Permalänk
Medlem

Conroe + moderkort + 2gbminne

Ganska billigt ändå att köpa en Conroe.

MSI P965-Neo-F, P965, LGA775 1.230,00

Kingston DDR2-533, 2x1024MB, CAS 4 1.464,00

Intel Core2 Duo E6400, BOX, LGA775 2.461,00

Totalt : 5.155,00kr på shg.biz

------------------

Vad säger dessa saker om klockning tro?
Spekulera, kom med alternativ!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Re: Conroe + moderkort + 2gbminne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ganska billigt ändå att köpa en Conroe.

MSI P965-Neo-F, P965, LGA775 1.230,00

Kingston DDR2-533, 2x1024MB, CAS 4 1.464,00

Intel Core2 Duo E6400, BOX, LGA775 2.461,00

Totalt : 5.155,00kr på shg.biz

------------------

Vad säger dessa saker om klockning tro?
Spekulera, kom med alternativ!

1. säker på att det mobot fixar Conroe?
2. dom minnena är för sega, enligt vad jag hört. Ska tydligen helst vara 800mhz, eller minst 667mhz. Rätta mig nån? (inte trådskaparen)

Annars: ja, billigt

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Re: Re: Conroe + moderkort + 2gbminne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
1. säker på att det mobot fixar Conroe?
2. dom minnena är för sega, enligt vad jag hört. Ska tydligen helst vara 800mhz, eller minst 667mhz. Rätta mig nån? (inte trådskaparen)

Annars: ja, billigt

Joda moderkortet stödjer Core2, men jaha minnet var ju inte så bra då. Till vilket system ska/kan man då ha det där minnet? Ja fanns ju annars cl5 minnen som gick i 667Mhz för någon hundring till bara. Kingston de med. Är Conroe känslig för timings?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Re: Re: Re: Conroe + moderkort + 2gbminne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Joda moderkortet stödjer Core2, men jaha minnet var ju inte så bra då. Till vilket system ska/kan man då ha det där minnet? Ja fanns ju annars cl5 minnen som gick i 667Mhz för någon hundring till bara. Kingston de med. Är Conroe känslig för timings?

Osäker. Som sagt, är vad folk skrivit på SweC i olika trådar. Du KAN ju såklart använda dom minnena, men hur bra systemet presterar med dom är osäkert.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd

1.lägg till en 500hundrin o ta en e6600@ komplett.se
2.köp inte dom minnena!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713 dom är ganska bra men det är bara 1 gig iofs.
2gig ram blir ganska dyrt o köra om du inte tar skitminnen men det är ingen ide om du ska klocka dom

ddr2 timingsen är inte så jätteviktiga då man redan har hög frekvens på minnena men 3-4-4-* är bra om man kan köra.
kolla om du kan hitta ett par riktiga fatbody d9or om du ska ha bra minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
1.lägg till en 500hundrin o ta en e6600@ komplett.se
2.köp inte dom minnena!
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713 dom är ganska bra men det är bara 1 gig iofs.
2gig ram blir ganska dyrt o köra om du inte tar skitminnen men det är ingen ide om du ska klocka dom

ddr2 timingsen är inte så jätteviktiga då man redan har hög frekvens på minnena men 3-4-4-* är bra om man kan köra.
kolla om du kan hitta ett par riktiga fatbody d9or om du ska ha bra minnen.

Jag har ju själv "skitminnen" som inte bromsar klockningen på mitt system. Inte heller den allmänna systemprestandan blir ju mycket sämre bara för att jag inte kan köra med de värsta timing-inställningarna. Om det nu funkar lika bra att köra med dividers på Conroe så är det väl svårt att motivera inköp av dyra minnen när man bara tjänar någon % i prestanda. Speciellt om man får 2gb för priset av 1gb.....nästan in alla fall.

Det är ju bara att köra dividers. Är det inte lika med Conroe och DDR2 också? Jag köper ju hellre 2gb för 1600kr än 1gb för 1200. Det borde väl gå att klocka bra ändå, eller?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag lägger till en följdfråga, hur funkar 4*512 mb på intelsystem? Går det att köra 1T då? samt går det att överklocka? Eller är det precis som på AMD sidan?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Angående minnen till Conroe plattformen: Man behöver väl inte snabbare än PC4200 (1066 fsb) minnen om man inte tänkt överklocka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UnDead
Angående minnen till Conroe plattformen: Man behöver väl inte snabbare än PC4200 (1066 fsb) minnen om man inte tänkt överklocka?

Och om man har tänkt att överklocka borde det väl funka med dividers, eller?
Prestandan man tjänar på snabbare minnen borde väl vara minimal som på mitt nuvarande system.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen expert men ställer mig mycket tvekande till att köpa dyra märkesminnen. Själv har jag alltid köpt sk´billiga skräpminnen och de har alltid funkar utmärkt.

Hur mycket kan du egentligen tjäna i prestanda på att köpa 2048 MB kvalitetsminne för ca 3000 istället för 2048 MB skräpminne för ca 1500?

För att det ska vara värt priset så måste den prestanda vinsten vara mer än tex ett köp av E6600 istället för E6300. Nu kanske de här personerna som pratar så här ändå köper det bästa i allting och då är det givetvis en annan situation. Men de flesta har väl ändå begränsad budget när de köper dator.

(Personligen lutar det åt E6600 med 2048 MB skräpminnen)

blade
Om jag var dig skulle jag satsa de hundringar till som krävs för en E6600 (för 4 MB cache) alternativt köpa en E6300 och ordna en fest.

Permalänk
Medlem

Om man kör ATI RD600 så kommer man inte behöva bry sig om dividers då minneskontrollen inte bryr sig om FSBn

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Om man kör ATI RD600 så kommer man inte behöva bry sig om dividers då minneskontrollen inte bryr sig om FSBn

Jävligt bra det där, riktigt fantastiskt bra.

Önskar alla moderkort hade det så, betydligt enklare/smartare samt effektivare.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Core 2 Duo ska köras 1:1 eller 4:5 för att få ut bra prestanda (CPU:RAM). Eftersom FSBn i standard ligger på 266MHz är det minsta du behöver 533MHz ram.

Permalänk
Medlem

Säg att man köper snabbare minnen, är det en bra strategi att göra som så att om minnena säger stopp så sätter man dividern så att minnena kör i 533MHz på originalfrekvens och sen höja FSB:n utifrån det?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.