Hur kolla drivrutinsversion i Linux?

Permalänk

Hur kolla drivrutinsversion i Linux?

Sitter och försöker ta reda på vad det är för drivrutinsversion installerad för en fibrechannel-hba i SLES9. Finns det något enkelt sätt att ta reda på det?

Jag har googlat lite och hittat ett kommando som heter "rpm -q xxxxxx" frågan är vad man ska skriva istället för xxxxxx - eller det kanske inte ens är rätt väg att gå...

För att förtydliga lite:
*fibrechannel-hba = som ett pci-nätverkskort men för fibre channel istället.
*SLES9 = Suse Linux Enterprise Server 9 (antar att det kommando jag letar efter är samma på olika Linux-distar men det är väl bäst att speca detta ändå).

Tack på förhand

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Hej fastforward.

Det här med drivrutiner i linux kan vara lite klurigt för den som dumpats direkt från windows. Du kanske redan vet om det här så du får ha överseende om jag lägger det på en för låg nivå. Alla drivrutiner ligger i kerneln (linux) och det är isåfall där du skulle kunna se versionen på drivrutinen om det nu är möjligt.

Eftersom kortet är ett pci kort kanske 'lspci' kan ge lite mer informtion.

Hoppas det var till någon nytta..

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk

Det är bra - lägg det på en så låg nivå som möjligt. Linux är inte min påse chips direkt.

Jag har testat att kolla i kerneln men där stod ingen versionsinfo tyvärr. Får se om lspci ger något mera. Tack för svaret

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Inaktiv

lspci ger dej en massa info om vad du har för pci-enheter.
lsmod skriver ut de "drivrutiner" som inte kompilerades in i kärnan utan kompilerades som moduler.

(modprobe - ladda moduler mm )

och för att ta en aning offtopic men ändå så du sätt det nån gång:
lshw - typ som lavalys everest, massa info.
lsusb - se vilka usb-enheter som är inkopplade.
cat /proc/cpuinfo - information om cpun

Om du är intresserad av drivrutiner från Ati/nVidia, - kolla deras hemsida.
Gäller det ljud/ljudkort sök lite på "alsa".
- Ett tips där är att skaffa "kernel-versionen" och inte alsa-drivers eller vad den kan tänkas heta. Beror lite på disten också ifs.

Lite +/- på att kompilera in stödet i kärnan/som modul är:
- - inte senaste versionerna.
+++ stabilare