Permalänk

Nybörjarhjälp för Mac

Tjena fick min första Mac idag, en Macbook.

Men har stött på lite problem.
Satt och testade programmen som hänger med och startade då Comic Life. iSighten startar automatiskt när Comic Life startar, men den stängs inte av när man avslutar Comic Life.
Resultat? Man känner sig jävligt paranoid med en lysande grön lampa i huvudet och dessutom går inte andra program som tex photo booth att starta när iSighten redan är upptagen. Vad göra?

Det måste väll finnas någon aktivitetshanterare till osx eller? Hur får man fram den?

En annan jobbig sak är att ibland när man trycker på finder ikonen i docken så händer inget förutom att jag får finder i menyraden. Måste då gå upp i "arkiv" och välja "öppna nytt finder fönster", kan man ändra så att ett finder förnster alltid startar när man trycker på finder?

Edit: Öhh hade tydligen inte stängt av Comic Life rätt, iSighten fixade sig när programmet avslutades.

Permalänk

Eller så trycker du helt enkelt cmd (kringla)+shift+N så får du upp ett nytt fönster. Men för mig funkar det by default att få ett nytt fönster om jag trycker på Finder-ikonen i Dock.

Permalänk

Finns det inget snabbare sätt att stänga av iSighten på MacBooken? Det borde ju finnas någon "mute"-knapp som man kan trycka på när man vill vara lite privat.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Finns det inget snabbare sätt att stänga av iSighten på MacBooken? Det borde ju finnas någon "mute"-knapp som man kan trycka på när man vill vara lite privat.

Never underestimate the power of ELTEJP

Permalänk

Ny fråga, hur lägger man till program till "autostart"?
Installerade CoconutWiFi för att lätt hitta trådlösa nät, men jobbigt att själv behöva starta det varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Ny fråga, hur lägger man till program till "autostart"?
Installerade CoconutWiFi för att lätt hitta trådlösa nät, men jobbigt att själv behöva starta det varje gång.

Högerklicka på programmets ikon i docken och välj "Starta vid inloggning", alternativt Systeminställningar>Konton>fliken Startobjekt.

Permalänk
Medlem

Det finns en aktivitetshanterare, ja, Activity Monitor. Den ligger under Utilities i Applications. Du kan även tvångsavsluta applikationer genom att trycka option-command-esc.

Men som du kanske märkt så skiljer OS X på fönster och applikationer. Att stänga ett fönster behöver inte betyda att man stänger ett program. Detta är väldigt smidigt eftersom program som inte har något fönster tar mindre minne än program som har fönster. Det går även snabbare att få fram ett nytt fönster från ett program som redan är igång än att starta applikationen. Jag har till exempel alltid igång mail, men har nästan aldrig ett fönster öppet. Jag har nästan alltid Safari igång utan fönster när jag inte använder det, för att det ska gå snabbt att få upp det igen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Eller så trycker du helt enkelt cmd (kringla)+shift+N så får du upp ett nytt fönster. Men för mig funkar det by default att få ett nytt fönster om jag trycker på Finder-ikonen i Dock.

Du menar kringla-n, kringla-shift-n skapar en ny mapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Du menar kringla-n, kringla-shift-n skapar en ny mapp.

Vafan, är det bara jag som säger äpple-n? (sedan 16 år tillbaka).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Vafan, är det bara jag som säger äpple-n? (sedan 16 år tillbaka).

Japp, knappen heter command, inget annat

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag säger också äpple, så du är inte ensam Talavis

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Äpple heter den och det brukar ju vara ett äpple på knappen
Ibland är det en fornminnessymbol (just precis) och då är det en bild på ett gammalt berömt äpple som släppt sina kärnor och gett upphov till ett äppleträd som sedemera dött och försvunnit men numera är utmärkt med en fornmärkessymbol.
Så visst heter det " - Äpple N".

(Fornmärkesknappen är egentligen "command" och "äpple" hade en annan funktion - men det var så länge sedan så numera orkar ingen bry sig om skillnaden, och det har blivit samma knapp
< http://www.lowendmac.com/lab/02/0718.html >
edit: mera < http://www.lowendmac.com/lab/02/0815.html >)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Du menar kringla-n, kringla-shift-n skapar en ny mapp.

Ja, det menar jag.

Permalänk

Ahh det går bättre och bättre.
Men hur backar man med tangentbordet i finder?
Och vad finns det för alternativ till Adobe Audition om man vill mecka lite med ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Ahh det går bättre och bättre.
Men hur backar man med tangentbordet i finder?
Och vad finns det för alternativ till Adobe Audition om man vill mecka lite med ljud?

