Permalänk
Medlem

X startar inte vid uppstart.

När jag startar datorn kommer jag inte in i det grafisk (X) uan får logga in i terminalen för att sedan skriva startx, och då kommer jag in i gnome, jag vill komma in i X vid uppstart som jag gjorde förut. Kan även säga att jag kör Debian.

Permalänk
Medlem

Man kan installera gdm då tror jag det löser sig, annars så får du pilla i xintirc, någon rätta mig om jag har fel, men detta har löst "problemet" för mig.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Om du har gdm eller liknande får du nog pilla i /etc/ttys, tror jag.

Permalänk
Medlem

Det stog att jag hade den senaste versionen av gdm när jag skrev apt-get install gmd.
Vad är det jag ska fixa i /etc/ttys ?

Permalänk

http://www.debian.org/doc/manuals/reference/ch-system.en.html...

Kontrollera vilken runlevel du kör. Exempel:

# runlevel N 5

Första tecknet är föregående runlevel. Eftersom jag bootat rakt in i min nuvarande runlevel så står det N för none.
Andra tecknet är nuvarande runlevel; 5.

Kika i /etc/rc5.d/ (byt ut siffran mot din runlevel) om du har en gdm där. Om ej, länka dit en från /etc/init.d/. Exempel:

# ln -s /etc/init.d/gdm /etc/rc5.d/S99gdm

Permalänk
Medlem

Albatorsk runlevels funkar inte i debian tyvärr

Han måste ställa in något .xintirc i sin hemkatalog borde finns något bra kommando för det

Permalänk
Medlem

kdm i debian startas vad jag vet av dessa scripten, antar att du har run level 2.

/etc/rc2.d/S99kdm
/etc/init.d/kdm

Borde vara samma script för fast de heter S99gdm och gdm, du kan ju gå in o kolla i dem. Kan du starta gdm i konsollen överhuvudtaget då ? skriv gdm rakt upp o ner i konsollen så borde den starta, kanske måste vara root.

testa o köra remove på gdm o installera det igen. ett hett tips

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Albatorsk runlevels funkar inte i debian tyvärr

Över lag? Det kan inte stämma. Runlevels är en av grundprinciperna för hur init arbetar. Om inte dokumentationen jag länkade till är felaktig så verkar det som det skett någon form av missuppfattning.

Citat:

Han måste ställa in något .xintirc i sin hemkatalog borde finns något bra kommando för det

Det kan inte heller stämma. xinitrc är en konfigurationsfil som läses av startx-scriptet. Jag tror inte GDM ens bryr sig om det varesig det finns eller ej.

Permalänk
Medlem

Mjae jag kör debian på ena burken, den ligger på run level 2 när kdm drar igång. Inte reflekterat över det innan, ser ju ut som att debian hanterar login managers på sitt egna sätt :).

Men visst runlevels fungerar ju, bara att debian använder sig inte av run level5(har för mig att det e 5 nu) för o dra igång login manager.. Jaja detta finns säkert dokumenterat nånstans om man är intresserad av o läsa vidare hur debian sköter det hela. Såg att init scripten för kdm var rippade från xdm iaf.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
Mjae jag kör debian på ena burken, den ligger på run level 2 när kdm drar igång. Inte reflekterat över det innan, ser ju ut som att debian hanterar login managers på sitt egna sätt :).

Jo, men vilken siffra runleveln har spelar mindre roll. Vad som är viktigt är vad som körs igång vid respektive RL.

Hur ser det ut i din /etc/rc2.d/? Ingen KDM/GDM/XDM där?

Är det rentav så att X startas direkt från /etc/inittab i Debian? Då är det till att titta i den istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clp
Det stog att jag hade den senaste versionen av gdm när jag skrev apt-get install gmd.
Vad är det jag ska fixa i /etc/ttys ?

Jag har ett mycket svagt minne av att jag skall ha gjort detta. Tror det skall finnas en rad som denna

ttyv8 "/usr/X11R6/bin/xdm -nodaemon" xterm on secure

Permalänk

Vad står det i /etc/X11/default-display-manager?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Alltså om man installerar ett paket för grafisk login (xdm, gdm, kdm, you name it) så skall paketet automatiskt konfigurera ett init-script som körs vid rätt runlevel.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Inaktiv

Re: X startar inte vid uppstart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av clp
När jag startar datorn kommer jag inte in i det grafisk (X) uan får logga in i terminalen för att sedan skriva startx, och då kommer jag in i gnome, jag vill komma in i X vid uppstart som jag gjorde förut. Kan även säga att jag kör Debian.

Har det fungerat förut i samma installation av debian?
eller har det fungerat förut i andra distar?

inte helt klart.