Permalänk

pc byte till imac

hej hej. jag har fått ett erbjudande att byta min amd64 3000+ med 1024 mb i ram ett gf6600 256mb o ca 350 gig hd imot en imac g4 1.25 ghz 512mbram 80 gig hd o superdrive. tänkte bara höra om det verkligen är värt det. är inte så så mkt för att spela o sånt iaf. men ja.. har beslutsångest så tänkte bara höra va ni tycker är mest värt att ha. för övrigt älskar jag mac.

aja tacksam för svar

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk

Du har nog besvarat din egen fråga=) Älskar du mac, och är inte så mycket för att spela så finns det ingen anledning att inte byta... Enligt mig iaf...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

hehe jo visst men frågan är om bytet är värt det.. så jag inte "förlorar" nått på det. så därför jag undrar va andra hade gjort.. hjälper en lite att slippa besluts ångesten

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Tycker inte att dom ser varken prestanda eller kostnadsmessigt gämlika ut.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Tycker inte att dom ser varken prestanda eller kostnadsmessigt gämlika ut.

men grejjen är att man inte kan räkna mac på samma sätt. dessuotm e mac mkt dyrare i sig själva. så ja. naeh jag vet inte d e svårt det :/

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag verkligen inte det är värt det. Alldeles för stor prestanda skillnad.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Nja, jag tycker INTE det är värt det.

Isåfall skulle jag heller sålt min dator och lagt till lite pengar för att få en intel variant.

En G4 på 1,25GHz är inte direkt ett prestandamonster.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Utan tvekan värt det, iMac G4 är ju en grym maskin, hur snygg som helst, och värdet på den står sig bra mycket bättre än på en amd-maskin. vad var det för skärm på den?

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att byta till mac hade jag gjort som jag gjorde :P, jag sålde min dator och köpte mig en mac istället för att byta rakt av, jag tror du får mest för pengarna den vägen. du kanske tillochmed kan köpa dig en ny mac, eller macmini.

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soddamarre
Utan tvekan värt det, iMac G4 är ju en grym maskin, hur snygg som helst, och värdet på den står sig bra mycket bättre än på en amd-maskin. vad var det för skärm på den?

tack. heh va precis va jag behövde höra,.
det är en 17" widescreen

edit* även om jag sålt min dator hade jag inte fått ihop till att ens kunna köpa en imac g4 1.25 ghz, har kollat upp det noga innan. o en mac mini får man ingen skär till.. sen e d själva designen på imac globe jag gillar. visst mac mini hade funkat. om man bara haft råd me en mac skärm osså. annars känns d liksom inte komplett på något sätt.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invaderjohn
men grejjen är att man inte kan räkna mac på samma sätt. dessuotm e mac mkt dyrare i sig själva. så ja. naeh jag vet inte d e svårt det :/

visserligen är G4:an snabbare per mhz, MEN G4:a på 1,25 Ghz i imac är ju rätt gammalt ändå. var några år sen imacen hade den processorn. antar att det är den där modellens om var som ett halvt klot o med skärmen på en arm eller hur man ska beskriva den.

även om jag tycker du ska byta till mac, tycker jag inte att bytet är värt det. du förlorar för mycket skulle jag säga. over 1,5 Ghz skulle jag då i alla fall kräva för att byta. inte för att 1,25 Ghz inte räcker, det göre alla gånger om amn inte ska spela, men ändå.

men visst, vill du byta så byt. det är ju upp till dig. det kommer funka bra, men räkna inte med att du är i närheten av prestandan av din amd. för SÅ mycket snabbare per mhz är den alltså inte. satt sjäkv på en 1,25 Ghz mac mini tills nyligen o det funkade ju rätt bra, då jag inte spelar nått. o visst kan man köra annan skärm till den än apples, så fanatisk behöver man ju inte vara :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
visserligen är G4:an snabbare per mhz, MEN G4:a på 1,25 Ghz i imac är ju rätt gammalt ändå. var några år sen imacen hade den processorn. antar att det är den där modellens om var som ett halvt klot o med skärmen på en arm eller hur man ska beskriva den.

även om jag tycker du ska byta till mac, tycker jag inte att bytet är värt det. du förlorar för mycket skulle jag säga. over 1,5 Ghz skulle jag då i alla fall kräva för att byta. inte för att 1,25 Ghz inte räcker, det göre alla gånger om amn inte ska spela, men ändå.

men visst, vill du byta så byt. det är ju upp till dig. det kommer funka bra, men räkna inte med att du är i närheten av prestandan av din amd. för SÅ mycket snabbare per mhz är den alltså inte. satt sjäkv på en 1,25 Ghz mac mini tills nyligen o det funkade ju rätt bra, då jag inte spelar nått. o visst kan man köra annan skärm till den än apples, så fanatisk behöver man ju inte vara :D:D

ah jo d e ju sant som du säger. men som sgat e ju inte mkt för att spela.-. håller mer på me grafiska grejjer så mac skulle väl funka bra iaf. det enda spelet jag gillar att lira är wolfenstein ET o det hade ju gått fint på den :D,
det enda jag e lite tjurig över är hårdisken. att d bara är 80 gigs hd. men visst jag vet själv att jag förlorar i prestanda. men jag tror man skulle få ett par tusen mer för den ön man skulle få för min om man tänker så. dessutom e mac mkt snyggare utseendes mässigt me. o då e d ju "prydnad" samtidigt som dator.

har ett par frågor till angånde mac.. funkar det att cama imellan pc o mac? o isåfall går det igenom msn.. lr den functionen har dom inte fått igång än på mac msn? o nerladdnings prigram? typ dc++ o torrent program finns d väl?. har inte kört mac på några år sen jag hade min ibook så är inte så insatt på vad som hänt på senaste.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Om du nu prompt måste ha en gammal Mac G4, sälj din nuvarande dator, köp dig en Mac G4 och behåll mellanskillnaden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om du nu prompt måste ha en gammal Mac G4, sälj din nuvarande dator, köp dig en Mac G4 och behåll mellanskillnaden.

men som sagt får jag inte mer för min än va en sån går på.
har kollat runt på blocket. o imac g4 ligger på mer än va jag skulle fått för min.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invaderjohn
men som sagt får jag inte mer för min än va en sån går på.
har kollat runt på blocket. o imac g4 ligger på mer än va jag skulle fått för min.

Om du kollar på Blocket, jämför då, för Guds skull, inte med hur mycket din dator är värd, utan leta efter annonser på motsvarande datorer och jämför med hur mycket säljarna tar för dem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om du kollar på Blocket, jämför då, för Guds skull, inte med hur mycket din dator är värd, utan leta efter annonser på motsvarande datorer och jämför med hur mycket säljarna tar för dem.

ja men det va det jag gjorde :P.
en dator som jag har ligge runt en 5000 på blocket
o en imac g4 1.25 ghz ligger på en 6000-7500 typ om inte mer.

så d ligger väl nästan på samma

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

??? blocket är ju känt för att säljare försöker ta ut överpriser. kollar du t.ex. säljdelen på www.99mac.se så ser man att den del säljer 2 Ghz G5 imac för 7500 kr eller mindre. då är det ju tveksamt om en 1,25 Ghz G4 imac värd en 6-7000.

annars kan du ju alltid erbjuda att ni byter dator, men inte hårddisk, alltså att han får din dator utan hårddisk o du hans utan hårddisk, förutsatt att du har en ata hårdiska o inte sata så är det ju bara o trycka i din disk i hans dator o formatera o installera osx. för mig veterligen kör den vanlig 3.5" disk

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Sälj PC:n och köp en macmini. En billig skärm kan du alltid få tag på någonstans och byta upp dig när du får råd.

Permalänk
Medlem

först och främst måste jag bara säga att jag med verkligen älskar mac :). men frågan är om jag ens skulle gå med på det bytet. Sitter just nu på en ibook g4 12" väldigt lik din (revisionen som kom precis innan macbook, dvs 1.33ghz g4, 512 RAM, 40gb hdd) visserligen så är min hårddisk på 4200 rpm (vet inte riktigt vad som sitter i globen dock men det är nog snabbare iaf) och det slöar säkert ner den en del, men att sitta och surfa vid min dator samtidigt som man tankar via bittorent, har adium, itunes, mail och ett par andra småprogram igång är smärtsamt. Iofs så brukar jag inte starta om datorn så ofta, ungefär en gång i månaden, men att behöva genomlida 10sekunders frysningar är inte alls kul och jag har svårt att se att min uptime skulle vara boven i det dramat. Men å andra sidan har du möjligheten att köpa en imac globe, vilken har den mest klockrena desigenen någonsin enligt mig, men att sälja sin primära dator för globen det skulle jag nog inte göra faktist, tror man behöver pauserna. ledsen om mitt inlägg blev lite ostrukturerat, har varit sjuk och fått en skadad dygnsrytm pga det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
först och främst måste jag bara säga att jag med verkligen älskar mac :). men frågan är om jag ens skulle gå med på det bytet. Sitter just nu på en ibook g4 12" väldigt lik din (revisionen som kom precis innan macbook, dvs 1.33ghz g4, 512 RAM, 40gb hdd) visserligen så är min hårddisk på 4200 rpm (vet inte riktigt vad som sitter i globen dock men det är nog snabbare iaf) och det slöar säkert ner den en del, men att sitta och surfa vid min dator samtidigt som man tankar via bittorent, har adium, itunes, mail och ett par andra småprogram igång är smärtsamt. Iofs så brukar jag inte starta om datorn så ofta, ungefär en gång i månaden, men att behöva genomlida 10sekunders frysningar är inte alls kul och jag har svårt att se att min uptime skulle vara boven i det dramat. Men å andra sidan har du möjligheten att köpa en imac globe, vilken har den mest klockrena desigenen någonsin enligt mig, men att sälja sin primära dator för globen det skulle jag nog inte göra faktist, tror man behöver pauserna. ledsen om mitt inlägg blev lite ostrukturerat, har varit sjuk och fått en skadad dygnsrytm pga det

nu ligger ju inte ditt problem i att din processor inte orkar emd det, utan att du bara har 512 mb ram och att osx älskar ram, samtidift som du kör en del program som käkar rätt mycket ram. köp upp dig till minst 1 Gb ram så ska du se att det gör en enorm skillnad.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nu ligger ju inte ditt problem i att din processor inte orkar emd det, utan att du bara har 512 mb ram och att osx älskar ram, samtidift som du kör en del program som käkar rätt mycket ram. köp upp dig till minst 1 Gb ram så ska du se att det gör en enorm skillnad.

iofs, men med tanke på att globen med bara 512 så tänkte jag att det var lika bra att ge honom en heads up på att det kunde bli lite ryckigt.

@ trådskaparen om du väljer att inte göra bytet bör du nog vänta tills efter den 7:e aug med att köpa begagnat, förhoppningsvis lanseras nya modeller vilket troligen får priset på begagnat att sjunka lite.
själv hoppas man på en uppdatering av imacen med en conroe samt ett fläskigare grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
iofs, men med tanke på att globen med bara 512 så tänkte jag att det var lika bra att ge honom en heads up på att det kunde bli lite ryckigt.

@ trådskaparen om du väljer att inte göra bytet bör du nog vänta tills efter den 7:e aug med att köpa begagnat, förhoppningsvis lanseras nya modeller vilket troligen får priset på begagnat att sjunka lite.
själv hoppas man på en uppdatering av imacen med en conroe samt ett fläskigare grafikkort

hehe, jo, men ditt inlägg sa inget om minne och det var mest processor vi hade snackat, så det var inte för långsökt att tro att ditt inlägg handlade om processorn o inte ram minnet jaja, skitsamma

angående att vänta, så har du rätt, nya saker kan få saker på begagnatmarknaden att droppa i pris. i o för sig borde globen imacen redan tappat i pris, då det kommit 2 generationer imac efter den. men lite kanske den sjunker.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jojo visst ni har väl rätt i det ni säger. o det har vatt svårt att välja.. men jag e så sjukt trött på windows. har hållt på en del me linux me.. men d e helt på tok för pilligt för mig. så d blir att byta till g4:an iaf. ram kan man ju alltid köpa mer och iome jag inte precis sitter och spelar så e d ju lungt. har jaft en ibook innan o den va knappt hälften så bra men jag tycker den funkade utmärkt att sitta o lira på o göra det man skulle. så tror det kommer bli utmärkt. plus att imac g4 tycker jag själv är den snyggast designen på dom "stationära" macarna. så d blir inte bara en dator utan eyecandy o prydnad samtidigt. till skilnnad från den jag har nu. så har bestämt mig nu för att byta iaf. känns som det är bäst så. visst e jag inte nöjd kan man väl alltid byta lr sälja.. d fixxar sig alltid. men jag måste bara ha en mac. o en mac mini vill jag inte ha pga av att jag inte kommer ha råd me skärm o den skärmen jag har nu e så död o suddig så vill bara slänga skuten åt helvete,

haha aja men tack iaf för alla svaren och råden

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |