Permalänk
Medlem

amd 3800+ maxarbetar jättelätt

hej hej
köpte nya grejer för ett tag sen...
min amd 3800+ am2 verkar väldigt lätt maxarbeta
sitter man o snackar i tex skype och scrollar i iexplorer så maxarbetar den på en gång så börjar de lagga i ljudet ,väldigt irreterande

ska den verkligen va så seg?

hjälper de om man klockar den lite kanske?

Permalänk

Skype tenderar att sluka rätt mycket cpu. Det första du ska göra är att byta till firefox. Sen så kan du ändra prioriteten på de olika programmen så slipper du lagg.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd

skaffa conroe då

jag tror det är något som är fel,har dun installerat alla drivisarna till chipset?
du kan inte ha något virus annars?

Permalänk
Medlem

men då får jag testa firefox då till att börja med.
jag har inte nå virus o alla drivrutiner är installerade så nått sånnt är de inte
de märks ju inte annars att den arbetar mycke den är ju inte seg utan de va just i skype då de laggar i ljudet, när man lyssnar på musik blir de inte så.
men reagera just att den verkar ha väldigt lätt att maxxa

nån som vet hur mycke de brukar gå att klocka en 3800+?

har inte tid att skiva exakt vad jag har för saker just nu, sitter på jobbet

Permalänk

Det är inte så att du har kass uppload på din internet lina?

Permalänk
Medlem

8mbit så de går inte segt, men de behöver inte va just i iexplorer som gör att den arbetar mycke de är samma om du scollar i mappar med bilder i eller i mp

de gör ju inte nått igentligen eftersom den är ju inte seg alls, upplerver den som ganska snabb om man jämför med tex "familjens" data som de sitter en p4 3ghz

de va bara jobbigt när ljudet lagga o att jag inte kan trycka på som vanligt när jag bränner

då undra jag mest om de verkligen skulle va så

men är de nån som har koll på klockning? har ju aiboost så de är ju jättelätt men vet inte hur många volt man vågar ha till cpun. för ökar man inte volten så hänger den sig innan man kommer upp i 2,5ghz

ska man ha nått annat program eller funkar de bra med aiboost?

Permalänk
Medlem

Låter ju definitivt som att något är fel. Du ska absolut inte behövs klocka datorn för att den ska klara av skype, surfa , bläddra i mappar osv. Vad felet är har jag dock ingen aning om... låter som om det skulle kunna vara problem med chipset drivrutiner men du säger ju att de är installerade osv så ingen aning vad det beror på. Värmeutvecklingen borde inte heller vara så pass stor om det inte är så att kylaren krånglar.

Permalänk

hur är det med ram minne då?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

kan det va så att du inte har drivrutiner till grafikkortet? Då brukar det lagga i explorer etc.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
kan det va så att du inte har drivrutiner till grafikkortet? Då brukar det lagga i explorer etc.

Ja kolla drivare till GFX för har man kassa drivare etc så kan det göra en jävla skillnad, dock till det sämre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
kan det va så att du inte har drivrutiner till grafikkortet? Då brukar det lagga i explorer etc.

Exakt, om du itne ahr rätt drivrutiner till grafikkortet så ahckar det när du skrollar till exempel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

ursäkta va är conroe o hur får man hem det

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hedersmedlem

Conroe är en processor från Intel.

Du snackade om laggit ljud osv. Jag funderar på om det inte kan vara ett hårddiskfel. Eller tex ett integrerat ljudkort.

Permalänk
Avstängd

Chipset på moderkortet? Via?

Permalänk
Medlem

moderkort
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=321113

grafikkort
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=318606

jag har installerat alla drivrutiner direkt från cdn man får med, båda till grafikkort o moderkort. vet hur de ser ut om man inte har fungerande eller inga drivrutiner alls till grafikkortet o så är de inte.

har en samsung disk som bara är några veckor gammal, men de kan ju va fel på den endå

men som sagt så funkar ju andra saker bra
spelade call of duty 2 nyss med alla inställningar på max, funkar fint fint men den maxxar ju då förstås hela tiden men de är väll normalt när man spelar?

men är de inte nån som har lite koll på klockning?

Permalänk
Avstängd

Där föll min idé ja.

Permalänk

Det är bättre att ladda ner nya drivrutiner än att installera de från skivan som följer med. Det gör man bara om man inte har något annat val.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Testa att köra ett program för att kolla upp din HDD..jag hade samma fel på min förra dator och då var det HDD som var kass.Skriv sedan in dina värden du får så kan någon säker hjälpa dig och säga om den läser dåligt.Jag hade råkat bryta av ett stift till Hdd när jag monterade med asus kablar som har ett blockerat hål i kontakten ..

Visa signatur

Antec P182|Gigabyte MA790FX-DS5 AMD Phenom x4 955| xfx 260 black| Corsair xms2 6400|Antec 850W|

Permalänk
Medlem

va finns de för program som man kollar de i då?

Permalänk
Medlem

Har för mig att programmet hette HD-TACH ..Annars så borde det finnas på HDD tillverkerarens hemsida ...

Visa signatur

Antec P182|Gigabyte MA790FX-DS5 AMD Phenom x4 955| xfx 260 black| Corsair xms2 6400|Antec 850W|

Permalänk
Medlem

aha får kolla de lite senare då
men hur många volt vågar man ge precoessorn?
satt den på 1,4875V och då gick de att komma upp i 2700mhz iaf o den har ju inte hängt sig en på en stund så de verkar ju funka
ska de gå mycke mer än 2,7ghz?

skiver senare idag om hårddisken

HD-TACH visar ju bara hur fort de går att läsa från disken, inte nått annat. o sen på hemsidan hittade jag inte nått heller
men de finns ju andra program, har haft ett förut men mins inte va de heter.