Ubuntu + WPC54G - Fungerar inte

Permalänk
Medlem

Ubuntu + WPC54G - Fungerar inte

Har precis installerat Ubuntu men har stött på problem. Jag får inte mitt WPC54G kort att fungera. Jag har läst massor av forumstrådar utan någon som helst lycka. Jag har använt ndiswrapper för att installera drivrutinen men det verkar inte fungera så bra.

iwconfig säger följande:

eth1 IEEE 802.11g ESSID:"linksys" Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:16:B6:D9:CF:3C Bit Rate=54 Mb/s Tx-Power=20 dBm Sensitivity=8/0 Retry limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off Power Management:off Link Quality=84/100 Signal level=-47 dBm Noise level=-83 dBm Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:46 Missed beacon:0 eth2 IEEE 802.11b/g ESSID:"linksys" Nickname:"Broadcom 4318" Mode:Managed Frequency=2.467 GHz Access Point: Invalid Bit Rate=1 Mb/s RTS thr:off Fragment thr:off Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0

eth1 är mitt integrerade Intel trådlösa nätverkskort.
eth2 är då mitt linksys WPC54G som jag vill få fungera.

Om det har någon betydelse så säger ndiswrapper -l följande:

lsbcmnds driver present, hardware present

Skall sedan även när jag fått mitt WPC54G att fungera försöka mig på wpa_supplicant men det är ett kommande problem.
Hur som helst, har ni något tips på vad jag kan göra för att få detta att fungera? Kanske någon som varit i samma situation?

Tack i förhand!

Permalänk

Har du både ndiswrapper och bcm43xx laddad? Det är ingen bra kombination. Anledningen till att jag frågar är för att ndiswrapper normalt ger dg en wlan0 (eller var det wifi0?) medans bcm43xx ger en vanlig eth.

Kontrollera om de båda är laddade med "sudo lsmod".

Permalänk
Medlem

Output från lsmod:

bcm43xx 124044 0

Den är alltså laddad? Eller? Hur gör man då så att den inte laddas?

*edit*
Hittade hur man gjorde det på första google träffen.

Vad gör man nu då? Nu försvann mitt WPC54G från iwconfig.

Permalänk

Ja. Du får antingen använda bcm43xx eller ndiswrapper. Du kan inte köra två drivrutiner samtidigt för samma kort.

bcm43xx är den drivrutin som är fri. Den följer med linuxkärnan och är en bra bit ifrån färdig (men fullt användbar ändå). Det är denna jag kör.

ndiswrapper är en wrapper (precis som det låter) för Windowsdrivrutinen. Den har sina begränsningar, men fungerar även den med. Problemet med den är att fel inte kan rättas till i drivrutinen av linuxutvecklare, så felsökning kan vara ganska jobbigt. Jag körde ndiswrapper tidigare, då det inte fanns en fri drivrutin för Broadcoms trådlösa nätverkskrets. Jag har dock helt gått över till bcm43xx.

Du får helt enkelt bestämma dig för vilken av dem du tänker använda innan du går vidare.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag nätverkskortet att fungera med ndiswrapper. Tack för hjälpen!

Nu gäller det bara att få wpa supplicant att fungera. Något tips på den fronten?

Permalänk

Här är en väldigt enkelt wpa_supplicant-konfiguration. Använder WPA-PSK och det kan vara en bra idé att enbart tillåta superanvändaren att läsa filen, annars kan vem som helst som använder din dator se lösenordet.

Det går också att använda en lösenordshash, men jag kan inte komma på just nu vad man ska skriva då. Står i handboken

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant ctrl_interface_group=0 eapol_version=1 ap_scan=1 fast_reauth=1 network={ ssid="Ditt nät" scan_ssid=1 key_mgmt=WPA-PSK proto=WPA pairwise=TKIP group=TKIP psk="Här skriver du ditt hemliga lösenord" }

Permalänk
Medlem

Tack. Jag ska prova det snart. Jag gjorde något och så fungerar inte mitt WPC54G nå mer. Måste bara fixa det först.

*edit*

Jo, hur gör man så att bcm43xx inte laddas vid uppstart?

Permalänk

Svartlista modulen. Lägg till följande i /etc/modprobe.d/blacklist

blacklist bcm43xx

Permalänk
Medlem

Härligt, tack!

Vad ska man köra för att få igång wpa_supplicant?

wpa_supplicant -Bw -i wlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf

Fungerar inte så bra (hittade den på någon sida). Händer inget helt enkelt. Ska man köra wlan0 eller eth2?

Har även prövat:

wpa_supplicant -i wlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf -D ndiswrapper

Utan resultat.

