Permalänk
Medlem

Linux frågor

Jo har börjat fundera på om man ska ge Linux en chans eller inte. Men har lite frågor som jag skulle vilja ha besvarade innan jag gör nått.

• 1. Kan man köra så att man ha Linux på en Partition och Widows XP på en annan o välja vilken man vill starta med ?

• 2. Kan man installera Linux på en Extern hårddisk och ha de som operativsystem, har en liggande som bara dammar för tankar inte lika mycket längre.

• 3. Hur går det med alla programmen som man har typ Adobe Photoshop och Torrentprogram, Firefox och andra sådana program. Winamp och Fruityloops och ett flertal windows program ?

• 4. Hur går det om man vill spela ? För om jag sett rätt har jag inte sett "Linux" på baksidan av ett spelfodral nångång. OM de varit har jag inte sett de eller har jag inte varit intresserad av just de spelet.
Eller nästan alla Windows spel funkar på Linux ändå ?

• 5. Vilken Dist är bäst som nybörjare till Linux ?

• 6. Har nån ett par bra nybörjar länkar ?

Dessa så länge.

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

Re: Linux frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
Jo har börjat fundera på om man ska ge Linux en chans eller inte. Men har lite frågor som jag skulle vilja ha besvarade innan jag gör nått.

• 1. Kan man köra så att man ha Linux på en Partition och Widows XP på en annan o välja vilken man vill starta med ?

• 2. Kan man installera Linux på en Extern hårddisk och ha de som operativsystem, har en liggande som bara dammar för tankar inte lika mycket längre.

• 3. Hur går det med alla programmen som man har typ Adobe Photoshop och Torrentprogram, Firefox och andra sådana program. Winamp och Fruityloops och ett flertal windows program ?

• 4. Hur går det om man vill spela ? För om jag sett rätt har jag inte sett "Linux" på baksidan av ett spelfodral nångång. OM de varit har jag inte sett de eller har jag inte varit intresserad av just de spelet.
Eller nästan alla Windows spel funkar på Linux ändå ?

• 5. Vilken Dist är bäst som nybörjare till Linux ?

• 6. Har nån ett par bra nybörjar länkar ?

Dessa så länge.

1: Ja det kan man.

2: Borde gå men kan bli krångligt.

3: Vissa program finns i både Win och Linux version medans andra finns det andra program till.

4: Det går inte att spela directX spel i linux utan att köra t.ex. Wine som inte alltid fungerar så bra, OpenGl spel fungerar dock utmärkt.

5: Ubuntu är vanligt att rekommendera och det är ganska bra, Fedora är en annan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Linux frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
4: Det går inte att spela directX spel i linux utan att köra t.ex. Wine som inte alltid fungerar så bra, OpenGl spel fungerar dock utmärkt.

Det är inte heller sant, däremot är ett spel byggt på opengl lättare att porta än ett gjort i directX.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

1. Ja, inga problem. Det är den vanligaste lösningen, nästan alla gör det. DUal boot kallas det

2. Ska inte vara nogra problem men kan bli longsamt. Kolla annars DSL
www.damnsmalllinux.org den kan koras fron USB minne vilket är smidigare. 50 mb stort.

3. De flesta finns till linux eller i snarlik form, oftast med bättre motsvarigheter.
Angoende Photoshop tror jag du kan ge upp, det funkar inte. Prova istallet Cinelerra och Blender (film och 3D redigering men funkar forstos ockso for stillbilder och aer ganska mycket mer avancerade). Det vanligaste programmet för videoredigering i hollywood, Sagan om ringen gjordes t.ex. po ett linuxkluster .

4. Vissa funkar, vissa gor det inte. CS och WOW tror jag funkar ganska smärtfritt. Det är isofall med hjälp av ett program som heter Cedega (wine)

5. Ubuntu skulle jag säga, dels för att det är kanske det bästa för nybörjare men ockso för att den har en ljus framtid och att 80% av swec kör ubuntu.

6. www.linuxportalen.se www.ubuntulinux.com www.sweclockers.com www.linux.se

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Re: Linux frågor

1 & 2: Ja

3: Kort svar, nej. Windows program använder man i Windows. Finns dock oftast bättre nativa alternativ.

4: Igen som 3, visst finns det undantag. Men Wine/Cedega är inget man vill ge sig på som total nybörjare.
UT finns dock nativt till Linux och WoW funkar klockrent i Wine (bättre än i Cedega)

5. Ubuntu, Suse eller Mandriva

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Re: Linux frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DubbelV
• 1. Dualboot?
• 2. Extern HDD?
• 3. Program osv?
• 4. Spel osv?
• 5. Dist?
• 6. Länkar?

1. Ja, det är lätt fixat. Se bara till så att du gjort backup på alla viktiga filer innan du försöker dig på en installation - ifall det skulle gå snett.

2. Det kan man säkert, men det är inget jag skulle rekommendera. Använd den hellre till vanlig lagring (av t ex semesterfilmer).

3. Photoshops variant i Linuxvärlden skulle jag säga är Gimp. (Kolla in deras screenshots). Torrentprogram finns. Firefox finns (självklart, det är open source). Winamp kan vara klurigt att fixa om man är ny, dess motsvarighet skulle jag tro är XMMS. Fruityloops motsvarighet vet jag inte, men Audacity är bra på att redigera och spela in ljud.

4. Vissa spel går att emulera i Cedega (Wine) men det kan vara lite klurigt för nybörjaren, då rekommenderar jag hellre att du dualbootar med Windows (och endast använder Windows när du ska lira) så slipper du krångla.

5. Ubuntu i helhet skulle jag tippa på. Annars Kubuntu (använder KDE, en lite snyggare desktop manager). KDE screenshots - det mesta på de bilderna är omoddat, alltså är det lätt att ha det snyggt och rent.

6. Ubuntu 6.06 Desktop - Enkel och smidig installation. Ladda ner, "bränn image till skiva" (CD) i Nero och starta om.
Kubuntu 6.06 Desktop Se text ovan.

(Mina länkar förutsätter att du kör Intel, kör du t ex AMD64 så får du leta upp det här).

För guider osv kolla de länkar de andra tipsat om.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Linux frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juno Reactor

(Mina länkar förutsätter att du kör Intel, kör du t ex AMD64 så får du leta upp det här).

Värt att nämnas är att i386 funkar utmärkt på amd64 plattformen också, men att du då bara kör 32 bitars och inte 64.

Permalänk

Re: Re: Re: Linux frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Värt att nämnas är att i386 funkar utmärkt på amd64 plattformen också, men att du då bara kör 32 bitars och inte 64.

Värt att nämmnas är också att vissa saker inte funkar med AMD64 (lika smidigt iaf), jag kör själv inte nått annat än x86 igen iaf. Flash, och ett par andra saker är jooobbiga med amd64

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS