Permalänk
Medlem

X2 vs Conroe, Amd älskare SE HIT.

Ursäktar topicen, kom inte på någe bättre.

Kan börja med och säga att jag inte har hängt med i datorvärlden på ett bra tag, men nu när jag äntligen har hittat tillbaks till Sweclockers så får man läsa överallt att Intel har släppt ny cpu vid namn Conroe och att det är en Amd dödare. Jag har bara haft Amd Cpu'er, därmed blev jag en så kallad Amd älskare, och jag hatade allt vad Intel stod för pga de höga priserna, sämre prestandan, varmare cpu'er osv.

Har kollat runt på Benchmarks på Conroe processorerna, har för mig att dom flesta sidorna ställde dom här mot varann:

Core 2 Extreme 6800 vs 64 Fx - 62
Core 2 Duo 6700 vs X2 5000+

Och i ja, ska väl inte skriva alla men i 95 % utav testerna så slår bägge Conroe Amd's cpuer.

I den här tråden hitta jag dom flesta utav recensionerna.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Slutar själv snart med mitt sommarjobb, och då ska det inhandlas en ny dator, har gått hela sommarlovet och tänkt på min ''nya'' X2'a, men nu är den drömmen inte längre lika stark, jag vet själv inte om jag ska satsa på en Amd, för att stödja företaget och min favorit tillverkare eller om jag ska köra på det så man får bäst prestanda för pengarna. Fast sen har jag inte sett några tester på dom lite mindre vassa Conroe processorerna, men jag antar att dom är bättre än sin rival hos Amd.

Så min fråga till er Amd älskare är:

Om ni var tvugna att köpa en ny dator, hade ni köpt en Amd processor bara för att ni är Amd älskare fast den är sämre ? Eller hade ni köpt en Conroe pga dess prestanda och att den med handen på hjärtat är/verkar vara en bättre cpu en Amd's X2 / FX serie. Eller kommer Amd lansera en ny sorts Cpu som är likvärdig/bättre än Conroe Serien, dock så tror jag inte det i och med lanseringen utav AM2, fast den frågan lämnar jag åt dom som är lite mer insatta i ämnet.

Avslutar tråden med ett ord.

ÅNGEST !

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem

Lugna dig tills Amd´s kommande serie är ute, då blir det tuffare för Conroe.
Amd har ju igentligen ingen "trovärdig" motståndare mot Conroe då Conroe är en helt ny serie medans AM2 är ett hopp från 939, med med samma Cpu´s.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Lugna dig tills Amd´s kommande serie är ute, då blir det tuffare för Conroe.
Amd har ju igentligen ingen "trovärdig" motståndare mot Conroe då Conroe är en helt ny serie medans AM2 är ett hopp från 939, med med samma Cpu´s.

När förväntas den nästa Serien komma ?

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Saxa det här från Sweclockers länken du länka.

''Ser inte hur det kommer leda till konkurrens mot conroe, 65nm ger inte snabbare cpus, kanske amd lyckas klocka upp processorerna högre men lär fortfarande inte matcha conroe. AMD har väl inga större förändringar i artitekturen påväg innan K8L.''

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Lugna dig tills Amd´s kommande serie är ute, då blir det tuffare för Conroe.
Amd har ju igentligen ingen "trovärdig" motståndare mot Conroe då Conroe är en helt ny serie medans AM2 är ett hopp från 939, med med samma Cpu´s.

Ska han vänta tills 2008 och köpa ny dator?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Ska han vänta tills 2008 och köpa ny dator?

Tänkte precis skriva det, men så såg jag ditt inlägg

Permalänk
Medlem

Allt är också en fråga om vad som är bäst just nu. Kriget pågår ju överallt i forumet, man blir så trött. JA Conroe FÅR bra testvärden. Om det råder inga tvivel. Det är en splitter ny teknologi som Intel öst pengar i för de har ju inte tappat marknadsandelar på sistone. Jag har själv svårt att tänka att AMD suttit med händerna i fickorna sen 2003 och tittat i väggen. K8L dröjer svar ja. Prestanda tronen tillhör Intel just nu med sina nya CPUs. Som du ser har jag 2 eldgamla PC för att jag rest sedan 2001 och inte haft intresse/pengar att skaffa nytt. Har aldrig ägt en AMD-cpu men stödjer dem teknologimässigt fram tills nu. Jag ska själv köpa ny burk men jag ska satsa på AMD och en billig processor, hade itne ens tänkt köpa dualcore än. Kankse tar en 3800+ eller t.om en Sempron AM2 och klockar den och väntar och ser vad som händer. Att jag väljer AM2 istället för 939 nu är för att AM2 stödjer DDR2. SKULLE jag vilja byta Jobbar inte med video och tunga appl. och har ingen nytta av att spela i 160 FPS och vill inte behöva avaktivera och mecka med en X2a för att kunna lira.Det kommer att ta lång tid innan spel osv stödjer DualCore fullt ut. Jag resonerar så att det är bättre att satsa på ett bra moderkort och en billig CPU .Då har jag iaf DDR2 och vill jag byta till Cnroe så kan jag göra det. Nyfiken på att se vad som händer framöver.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mitt tips till dig trådskaparen är att du väntar en månad ungefär, vilket borde vara lagom till att du slutar ditt sommarjobb. ^^

Då kommer de första vettiga moderkorten ut baserade på P965-chipsetet. Om du köper dig ett bra moderkort som kan klättra högt i spänningsinställningar och som kan höja FSB rejält, så kan du köpa dig en E6300 för runt 1700:- och klocka upp den som fasen med enbart den boxade fläkten. Det ska tydligen vara en baggis att komma upp i X6800:ans hastigheter.

Att köpa AMD bara för att man gillar företag tycker jag verkar ganska dumt, dock hedevärt rent ideologiskt. Man kan tänka så också att om man hela tiden hade köpt från sin favorit-tillverkare trots att den erbjuder en sämre produkt så hade detta medfört att det företaget inte hade fått någon drivkraft att utveckla bättre produkter. Lite så har ju Intel haft det en längre tid men pressen blev nog allt för stor vilket medförde att de fick byta teknik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
Allt är också en fråga om vad som är bäst just nu. Kriget pågår ju överallt i forumet, man blir så trött. JA Conroe FÅR bra testvärden. Om det råder inga tvivel. Det är en splitter ny teknologi som Intel öst pengar i för de har ju inte tappat marknadsandelar på sistone. Jag har själv svårt att tänka att AMD suttit med händerna i fickorna sen 2003 och tittat i väggen. K8L dröjer svar ja. Prestanda tronen tillhör Intel just nu med sina nya CPUs. Som du ser har jag 2 eldgamla PC för att jag rest sedan 2001 och inte haft intresse/pengar att skaffa nytt. Har aldrig ägt en AMD-cpu men stödjer dem teknologimässigt fram tills nu. Jag ska själv köpa ny burk men jag ska satsa på AMD och en billig processor, hade itne ens tänkt köpa dualcore än. Kankse tar en 3800+ eller t.om en Sempron AM2 och klockar den och väntar och ser vad som händer. Att jag väljer AM2 istället för 939 nu är för att AM2 stödjer DDR2. SKULLE jag vilja byta Jobbar inte med video och tunga appl. och har ingen nytta av att spela i 160 FPS och vill inte behöva avaktivera och mecka med en X2a för att kunna lira.Det kommer att ta lång tid innan spel osv stödjer DualCore fullt ut. Jag resonerar så att det är bättre att satsa på ett bra moderkort och en billig CPU .Då har jag iaf DDR2 och vill jag byta till Cnroe så kan jag göra det. Nyfiken på att se vad som händer framöver.

Mecka? Hurdå?

Jag har inte "meckat" nånting för att kunna spela, installerade hotpatchen och drivaren från Amd och allt funkar fin fint..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DB7
Saxa det här från Sweclockers länken du länka.

''Ser inte hur det kommer leda till konkurrens mot conroe, 65nm ger inte snabbare cpus, kanske amd lyckas klocka upp processorerna högre men lär fortfarande inte matcha conroe. AMD har väl inga större förändringar i artitekturen påväg innan K8L.''

Nu tänkte jag iofs på k8l, fel av mig, var trött inatt ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Så min fråga till er Amd älskare är: ..."

Så mitt svar till dig: Köp en Conroe för guds skull

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Varför tar det emot att köpa en Conroe bara för att det är Intel som gjort den ?

Sluta vara en sån jävla blöjfanatiker...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det spelar absolut ingen som helst roll vilket märke som är "SNABBAST!!!!!!!!".

Det är ju prestanda / krona som är vesentligt. Om intels snabbaste är låt oss säga 10% snabbare än AMD's snabbaste, så är det helt orelevant om sen AMD's ger mer prestanda per krona.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Jag tycker det spelar absolut ingen som helst roll vilket märke som är "SNABBAST!!!!!!!!".

Det är ju prestanda / krona som är vesentligt. Om intels snabbaste är låt oss säga 10% snabbare än AMD's snabbaste, så är det helt orelevant om sen AMD's ger mer prestanda per krona.

Fast nu är det så att till Conroe har väldigt mycket bättre Prestanda/kr

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Finns inget mer att vänta på nu föränn kanske i höst nästa år då K8L debuterar, men då börjar säker Intel göra reklam för sin nästa generation 45nm Nehalem processor. Dessutom har ju Kentsfield funnits ute ett bra tag vid det laget. Det ser med andra ord riktigt mörkt ut för AMD.

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en E6600 med tanke på att den har 4 Mb Cache, den här verkar också lovande vad det gäller klockningen Intel Core 2 Duo E6300, men jag har inte lust och klocka min nya dator då den kommer stå på 24 / 7, sen så måste jag väl ha bättre kylning, mer fläktar o dyl och jag har inte råd med det, sen gillar jag inte när datorn låter för mycket.

Ska vänta tills ungefär Aug / Sep innan jag gör mitt drag, DDR2 minnen är inte så värst billiga.

Visa signatur

Vad står Manchester Citys sponsor EIDOS för? Eleven Idiots Dreaming Of Sucess :D

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Väx upp!

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."