearat CMOS, Tagit ut batteriet, stoppat in igen, kortslutit batteripolerna på moderkortet, ingen skillnad, den stannar på 2b. Dragit ut alla sladdar stoppat in igen, no sucess.

Några tips? Och varför startade den den gången efter att siren tjutet gått på?

Tänkte att temperatur var problem,ställt ner den i källaren därde e kallt,ingen skillnad??

Tror de är en xp2200+
2 * 256 mb DDR400
POVGeforce4
1 hdd
1 cdrw
1 dvd-rom
1floppy
350W nätagg.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk

Joo det är sååhär littlewings , jag hade exakt samma mobo å fel , det var oxå 3 år sen jag köpte mitt 8RDA+ , Jag kan säga direkt att problemet inte är värmerelaterat för att min propp har legat på 35c i typ 1 år, jag "löste problemet genom at skicka kortet till de sälla jaktmarkerna (släggan kom fram).
Jag är nästan säker på att Epox inte kan göra kvalitétsprodukter helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, mitt Epox-kort av samma modell sjöng en liknande svanesång. Blev helt enkelt mitt sista Epox-kort, dog inom en vecka efter att garantin gick ut. Det började med att den kallstartade illa, sedan inte alls. Jag skulle tro att det är spänningsregulatorn på moderkortet som ger upp pga usel kvalitet.

Kommenterna från killarna på GHdata, där jag köpte kortet, var nästan värda besväret:

Försäljare 1: Vad konstigt, vi har inte haft några problem med dessa kort innan, alla funkar skitbra
Jag: Varför har ni då inte kvar Epox i sortimentet?
Försäljare 2: Sån skit säljer vi inte längre...

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Jävla skräp, ni har helt rätt, tog och kollade noga på moderkortet, och de finns flera "svullna" kondensatorer, och några med brun-gult oxiderat gegga på, skit.
se bilder hur det kan se ut:
http://www.trendit.co.za/capacitor.htm

Här kan ni läsa en kort men mycket intressant artikel om "burst capacitor" syndrome och konspirationen bakom? Verkar som inte bara Epox har/hade detta problem.
http://www.geek.com/news/geeknews/2003Feb/bch20030207018535.h...

Och här lite mer bilder, där kondensatorerna som "insjuknat" är
från Dell mobo
http://www.monkey.org/~blandoon/gfx/caps/

Har varit och innhandlat ett Asrock K7NF2-RAID för 495:- på Webhallen
http://www.asrock.com/product/K7NF2-RAID.htm

Så hoppas det funkar.

Nu till nästa problem, Microsoft kommer kräva mig på pengar
Det är en OEM-liscens som jag köpte när jag byggde datorn, och nu när moderkortet byts ut klassas det som en "ny dator" och måste därför köpa en ny liscens. Men om det är ett trasigt moderkort så ska de gå, men då måste de va samma modell. Blääh!!!

Får ringa M$ och tjata tills dom ger mig en activation code.

Hade jag bara haft lödningskunskaper+verktyg skulle jag försökt fixat gamla kortet:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1...

Angående Epox, jag hade ett Epox innan jag byggde deras dator, och i min halvgammla se sign, också Epox. Men nu får man nog ta sig en funderare. Fan ska hem efter jobbet och inspektera mitt nuvarande Epox så den inte också börjat insjuknat i "burst capacitor" syndrome.

Tack för infon.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt intressant att det var Nichicon-kondensatorer på de döda Dell-plankorna. Nichicon brukar annars vara kända som lite dyrare och bättre. Är förresten rätt så säker på att det var just Nichicon avhopparen snodde receptet från.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Undrar hur omfattande det här problemet är/var, klart att man velat dölja det, men det verkar va en jävla massa felaktiga kondensatorer som såldes av den snubben. Och det verkar inte bara vara moderkort utan även monitorer m.m. läs nedan

saxat från http://www.badcaps.net/causes/

How did this happen?
The reason this problem exists is because of a large-scale industrial espionage foul-up. Some companies decided to steal an electrolyte formula from another competitor. Little be known to them, the stolen formula was incomplete and flawed. They didn't discover this until it was too late and they had manufactured and distributed literally MILLIONS of these flawed capacitors. It was way too late for any kind of recall, and even today, these crappy components are being used in new Pentium IV motherboards!! I will be posting several links to articles and sources on the links page of this site. These go into extreme detail on the actual espionage ring and how this came about. This was the modern-day Rosenberg incident of industry...

The cause...
This inferior and flawed electrolyte formula was used by a number of component manufacturers that sold to many different, reputable, and well known motherboard manufacturers. This problem isn't isolated to one particular brand of motherboard, and not even isolated to motherboards alone. I won't mention brands, but a VERY popular monitor manufacturer has been plagued with RMA's on some of their monitors that were built using these inferior capacitors. This problem has been reported in computer motherboards, monitors, televisions, radios, and stereo equipment. Through my experiences owning a service center, I've personally seen and serviced a large number of 'high-end' equipment that had prematurely failed capacitors.

Hursomhelst, den som är mer bevandrad inom lödning än jag och tänker fixa sitt kort är här en bra guide:
http://www.badcaps.net/tips/

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Avstängd

Ok so kondensatorerna po epox moderkort gillar att fo utl'o'sning efter 3 or. Bra att veta.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Ok so kondensatorerna po epox moderkort gillar att fo utl'o'sning efter 3 or. Bra att veta.

Som sagt inte bara Epox och inte bara moderkort och inte bara efter 3år...

"This problem isn't isolated to one particular brand of motherboard, and not even isolated to motherboards alone. I won't mention brands, but a VERY popular monitor manufacturer has been plagued with RMA's on some of their monitors that were built using these inferior capacitors. This problem has been reported in computer motherboards, monitors, televisions, radios, and stereo equipment. "

"and even today, these crappy components are being used in new Pentium IV motherboards!!"

Så alla borde nog ta en extra koll i sin burk så att man inte får en otrevlig överraskning inom den närmsta framtiden.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //