"Router dist" med stöd för 108 mbit trålösa kort

Permalänk

"Router dist" med stöd för 108 mbit trålösa kort

Hej!

Min router har dött. Fungerar "ap-dåligt", kan ni gissa vad för märke? Just det. Dlink.

Så jag har fått tips om att köra en dator som router. Dock så tvingar pappa oss i familjen att använda trådlöst då han avskyr kablar.
Så vet ni ngn routerdist som har stöd för trådlösa nätverkskort utan pill? Och vilka nätverkskort fungerar? Minsta 108 mbit. och gärna svinbilliga.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Det är långt ifrån alla wlan drivruinter som tillåter att du sätter kortet i mode ap.

Några jag vet det fungerar med är madwifi som b.l.a stödjer kort med Ateros chipset vilket återfinns i en hel del kort från Netgear. Dock kan krestarna variera även i samma produkt så vill du vara säker får du nästan stövla in i en butik och be att få läsa på baksidan va kortet.

Någon speciell dist för att dela internet behöver du inte utan madwifi drivrutinen kan du installera på alla distributioner lixom iptables (som krävs för internet delning). Följ sedan någon av alla guider på nätet för vilka regler du ska lägga till i iptables för att internet delning ska fungera.

Permalänk
Medlem

m0n0wall är en bra router dist vet dock inte hur bra stöder är för wlan är
men det bli lite svårt att få 108 mbit då det inte är en standard ap och klient måste vara av samma märke.

Permalänk

bästa tipset enligt mig är att köpa en separat ap och ha lämplig dator som router.

Permalänk
Medlem

Tjena

Kolla på www.pfsense.com

Jag byggde en trådlös brygga med en gammal bärbar dell, samt ett dlink 108 Mb pccard. Kortet fungerade direkt och hade dessutom inga problem med att köra wpa-kryptering.

Om du bara bootar upp på cd-skivan så kan du testa brandväggen utan att behöva installera den

För tillfälllet kör jag 3st pfsense i plattformen jag har hand om.
2st rena brandväggar samt en vpn-server.

Visa signatur

Klart slut i Huvudet!!

Permalänk
Medlem

PFsense är modernare och bättre uppdaterat än M0n0wall

mina erfarenheter av linux och WLAN är inte så bra... jag har använt ndiswrapper varje gång...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Hittade en bra dist. LiveCD router. Kan det vara ngt? Vilka kort fungerar till det?

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

FreeBSD har väldigt bra stöd för nätverkskort, samt har en väldigt bra tcp/ip-stack, dvs lämpar sig bra för nätverkstjänster, som t ex routing.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk

Kan du, SwedischPsycho nämna några kort som fungerar automatsikt, med 108 / 54 mbit.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Kan du, SwedischPsycho nämna några kort som fungerar automatsikt, med 108 / 54 mbit.

http://www.freebsd.org/releases/6.1R/hardware-i386.html#ETHER...

Permalänk

Tack för det Vijjje! Kalas!

Visa signatur

-: Crestron :-