ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :(

Permalänk
Medlem

ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :(

tjena

jag är nu nybliven linuxfjortis sedan igår natt...
(med linuxfjortis menar jag att jag inte kan ett skit om linux)

saken är att jag skulle försöka få mitt trådlösa nätverkskort att funka så att jag skulle kunna ansluta till internet och googla mig fram till lite kunskaper
men det gick inte så bra...

jag kan ju börja med att säga att jag använder mig av Kubuntu 6.06 x64.

jag började med att gå in i nätverksinställningarna... där såg jag att mitt trådlösa nätverkskort stod som disabled så jag klickade då på enable... den stod och tuggade i ett väldigt bra tag...(ca 1h) då tänkte jag efter som jag läste någon stans att det var knepigt med att få trådlösa nätvekskort att funka i linux, att det kanske hade hakat sig så jag stängde net det...

då kom jag på iden att koppla in modemet direkt till datorn... jag hade läst någon stans att man skulle skriva (vi har dynamisk ip så jag måste in login och pass) "PPPOECNGF" eller något liknande...(jag hade det uppskrivet...)
men då funkade inte tangentbordet ^o)...så jag tänkte "äh..jag startar om datorn"

men nu så stannar den på "*configuring network interfaces" när jag ska starta datorn

jag är riktigt nybörjare på linux (jag kan inte ens installera ett program) och behöver lite hjälp....

ett annat problem är att "Grub" inte vill starta när jag startar datorn (har xp installerat sän förut)
så, som det är nu så måste jag stoppa i kubuntu live-cdn för att via den starta grub och sedan välja vilket os jag ska starta

sedan har jag inte fattat hur man mountar hårddiskarna (NFTS)
det kommer bara upp en felruta när jag väljer mount

och jag har inte heller lyckats installera drivrutinerna för grafikkortet :P....(väljer jag nvidia geforce 6800 i linux (deras drivers) så funkar det inte....om jag kickar på test så säger den att det inte stämmer

SNÄLLA hjälp mig, för jag är totalt inkompetent känner jag

jag gillar OSet i övrigt...men jag har som sagt lite trubbel :/

MVH//Stefan

Permalänk

Varför köra x64?
Det e hellt onödigt.

Visa signatur

Wiee!

Permalänk

Re: ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
saken är att jag skulle försöka få mitt trådlösa nätverkskort att funka så att jag skulle kunna anslita till internet och googla mig fram till lite kunskaper

jag började med att gå in i nätverksinställningarna... där såg jag att mitt trådlösa nätverkskort stog som disabled så jag klickade då på enable... den stog och tuggade i ett väldigt bra tag...(ca 1h) då tänkte jag efter som jag läste någon stans att det var knepigt med att få trådlösa nätvekskort att funka i linux, att det kanske hade hakat sig så jag stängde net det...

då kom jag på iden att koppla in modemet direkt till datorn... jag hade läst någon stans att man skulle skriva (vi har dynamisk ip så jag måste in login och pass) "PPPOECNGF" eller något liknande...(jag hade det uppskrivet...)
men då funkade inte tangentbordet ^o)...så jag tänkte "äh..jag startar om datorn"

men nu så stannar den på "*configuring network interfaces" när jag ska starta datorn

Så du körde pppoeconf. Fick du upp dialogrutan där den listade nätverkskort och du fick välja ja/nej? Var det här du upptäckte att tangentbordet inte fungerade? Hur startade du om datorn?

Jag vill att du bootar från din LiveCD och monterar din rotpartition för linuxsystemet. Om du inte minns vilken partition det var så kan du kontrollera det med:

Citat:

$ sudo fdisk -l /dev/hda

Detta förutsätter att den ligger på din "primary master" i en IDE-kedja. hdb är "primary slave", o.s.v. Om det är S-ATA eller SCSI så heter den sda, sdb, o.s.v.

