Permalänk
Medlem

Tjutande

Hej goda macvetare
Jag är en nybliven macbook användare och är inne på min fjärde dag med min skönhet. En macbook pro 15".
Men nu när jag sitter här lyssnar på lite musik lägger in lite program som ni tipsat om etc så upptäcker jag till min förbannelse att datorn har det enda ljud jag inte klarar av. En konstant tjutande. Det kommer och går lite. Min kunskaper om datorer säger mig att det borde vara en två följande saker som låter:
1. Fläkten cpu/gpu
2. Hdn (7200 rpm varianten har jag btw)
Tippar jag datorn på högkant ett litet tag så lägger sig ljudet för en tid.
Frågan lyder: Är det något vajs på min dator? Något man kan göra åt detta? Köpa en kylare för bärbara?

Kan ju passa på att slänga in en fråga om hur man får igång sin musplatta att skrolla fram och tillbaka i websidor horisonellt. Har satt på horisontell rullning i inställningarna och det fungerar i program men inte med webläsaren.

//Linus

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag en bärbar mac men för att scrolla i sidled så håller jag inne shift tangenten.

Har inte macbook pro en säkerhets grej som gör att hårddiskarna stängs av om den är påväg ner i golvet, den känner alltså av lutningen. Så kan ju vara disken som låter om det slutar när den ställs på höglant.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Tjut i datorn kan bero på billiga kretsar. Hade du kört Linux hade du kunnat justerat det rätt enkelt, men på Mac OS X har jag dessvärre ingen aning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tjut i datorn kan bero på billiga kretsar. Hade du kört Linux hade du kunnat justerat det rätt enkelt, men på Mac OS X har jag dessvärre ingen aning.

Låter intressant, utveckla gärna!

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk

När tjuter den? Enbart när du kör på batteri eller även med strömsladden ikopplad?

Tjutnade MacBook Pros är hyfsat vanligt. Sök på "macbook pro whine" på Google så hittar du hur mycket som helst.

Jag hade tjut på min MacBook Pro enbart vid batteridrift. Jag fick fick den reparerad 3ggr. Vid tredje reparation då en ny revision av moderkortet sattes i försvann pipet. Tyvärr hade jag andra problem med den så jag fick pengarna tillbaka. Sitter nu med en MacBook istället. Det hela tog lite över en månad att reda ut. Rätt drygt måste jag säga.

Har du köpt den på internet har du ju 14 dagar på dig att häva köpet och få pengarna tillbaka. Det är att föredra före en reparation.

Vad det gäller styrplattan så funkar sido-scroll alldeles utmärkt för mig i Safari. Två fingrar på styrplatten och så är det bara att scrolla. Går som en dröm. Använder du nån an webläsare?

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk

Om man köper en ny dator och den gör någonting den inte borde göra ringer man väl säljaren? Bara ett litet tips.

Permalänk
Medlem

Finns en moderkortsuppdatering till MPB som gör att man blir av med tjutandet. Bara att lämna in datorn för att få det förverkligat.

Det är CPUn som gör ljudet när den "idlar"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Finns en moderkortsuppdatering till MPB som gör att man blir av med tjutandet. Bara att lämna in datorn för att få det förverkligat.

Det är CPUn som gör ljudet när den "idlar"...

Egentligen inte processorn, utan klockstyrningskretsen och kondensatorerna som producerar oljudet. I alla fall så vitt jag vet. Fast jag kan ju ha fel så...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, scrollningen i sidled löste sig tack vare tipset med att hålla inne shift dock var det inte shift för mig utan istället alt tangenten. Tänk, apple upphör aldrig att förvåna med sina smarta idéer. Använder mozilla, dock lyckades jag inte få det att fungera på safari alls.
Det tjutande ljudet har jag inte märkt av så mycket på sista tiden då jag inte har haft tid att arbeta allt för hårt med den utan bara använt den till lite småsurfande och musik. Jag misstänker att ljudet kan ha att göra med värmen då sist jag hörde ljudet så var datorn lite varmare än vanligt. Vilken förövrigt var inkopplad på strömmen då.
Att lämna tillbaka den idag känns lite tungt då den just idag är 15 dagar gammal. (internetköpt) vilket även gör det en aning jobbigare än att bara traska ner till macoteket eller liknande.
Ska utsätta datorn för lite tyngre belastningar i kommande veckan så får vi se om den börjar gnälla på mig igen. Vet ni om man kan gå med den till apples service centers då eller måste man skicka in den?
Tack för tipsen

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Egentligen inte processorn, utan klockstyrningskretsen och kondensatorerna som producerar oljudet. I alla fall så vitt jag vet. Fast jag kan ju ha fel så...

Japp, du har helt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eureka
Tack för svaren, scrollningen i sidled löste sig tack vare tipset med att hålla inne shift dock var det inte shift för mig utan istället alt tangenten. Tänk, apple upphör aldrig att förvåna med sina smarta idéer. Använder mozilla, dock lyckades jag inte få det att fungera på safari alls.
Det tjutande ljudet har jag inte märkt av så mycket på sista tiden då jag inte har haft tid att arbeta allt för hårt med den utan bara använt den till lite småsurfande och musik. Jag misstänker att ljudet kan ha att göra med värmen då sist jag hörde ljudet så var datorn lite varmare än vanligt. Vilken förövrigt var inkopplad på strömmen då.
Att lämna tillbaka den idag känns lite tungt då den just idag är 15 dagar gammal. (internetköpt) vilket även gör det en aning jobbigare än att bara traska ner till macoteket eller liknande.
Ska utsätta datorn för lite tyngre belastningar i kommande veckan så får vi se om den börjar gnälla på mig igen. Vet ni om man kan gå med den till apples service centers då eller måste man skicka in den?
Tack för tipsen

Du kan gå till ett Apple Service Center och fastställa felet, sedan hör du av dig till Apple(via telefon) och de kommer skicka ett bud med låda och hämta den.
Det finns även firmor som kan fixa felet på plats. Men det får man nog göra upp själv om.