Låter som om Apple Logic, alternativt Apple Soundtrack (följer med i Final Cut Studio) är vad du vill ha.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Ahh det går bättre och bättre.
Men hur backar man med tangentbordet i finder?
Och vad finns det för alternativ till Adobe Audition om man vill mecka lite med ljud?

cmd-upp/ner

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda felt tip sound studio för att göra lite grundläggande klippa och klistra. Det är dock inte alls på samma nivå som audition men det har jag å andra sidan aldrig haft något behov av.

Permalänk

Ny fråga
Hur gör man får att sätta ett "hem" wifi?
Som det är nu frågar datorn varje gång jag startar den om jag vill ansluta till grannens öppna nätverk, jag måste själv gå upp och välja mitt eget nätverk för att den ska connecta mot det, även fast nyckeln är sparad och allt.

Permalänk

Jag passar på att fråga här, hur installerar man och får igång Irssi? Har sökt men hittar ingen förklaring till det mest grundläggande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grillkorv
Ny fråga
Hur gör man får att sätta ett "hem" wifi?
Som det är nu frågar datorn varje gång jag startar den om jag vill ansluta till grannens öppna nätverk, jag måste själv gå upp och välja mitt eget nätverk för att den ska connecta mot det, även fast nyckeln är sparad och allt.

kolla under nätverk i systeminställmningar, där under airport kan du ställa in om dne ska välja automatiskt eller vilken ordning den ska ansluta.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medborgaren
Jag passar på att fråga här, hur installerar man och får igång Irssi? Har sökt men hittar ingen förklaring till det mest grundläggande.

Finns säkert något smidigare sätt, men så här gjorde jag:
Installera Darwinport http://darwinports.opendarwin.org/
Xcode var redan installerat så det behövdes inte.
Gå in i terminalen, skriv "sudo port install irssi", och sen vänta lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medborgaren
Jag passar på att fråga här, hur installerar man och får igång Irssi? Har sökt men hittar ingen förklaring till det mest grundläggande.

http://g1m0.se/Macirssi/ Att börja bråka med ports och grejer är bara att göra det svårt för sig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
http://g1m0.se/Macirssi/ Att börja bråka med ports och grejer är bara att göra det svårt för sig.

Installera ett seperat program, som dessutom är väldigt fult, istället för att köra i vår älskade terminal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Installera ett seperat program, som dessutom är väldigt fult, istället för att köra i vår älskade terminal?

Ja, då får man acceptera att man tvingas komplicera från sås.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Det fixade sig när jag installerade Xcode, tack för hjälpen. Men finns det några mindre alternativ till Xcode ifall man bara vill köra Irssi? (en C compiler är det som behövs har jag förstått, vet inte vilka bra alternativ det finns dock)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medborgaren
Det fixade sig när jag installerade Xcode, tack för hjälpen. Men finns det några mindre alternativ till Xcode ifall man bara vill köra Irssi? (en C compiler är det som behövs har jag förstått, vet inte vilka bra alternativ det finns dock)

Vet inte riktigt hur det är men när du installerar Developer Tools kan du väl skippa så många komponenter som möjligt så du bara får gcc (och komponenter som krävs för att installera).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av medborgaren
Jag passar på att fråga här, hur installerar man och får igång Irssi? Har sökt men hittar ingen förklaring till det mest grundläggande.

Testa irssix också. Macirssi är i försig mycket snyggare out of the box men det är bara en beta så den är inte direkt stabil.
Hade själv problem med att Macirssi inte visade allt som sades, tex.
Irssi (ports) i terminal funkar oxå, går att fixa meta-emulation. Men det är ingen smidig lösning, och det finns inte direkt någon super terminal till mac os x :^) - Terminal.app kanske är seg, men den är lungt mer stabil än tex iTerm och GLterm..

Permalänk
Avstängd

Kapar tråden en stund, jag har fått för mig att ett dubbelklick på en fönsterlist gör att bara listen blir kvar istället för att fönstret maximeras som i Windows. Är det så? Går det ändra? Detta dubbelklick är frekvent använt i Windows så det hade ju varit schysst om det gick bra på MacBooken också.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Kapar tråden en stund, jag har fått för mig att ett dubbelklick på en fönsterlist gör att bara listen blir kvar istället för att fönstret maximeras som i Windows. Är det så? Går det ändra? Detta dubbelklick är frekvent använt i Windows så det hade ju varit schysst om det gick bra på MacBooken också.

Dubbelklick på fönsterlist minimerar väl fönstret?
Ingen aning om det går att ändra, kanske någon på macosxhints.com vet. Jag föredrar att klicka på gröna knappen om jag vill maximera.