Därefter monterar du partitionen;

$ sudo mount /dev/hda1 /mnt

Byta ut hda1 mot rätt disk och partition. Om du har mer än en linuxpartition så avmonterar du med umount och testar nästa tills du hittar rätt.

Du bör nu kunna hitta din rotpartition i /mnt. Rotpartitionen är den som i Ubuntu innehåller kataloger som bl.a. /mnt, /dev, /etc och /proc.

Plocka bort exekveringsflaggan från /etc/init.d/networking så att det scriptet inte kan köras vid uppstart.

$ sudo chmod -x /mnt/etc/init.d/networking

Avmontera linuxpartitionen.

$ sudo umount /mnt

Nu kan du starta om datorn med Kubuntu-skivan så som du gjort innan, och datorn kommer inte att fastna på "*configuring network interfaces".

Problemet är dock inte löst, utan det är bara en fulfix som tillåter dig att komma in i systemet igen. Jag föreslår att du går vidare med detta specifika Ubuntu-problem på Ubuntus forum. Det är garanterat någon där som råkat ut för samma sak och har lösningen.

Tänk på att göra /etc/init.d/networking exekverbar igen när det är dags att testa. Annars kommer du inte att kunna köra scriptet.

$ sudo chmod +x /etc/init.d/networking

Citat:

ett annat problem är att "Grub" inte vill starta när jag startar datorn (har xp installerat sän förut)
så, som det är nu så måste jag stoppa i kubuntu live-cdn för att via den starta grub och sedan välja vilket os jag ska starta

GRUB är ett litet härke att få snurr på. Jag har aldrig gillat det, men det verkar vara populärt nu för tiden så det är väl bara att vänja sig

Boota med Kubuntu-skivan, men när GRUB kommer upp och du får välja vilken disk du vill boota från, tryck då c. Du kommer då till "command mode" och får en grub>-prompt. Gör följande;

grub> find /boot/grub/stage1 (hd0,6) grub> root (hd0,6) Filesystem type is ext2fs, partition type is 0x83 grub> setup (hd0)

Byt ut (hd0,6) mot vad den första find-raden spottar ur sig. Detta kommer att skriva GRUB till din hårddisks "master boot record". Därefter ska du kunna boota utan Kubuntuskivan.

Citat:

sedan har jag inte fattat hur man mountar hårddiskarna (NFTS)
det kommer bara upp en felruta när jag väljer mount

Här får du berätta vad det står i den rutan.

Citat:

och jag har inte heller lyckats installera drivrutinerna för grafikkortet :P....(väljer jag nvidia geforce 6800 i linux (deras drivers) så funkar det inte....om jag kickar på test så säger den att det inte stämmer

Hur väljer du vad? När? Följer du någon guide?

Permalänk
Medlem

Re: Re: ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :(

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Så du körde pppoeconf. Fick du upp dialogrutan där den listade nätverkskort och du fick välja ja/nej? Var det här du upptäckte att tangentbordet inte fungerade? Hur startade du om datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Detta förutsätter att den ligger på din "primary master" i en IDE-kedja. hdb är "primary slave", o.s.v. Om det är S-ATA eller SCSI så heter den sda, sdb, o.s.v.

Därefter monterar du partitionen;

$ sudo mount /dev/hda1 /mnt

Byta ut hda1 mot rätt disk och partition. Om du har mer än en linuxpartition så avmonterar du med umount och testar nästa tills du hittar rätt.

Du bör nu kunna hitta din rotpartition i /mnt. Rotpartitionen är den som i Ubuntu innehåller kataloger som bl.a. /mnt, /dev, /etc och /proc.

Plocka bort exekveringsflaggan från /etc/init.d/networking så att det scriptet inte kan köras vid uppstart.

$ sudo chmod -x /mnt/etc/init.d/networking

Avmontera linuxpartitionen.

