Permalänk
Medlem

Asus P4V800D-X moderkortet sönder?

Har idag satt ihop min första dator men när jag skulle starta den så fick jag lite problem. Jag tror jag vet ungefär vad problemet är men är inte säker så därför skulle jag uppskatta lite hjälp.

Jag tror det är ett fläkt problem och för att illustrera har jag tagit lite bilder

om jag förstått rätt så e de 3 sladdar som ska kopplas in för att få igång fläktarna. CPU_FAN har jag kopplat ihop med cpu fläkten men när de gäller PWR_FAN så har jag ingen aning om vad som ska in. CHA_FAN antar jag är till chassi fläkten fast den sladden når tyvär inte över hela moderkortet. Fast jag kan nog ioförsej flytta chassifläkten så den når

Det här leder oss till nästa problem. som ni ser på den här bilden

Så finns det ingen kontakt för PWR_FAN. Om jag inte är helt ute och cyklar så måste väll moderkortet vara sönder? eller?

Tacksam för all hjälp!

EDIT: kan säga också att det som händer när jag startar datorn är att den först bootar normalt sen kommer ett meddelande om CPU fan error och sen stängs den av

Permalänk
Medlem

Där borde inte felet ligga iaf. PWR_FAN: du kan löda dit en kontakt där om du vill. Kollar man lite på google så verkar det finnas modeller som har och andra som inte har PWR_FAN kontakten där, utan att man behöver löda dit en egen.

tex denna: http://www.levi.cz/image/AsusP4V800DX.jpg

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Men varför får jag då CPU fan error? fläkten snurrar när jag sätter på datorn.
De e bara den sladden som ska kopplas in på moderkortet från cpu fläkten? den man ser på översta bilden då menar jag

Permalänk

Tror att det ligger något minimumvarvtal som fläkten måste ligga på, men att den inte gör det. Det behöver inte vara något fel. Bara gå in i BIOS och ta bort att den ska varna om för lågt CPU-rpm, eller i alla fall höja gränsen om det går.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

grejen är den att cpu fan error kommer upp innan jag hinner nå bios och datorn stängs av.

Permalänk
Medlem

Testa köra passivt med kylaren, eller ta bort cpu'n för att kunna komma in i BIOS.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

med passivt antar jag att du menar att jag kör med urkopplad cpu fläkt, provade det. blev ingen skillnad. utan cpu startade inte datorn.

har tänkt att det kanske inte är cpu-fläkten som är felet. när jag ska gå in i bios får jag inget cpu fan error utan det står entering setup sen bara stängs datorn av. vet att på de förra moderkortet som också var ett asus så fick jag cpu fan error men datorn startade endå.

så vitt jag kan se har jag kopplat allt i datorn rätt, har kollat igenom bruksanvisningen några gånger försäkerhets skull. skulle bli väldigt glad om någon hade en lösning på problemet.