Litet os med nätverk och NTFS stöd

Permalänk
Medlem

Litet os med nätverk och NTFS stöd

Min hd har börjat pajja och jag får inte igång windows. Men jag vet att vissa delar av hårddisken fortfarande går att läsa. Så jag skulle behöva ett os som går att boota från usb eller skiva. Med nätverkssupport och ntfs stöd. Finns det några sånna? Måste ha det för att kunna rädda datan innan jag skickar in datorn till verkstan. (Det är en bärbar dator så om jag tar ut hårddisken för att sätta den i en stationär försvinner garantin, så därför går det alternativet bort)

Permalänk
Medlem

DSL skulle fungara om du mountar ntfs diskarna.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

NTFS som i läsa eller som i skriva?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Gissar på att du enbart vill läsa från disken, Knoppix kanske skulle kunna vara något (eller egentligen nästan vilken annan live-CD som helst). Går ju att starta i textläge också om man inte vill köra något grafiskt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Alltså, finns det någon anledning att köra Knoppix framför DSL?

Permalänk
Medlem

Testa?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

gahh får inte igång knoppix (CD versionen). Eller snarare X. Har provat att ställa in upplösningen med att boota "knoppix screen=1024x768 depth=16" men det blir bara svart när X startar. Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

kör utan X då

Permalänk
Medlem

orkar verkligen inte sitta och knåpa kommandon. Var så längesen, kommer inte ihåg alla kommandon och då tar det 5 år innan jag är klar med det jag ska.

EDIT fick igång det med "fb1024x768" !