$ sudo umount /mnt

[/B]

detta förstod jag inte så bra så jag lägger upp fråga i ubuntu forumet ist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
GRUB är ett litet härke att få snurr på. Jag har aldrig gillat det, men det verkar vara populärt nu för tiden så det är väl bara att vänja sig

Boota med Kubuntu-skivan, men när GRUB kommer upp och du får välja vilken disk du vill boota från, tryck då c. Du kommer då till "command mode" och får en grub>-prompt. Gör följande;

grub> find /boot/grub/stage1 (hd0,6) grub> root (hd0,6) Filesystem type is ext2fs, partition type is 0x83 grub> setup (hd0)

Byt ut (hd0,6) mot vad den första find-raden spottar ur sig. Detta kommer att skriva GRUB till din hårddisks "master boot record". Därefter ska du kunna boota utan Kubuntuskivan.
[/B]

det blev så här för mig...

grub> find /boot/grub/stage1
(hd0,0)
grub> root (hd0,0)
Filesystem type is ext2fs, partition type is 0x83
grub> setup (hd0)
checking of "/boot/grub/stage1" exists... yes
checking of "/boot/grub/stage2" exists... yes
checking of "/boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0)"...15 sectors are embedded.
succeeded.
running "install /boot/grub/stage1(hd0) (hd0)1+15 (hd0,0) /boot/grub/stage2
/boot/grub/menu.ist"...succeeded
done.

gjorde jag fel...och vad sedan?

när jag startar datorn så står det:

PXE-E61:media test falure, check cable
PXE-M0F: exiting PXE ROM
Invalid partion table.

startar grub över huvudtaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albatorsk
Hur väljer du vad? När? Följer du någon guide? [/B]

ne utan man ka i kubuntu gå in i "display" och välja vilker grafikkort man har (nu står det bara som nv).... men det funkar inte.... jag ska installera nvidia drivrutinen så fort jag fått internet att funka...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexwebnet
Varför köra x64?
Det e hellt onödigt.

varför inte?

tack för all hjälp hitils
MVH//Stefan

Permalänk

Re: Re: Re: ännu en linux"fjortis" söm behöver lite hjälp :

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
gjorde jag fel...och vad sedan?

när jag startar datorn så står det:

PXE-E61:media test falure, check cable
PXE-M0F: exiting PXE ROM
Invalid partion table.

startar grub över huvudtaget?

Nej, du gjorde helt rätt, och allt ser rätt ut tills dess att du bootat om. Det ser ut som om ditt nätverkskort försöker boota datorn, troligtvis i avsaknad av en bootbar hårddisk. Det är precis därför jag inte gillar GRUB. Allt ser rätt ut under installation, men sen blir det bara pannkaka av det ändå.

Boota igen med Kubuntuskivan och kör

$ sudo /sbin/fdisk /dev/hda

Byta ut hda mot sda om det är en S-ATA-disk. Kontrollera om första partitionen är bootbar med kommandot p. Vid avsaknad av asterisk under Boot, gör partition 1 bootbar med kommandot a, och spara inställningen med w.

Command (m for help): p Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes 240 heads, 63 sectors/track, 10337 cylinders Units = cylinders of 15120 * 512 = 7741440 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 1 1355 10243768+ 7 HPFS/NTFS /dev/hda2 1356 10337 67903920 83 Linux Command (m for help): a Partition number (1-4): 1 Command (m for help): w The partition table has been altered! Calling ioctl() to re-read partition table. Syncing disks.

Permalänk
Medlem

disken jag har linux på är den enda IDE disk jag har (jumprad som slave tror jag ^o)....kan det orsaka problem?)....xp ligger på en av 3 S-ata diskar....

när jag klickar på (e) i grub så kommer

root (hd1,0)
save defult
make active <---- är det inte aktivt? ^o)
map (hd0) (hd1)
map (hd1) hd0)
chainloader 1+

...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexwebnet
Varför köra x64?
Det e hellt onödigt.