Permalänk

Det mesta ser rätt ut. När jag körde ndiswrapper så använde jag

/usr/local/sbin/wpa_supplicant -B -c /etc/wpa_supplicant.conf -Dndiswrapper -iwlan0

Permalänk
Medlem

När jag körde wpa_supplicant -ieth2 -c/etc/wpa_supplicant.conf -Dndiswrapper -dd så får jag följande output:

Initializing interface 'eth2' conf '/etc/wpa_supplicant.conf' driver 'ndiswrapper' ctrl_interface 'N/A' Configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf' -> '/etc/wpa_supplicant.conf' Reading configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf' ctrl_interface='/var/run/wpa_supplicant' ctrl_interface_group=0 eapol_version=1 ap_scan=1 fast_reauth=1 Line: 7 - start of a new network block ssid - hexdump_ascii(len=7): 6c 69 6e 6b 73 79 73 linksys scan_ssid=1 (0x1) key_mgmt: 0x2 proto: 0x1 pairwise: 0x8 group: 0x8 PSK (ASCII passphrase) - hexdump_ascii(len=16): [REMOVED] PSK (from passphrase) - hexdump(len=32): [REMOVED] Priority group 0 id=0 ssid='linksys' Initializing interface (2) 'eth2' EAPOL: SUPP_PAE entering state DISCONNECTED EAPOL: KEY_RX entering state NO_KEY_RECEIVE EAPOL: SUPP_BE entering state INITIALIZE EAP: EAP entering state DISABLED EAPOL: External notification - portEnabled=0 EAPOL: External notification - portValid=0 SIOCGIWRANGE: WE(compiled)=19 WE(source)=18 enc_capa=0xf capabilities: key_mgmt 0xf enc 0xf Own MAC address: 00:16:b6:11:d2:74 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=0 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=1 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=2 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=3 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 Setting scan request: 0 sec 100000 usec Added interface eth2 Wireless event: cmd=0x8b06 len=8 State: DISCONNECTED -> SCANNING Starting AP scan (specific SSID) Scan SSID - hexdump_ascii(len=7): 6c 69 6e 6b 73 79 73 linksys Scan timeout - try to get results Received 224 bytes of scan results (1 BSSes) Scan results: 1 Selecting BSS from priority group 0 0: 00:16:b6:d9:cf:3c ssid='linksys' wpa_ie_len=0 rsn_ie_len=0 caps=0x1 skip - no WPA/RSN IE No suitable AP found. Setting scan request: 5 sec 0 usec Starting AP scan (broadcast SSID) Scan timeout - try to get results Received 224 bytes of scan results (1 BSSes) Scan results: 1 Selecting BSS from priority group 0 0: 00:16:b6:d9:cf:3c ssid='linksys' wpa_ie_len=0 rsn_ie_len=0 caps=0x1 skip - no WPA/RSN IE No suitable AP found. Setting scan request: 5 sec 0 usec CTRL-EVENT-TERMINATING - signal 2 received Removing interface eth2 State: SCANNING -> DISCONNECTED No keys have been configured - skip key clearing EAPOL: External notification - portEnabled=0 EAPOL: External notification - portValid=0 No keys have been configured - skip key clearing Cancelling scan request

Sen körde jag det du sa och då fick jag följade (med -dd):

Initializing interface 'eth2' conf '/etc/wpa_supplicant.conf' driver 'ndiswrapper' ctrl_interface 'N/A' Configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf' -> '/etc/wpa_supplicant.conf' Reading configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf' ctrl_interface='/var/run/wpa_supplicant' ctrl_interface_group=0 eapol_version=1 ap_scan=1 fast_reauth=1 Line: 7 - start of a new network block ssid - hexdump_ascii(len=7): 6c 69 6e 6b 73 79 73 linksys scan_ssid=1 (0x1) key_mgmt: 0x2 proto: 0x1 pairwise: 0x8 group: 0x8 PSK (ASCII passphrase) - hexdump_ascii(len=16): [REMOVED] PSK (from passphrase) - hexdump(len=32): [REMOVED] Priority group 0 id=0 ssid='linksys' Initializing interface (2) 'eth2' EAPOL: SUPP_PAE entering state DISCONNECTED EAPOL: KEY_RX entering state NO_KEY_RECEIVE EAPOL: SUPP_BE entering state INITIALIZE EAP: EAP entering state DISABLED EAPOL: External notification - portEnabled=0 EAPOL: External notification - portValid=0 SIOCGIWRANGE: WE(compiled)=19 WE(source)=18 enc_capa=0xf capabilities: key_mgmt 0xf enc 0xf Own MAC address: 00:16:b6:11:d2:74 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=0 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=1 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=2 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 wpa_driver_wext_set_key: alg=0 key_idx=3 set_tx=0 seq_len=0 key_len=0 Setting scan request: 0 sec 100000 usec Added interface eth2 Daemonize..

Kom dock inte åt internet. Har kanske något med DHCP att göra? Eller?

Om det hjälper något så säger ifconfig så här när jag kör alternativ två:

eth2 Link encap:Ethernet HWaddr 00:16:B6:11:D2:74 inet6 addr: fe80::216:b6ff:fe11:d274/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:11850 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:11746 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:6904910 (6.5 MiB) TX bytes:1921149 (1.8 MiB) Interrupt:177 Memory:34000000-34002000

Ser ni något fel?

Permalänk

Är det verkligen eth2, och inte wlan0?

Men visst, när du anslutit med wpa_supplicant så får du köra dhcpcd (om du använder dhcp-server).

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte alls med wlan0 men det funkar med eth2. Får väl ta och prova mig fram nu.

*edit*
Nu fungerar det! Härligt att äntligen få igång det.
Tack för hjälpen!