Det är det väl ändå inte? Det är inte windows vi pratar om, du kan ju kompilera programmen till native 64-bit och tjäna prestanda i många program.
(K)ubuntu kanske inte är rätt val med tanke på att det inte kör med source-baserat paketsystem, men det kanske finns färdiga x64-paket, vad vet jag?

Jag ser då ingen anledning att köra 32-bit om man kör t ex Gentoo där man kompilerar alla paket själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
disken jag har linux på är den enda IDE disk jag har (jumprad som slave tror jag ^o)....kan det orsaka problem?)....xp ligger på en av 3 S-ata diskar....

Nejdå. Det ska inte vara några problem.

Citat:

när jag klickar på (e) i grub så kommer

root (hd1,0)
save defult
make active <---- är det inte aktivt? ^o)
map (hd0) (hd1)
map (hd1) hd0)
chainloader 1+

...

Hmm.. Enligt dokumentationen så betyder det

Citat:

13.3.22 makeactive
— Command: makeactive

Set the active partition on the root disk to GRUB's root device. This command is limited to primary PC partitions on a hard disk.

Permalänk
Medlem

hm....?
men det kan vara något med nätverket som spökar här oxå eller?
för jag får ufattningen av att grub inte startar i huvudtaget... jag tittade lite i pakethanteraren (När jag fortfarande kunde starta det) och där var grub iaf installerat :P...

Permalänk

Jodå, GRUB installerat. Men hur såg det ut i fdisk? Var första partitionen på första disken aktiv?

Permalänk
Medlem

hehe ursäkta att jag är så otroligt okunnig men hur kommer jag dit jag kan skriva in kommandot "fdisk"?

jag är VÄLDIGT "grön" känner jag

MVH//Stefan

edit: dom var ju inte överdrivet hjälpsamma i ubuntuforumet
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1155
men jag kanske bara måste ha lite tålamod

edit2: jag trodde du menade i "menyerna" innan man startade med live-cdn... SRY fatta fel

Permalänk

När du bootat från LiveCD'n så får du upp ett KDE-skrivbord. Där tar du fram en terminal; Konsole heter det i KDE.

Därifrån kan du köra fdisk så som det står ovan.

Permalänk
Medlem

fattade lite fel där bara

när jag skriver $ sudo /sbin/fdisk /dev/hda i terminalen får jag fram
unable to open /dev/hda

tack för all hjälp "so faar"...i ubuntu forumet tycker dom jag ska installera 32bit versionen ist... ^o)...

MVH//Stefan

edit: när jag försöker mounta en disk står det :
Could not mount device
The reportet error was:
mount: can't find /dev/sda5 in /etc/fstab or /etc/mtab

Permalänk

Ta sda istället.

Om en disk/partition inte finns med i fstab så måste du ange en destination;

$ sudo mount /dev/sda5 /mnt

Detta monterar /dev/sda5 i katalogen /mnt. Du kan ersätta /mnt med vilken katalog som helst. Du kan t.ex. skapa en ny katalog med mkdir som heter /mindisk och montera till den istället.

$ sudo mkdir /mindisk $ sudo mount /dev/sda5 /mindisk

Permalänk
Medlem

då händer ingen ting ^o)...

Permalänk

Ingenting, som i att du får tillbaka terminalprompten? Inget felmeddelande?

Permalänk
Medlem

oj....du han skriva något som jag inte han med sry.... när jag skriver $ sudo /sbin/fdisk /dev/sda händer inget...

då kan jag skriva vad som hälst...den hoppar bara ner ett steg...
fast utan terminal promten ($)....det blir som att skriva i ett textdokument ^o)

blir samma sak när jag skriver "$ sudo mount /dev/sda5 /mnt" :/

Permalänk

Hmmm.. Lyser hårddisklysdioden på din datorlåda när du försöker montera den?

Väldigt märkligt. Kan du avbryta med CTRL+C, eller har det ingen effekt?

Det hade också varit intressant att se om du kunde köra "dmesg" efter att du kör mount eller fdisk för att se om den skriver något om sda.

Permalänk
Medlem

nej på båda frågorna... :/

edit:
jag testade nu bara för kul att koppla in ADSL-modemet i datorn... jag gick sedan in i networksettings men det stod bara och tuggade.... (LÄNGE) då stängde jag ner det och fick upp någon ruta om crachhantering.... och efter det så hade tangentbordet slutat funka (inte ens capslock funkade) jag hade så klart tänkt testa skriva ppoecnf men icke sa nicke :/...startar nu om datorn... (musen funkar dock fortfarande )

Permalänk

När du gör detta, kör du då helt och hållet via LiveCD'n, eller använder du bara den som boot för din linuxpartition?

Permalänk
Medlem

jag kan inte starta min linuxpartion... blir som jag skrev tidigare, att den stannar upp vid "configuring network interfaces..." (gjorde inte som du sa tidigare då det känns som att jag inte kommer att kunna fixa till det )

så jag kör helt från live-cdn....

men nu kan jag inte ens starta om datorn ^o) den står och tyggar....allt är svart och jag har ett kryss till muspekare och tangentbordet funkar fortfarande inte.... (blir resteknappen :/ ((jag börjar få lite windows vibbar ))

Permalänk

Låter onekligen som om något skumt är på gång med sda. Men som sagt, står det något i dmesg? Starta från LiveCD'n som vanligt och kör fdisk på sda och öppna sen en ny terminal där du kör "dmesg".

Den kommer att spotta ur sig en himla massa text, men det är vad som står sist som är intressant. Speciellt om det står något om sda.

Permalänk
Medlem

jag något lurt är på gång

jag provade att köra dessa
$ sudo mkdir /mindisk
$ sudo mount /dev/sda5 /mindisk
och dom verkar ha funkar ^o)
jag kom tillbaka till terminalpromten iaf...

när jag skriver dmesg så får jag upp en massa....
men det står inget om sda...
det står adding....swap on /dev/hdb5.... och att jag måste fixa drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet...
men lite längre upp står det en massa "hdd: media error (bad sector):.............

:/

edit: nu när jag kollade på vad som hänt med det andra terminalfönstret och nu hade det (efter ett tag) kommit upp "unable to open dev/sda

Permalänk

/dev/hdd är din "seconday slave". En CD/DVD-drive kanske? Då kan du strunta i det meddelandet.

Kan du komma åt innehållet på sda5 om du går in i /mindisk efter att du monterat den?

Permalänk
Medlem

tror inte riktigt jag förstod frågan....men om jag öppnar Konqueror och bläddrar fram den så kan jag SE den men det är en hänglås på den och jag kan inte tillåtelse öppna den...

Permalänk

Jaha, ok. Det är en NTFS-formaterad partition? Då måste den monteras med umask=0222 för att du ska kunna bläddra i den utan att vara root;

mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk

Annars sätts ägandeskapet på alla filer till den som monterade disken (root eftersom sudo användes) och rättigheterna till att enbart den som monterade disken får tillgång till den.

Permalänk
Medlem

men nu så står det:
"mount: only root can do that" när jag skriver: mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk
ska jag skriva: sudo mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk ovh sedan: mount /dev/sda5 /mindisk eller fattade jag fel nu?

Permalänk

Ojsan, jag glömde skriva sudo framför. Du ska endast montera en gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
men nu så står det:
"mount: only root can do that" när jag skriver: mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk
ska jag skriva: sudo mount -o umask=0222 /dev/sda5 /mindisk ovh sedan: mount /dev/sda5 /mindisk eller fattade jag fel nu?

Ja, du måste använda sudo

Permalänk
Medlem

då kommer det upp följande:
mount: /dev/sda5 already mounted of /mindisk busy
mount: according to mtab, dev/sda5 is already mountet on /minidisk

vart ska jag se den... för nu ser jag den bland alla /root och /home osv... inte i "storage media"
sda5 ska vara tom.... så jag kanske ska testa med någon annan eller?